Režie:
Steven SpielbergKamera:
Janusz KamińskiHudba:
Thomas NewmanHrají:
Mark Rylance, Domenick Lombardozzi, Victor Verhaeghe, Brian Hutchison, Tom Hanks, Joshua Harto, Henny Russell, Alan Alda, John Rue, Billy Magnussen, Amy Ryan (více)VOD (3)
Obsahy(3)
Svět po obou stranách železné opony se propadá do šílené paranoie. Uplynulo už více než deset let od porážky nacistického Německa a lidstvo teď ohrožuje studená válka, napětí mezi USA a SSSR je téměř hmatatelné. Když v roce 1957 FBI zatkne Rudolfa Abela (Mark Rylance), sovětského špióna žijícího v New Yorku, strach a mocenská nedůvěra se ještě více vystupňují. Abel se ve skutečnosti jmenuje Viljam Genrichovič Fišer, řídil síť agentů a do Moskvy důmyslným způsobem odesílal kódované zprávy, i proto vyšetřování do dějin vstoupilo jako „Případ dutého nikláku". Americká vláda osloví Jamese Donovana (Tom Hanks), uznávaného právníka z Brooklynu, aby se chopil Abelovy obhajoby. Přes počáteční obavy jeho i rodiny a odmítání tak nepopulární kauzy se Donovan nakonec rozhodne Abela zastupovat. Chce zajistit, aby byl podroben spravedlivému soudu. Během příprav na obhajobu se mezi oběma muži začne vytvářet pouto, které je založené na vzájemném respektu. Donovan obdivuje Abelovu sílu a loajálnost. Před soudem přednese vášnivou obhajobou, aby ho uchránil před trestem smrti. Abel je v říjnu 1957 odsouzen na čtyřicet pět let vězení. O tři roky později je nad sovětským vzdušným prostorem sestřelen americký průzkumný letoun U-2 a jeho pilot Francis Gary Powers (Austin Stowell) je zajat a odsouzen k deseti letům vězení. CIA se obává, že Powers bude krutými výslechy a tvrdými vězeňskými podmínkami přinucen k odhalení přísně tajných informací. CIA proto osloví Donovana a přesvědčí jej, aby se stal členem záchranné mise. Donovan se vydává do Berlína, kde má za úkol vyjednat výměnu Abela a Powerse. Nedlouho po svém příjezdu se dozví i o americkém studentovi, který byl zatčen ve východním Berlíně. Navzdory pokynům CIA soustředit se pouze na sestřeleného pilota, Donovan se rozhodne vyjednat propuštění obou – pilota i studenta, protože odmítá v této zemi kohokoliv opustit. Velká hra začíná ... (Cinemart)
(více)Videa (14)
Recenze (961)
Dosažení statutu staromila ještě před třicítkou nepovažuju zrovna za úspěch na medaili, ale když mně se prostě ta Štefanova stará filmařina tak moc líbí! Jeho rukopis si nespletete, a to mě na něm baví. Někdo by zase remcal, že opakuje furt to samé dokolečka, to je možná pravda, ale když někdo opakuje dokolečka výborné věci, tak ať proboha nikdy nepřestává. Kolikrát to ještě budu muset říkat...? No nic, film jako víno. Na Spílberga je spoleh, pokud teda netočí válečnou vřavu z pohledu oře a podobné koniny. ()
Rekonstrukce jedné lidské předávky v době zrodu Berlínské zdi a oslava slušnosti a rovného jednání proti zlu bez hranic je napsaná a natočená s nejlepšími úmysly uctít, v senzačních kulisách, sněhu a dešti, ale také s četnými polopatickými klišé. Tom Hanks je na tom všem nejlepší. Mark Rylance od Intimity opět víc a zaslouženě vidět. ()
Nejcharakterističtější Spielberg snad za několik dekád. Žádná strana není černobílá, hlavní hrdina v podání dokonalého Hankse má s houstnoucí zápletkou stále jasněji srovnané lidské pohnutky a technická stránka zlomových scén (letadlo, zeď a koneckonců celý Berlín) je natolik blízká a zároveň formálně dokonalá, až to bere dech. I přes štědrou stopáž není prostor k nadechnutí a každý dějový posun nebo komplikace mě nutí zas a znovu roztočit mozkové závity a přemýšlet, jak z nastalé situace vykličkovat. A sem směřuje jediná, ale zároveň všeobsahující výtka. Všechno totiž dopadne tak, jak jsem bez znalosti konkrétních historických událostí očekával. Bolestně současné poselství působivě dolehne na diváka, ale zůstává pocit malé domů, kterou si Steven přihrál. V jeho rukou totiž taková tématika nemohla dopadnout špatně, ale i přes formální dokonalost mohla dopadnout ještě o chlup upřímněji. ()
Jakmile jsem v kině viděl pouze seniory, věděl jsem, že nebudu cílovka. Je to hezky zrežírované i poměrně inteligentně napsané, Tom Hanks hraje výborně a občas se mu vydaří fórek, ale více chvály vyslovit nemohu. Vadilo mi, že ze soudní síně se divákovi nedostane vůbec nic, stopáž je velmi přepálená a o zábavnosti nemůže být příliš řeč. ( ve srovnání s Catch me if you can, což byla také pouze dlouhá konverzačka, tak šlapala a působila na diváka mnohem úderněji i zábavněji). U Bridge of Spies mě více zajímalo kdy bude konec, než jak film skončí a to je předpokládám špatně. Kina sice nelituji, mělo to světlé momenty ( Pád letadla, konverzace v Berlíně), ale nestrhlo mě to. Silné tři. 70% ()
Steven Spielberg je pro mě mužem, který má perfektně zvládnutou profesi. To mělo před ním hodně režisérů. On má navíc perfektní znalost amerického publika. Ví přesně, co jeho diváci chtějí a to jim také nabízí do posledního puntíku - od výběru příběhu po vypracování scénáře, použití filmové hudby až po výbornou kameru a střih. Díky svému renomé se nemusí obávat o finance. Výsledkem jsou samozřejmě dobré divácky úspěšné filmy. Není tedy ostudou dívat se na jeho filmy s potěšením. Ani zde není příliš co vytknout. Vedení příběhu má správný švuňk, divák je opět vtažen do děje ... Zabývat se zde otázkou, jak tomu bylo ve skutečnosti mi připadá zbytečné. Příběh je vždy zjednodušený a já si nedělám vrásky z toho, kde a co bylo ubráno. Povedl se dobrý film. Pro mě nebyl ničím vyjímečný, ale dobře se na to koukalo. ()
Galerie (61)
Zajímavosti (76)
- Steven Spielberg obsadil do filmu Marka Rylancea (Rudolf Abel) po tom, čo videl jeho výkon v hre "Večer trojkráľový alebo Čo len chcete", ktorý Rylanceovi vyniesol jeho tretiu cenu Tony. (Arsenal83)
- Kľúčové bolo zabezpečiť, aby farby oblečenia boli autentické pre konkrétne časové obdobie. V scénach odohrávajúcich sa v New Yorku sa nosilo oblečenie, ktoré bolo oveľa viac farebné a reprezentovalo úspešný komerčný svet Ameriky 50. rokov, pričom ženy nosili prevažne oblečenie zelenej, gaštanovej a žltej farby a muži nosili oblečenie hnedej, sivej a námorníckej farby. V Berlíne sa nosilo oblečenie tlmených farieb, prevažne čierne a matne šedé, aby odrážali vtedajšiu pochmúrnu atmosféru mesta. (Pat.Ko)
- Keď FBI prenasleduje Abela (Mark Rylance) v metre, vlak opustí stanicu na dvakrát. (Pat.Ko)
Reklama