Reklama

Reklama

The Last of Us - Season 1 (2023) (série)


Drž mě za ruku (S01E04)

(epizoda)
  • USA Please Hold My Hand
TV spot

VOD (1)

Obsahy(1)

Joel a Ellie zanechají auto v Kansas City a snaží se uniknout, aniž by na sebe upoutali pozornost pomstychtivého vůdce rebelů. (HBO Max)

Videa (1)

TV spot

Recenze (143)

boss123 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Štvrtá epizóda seriálu Last of Us sa oproti minulej vernejšie drží svojej hernej predlohy. Samozrejme nájde sa pár zmien a do deja sa pridá nová postava, ktorú som nemal česť spoznať vo videohre. Kathleen, ktorú stvárnila herečka Melanie Lynskey mi, ale zatiaľ dva krát k srdcu neprirástla. Uvidíme, ako sa jej príbeh vyvinie v ďalšej epizóde. Čo sa týka Joela a Ellie tak sa tvorcovia v tejto epizóde opäť zameriavajú predovšetkým na nich. Niekoľko scén je takmer až identických s predlohou, a to ja osobne len kvitujem. Napriek tomu mi prišlo, že sa aj táto epizóda mierne vlečie a už mi pomaly začína chýbať, aj nejaká akcia s nakazenými alebo, aj s ľuďmi. Je tu síce nejaký stret s niekoľkými členmi skupiny, ktorú vedie práve spomínaná Kathleen, ale bohužiaľ mi to prišlo trochu slabé. Scéna samotná je dobre natočená bohužiaľ, ale veľmi krátka. Aspoň, teda pre mňa. Čo osobne musím po drobnej kritike oceniť je vzťah Joela a Ellie, ktorý sa každou epizódou vyvíja a rozvíja. Už v originály to bola silná stránka príbehu a som rád, že aj v seriáli je to rovnako tak. Záverečná scéna sľubuje v ďalšej časti veľké veci a som veľmi zvedavý, ako sa stým tvorcovia vysporiadajú. Každopádne sa určite teším. Hodnotím 4 z piatich a 80 percent. ()

MuggyCZ 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

•90%• Jestli tento díl nedokáže zaspokojit hráče předlohy, tak už nic. Celý děj jsou prakticky cutscény s nějakými dodatky, které pomáhají nasát stmosféru post-apo světa. Líbí se mi, že místo kombinace hodně akce-málo atmosféry, máme hodně atmosféry-méně akce, ale chápu, že to nebude sedět každému. Dovolím si odvážné přirovnání- je to jako vyčítat Avatarovi, že film není dobrý, protože se v něm v zásadě nic neděje. ()

Reklama

Najt 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Joel a Elli se dostávají do Kansas City, tam je ale čeká nepříjemné překvapení. Ve hře tohle byla slušná stealth akce, takže jsem zvědav jakým stylem půjde filmová předloha. Vztah mezi Joelem a Ellie se začíná prohlubovat, atmosféra byla skvělá, došlo i na obchůdek a konec taky potěšil. Uvidíme, zdali dojde i na akční složku, ať už s živými, nebo mrtvými. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Třetí díl Last of Us stál do velké míry na vlastních nohách, představil jeden ukončený příběh v rámci širšího narativu, čtvrtá epizoda v režii Jeremyho Webba se ovšem vrací k hlavní lince. I tentokrát je poznat, že se tvůrci snaží o maximální věrnost hrám skrze různé lokace, atmosféru jistých momentů i samotných dějových prvků, i tentokrát se ovšem seriáloví tvůrci vydávají tak trochu vlastní cestou. Jedním důkazem za všechny budiž ve hrách neexistující postava - Kathleen.  Melanie Lynskey je pro mnohé lidi především krapet šílenou Rose ze seriálu Dva a půl chlapa, hraní komplexnějších rolí jí ovšem též není cizí. Nejde tak o tak výrazné překvapení jakým byl v minulé epizodě Nick Offerman v roli Billa, přesto se jedná o další památný výkon. Z její Kathleen jde snadno respekt, kdy působí jako krutý vůdce, zároveň se jí ovšem daří ponechat své postavě lidskost. Nečernobílost jednotlivých situací je očividná v obou herních Last of Us, především při realizaci adaptace druhé videohry bude povinností se na různé události dívat z různých úhlů pohledu. Pro seriál originálně vytvořená Kathleen se zvládne za celou epizodu představit jako dostatečně výrazná postava, kdy bude zajímavé sledovat směr, kterým se postavá v seriálovém světě vydá. Vzhledem k její neexistenci ve hrách je její budoucnost velkou záhadou, při vzpomínání na Billa a Franka je poté jasné, že se tvůrci skutečně nemusí ani příště bát jít trochu svou cestou. Minule bylo akce jako šafránu, tentokrát je jí krapet více a opět zvládá připomínat pasáže z her. Last of Us se v tomto ohledu nadále jeví jako ideální kompromis v rámci toho, jak pracovat s videoherní adaptací, zanechat nějaký zdrojový materiál a zároveň dodat prvky kinematografie. Dost možná by nebylo ideální, aby na podobná pravidla přistoupily hned všechny videoherní adaptace, minimálně Last of Us ovšem naznačuje, že by podobný recept mohl do budoucna fungovat. Dochází k dalšímu sbližování Joela a Ellie, kdy se jejich pouto zdá být silnější a silnější, důkazem budiž jedna z posledních scén, která opět vyvolá úsměv na tváři v kontextu toho, že přesně tak nějak by seriál měl se vztahem těchto dvou postav pracovat a budovat si tím cestu k finále. Pokud se tvůrci budou nadále víceméně držet příběhu první videohry, pouto mezi nimi ještě více poroste, tvůrcům se již ovšem teď daří zasít semínka.  Pochválit se musí Bella Ramsey. Videoherní Ellie sice není vůbec podobná, přesto se jí nadále daří prodávat postavu, která se s tragédií snaží vyrovnávat skrze humor a nevyzpytatelný jazyk, základní rysy jsou tak ponechané. Pedro Pascal poté zvládá v roli Joela prodat fakt nejvíce klíčový - Ellie začíná vnímat jako náhradu za svou dceru Sarah. Svět mu kdysi dávno vše vzal, nyní dostává druhou šanci.  Kvalitu produkčních podmínek lze poté objevit ve zdařilém užití ruční kamery, díky detailům lze v jistých momentech akci vnímat v podstatě z první řady. Kamera dokonce někdy vyvolává pocit, že se tu někdo snaží o zachycení herních prvků, Webb má přitom naštěstí za kamerou i cit k citlivějším momentům. Právě on pátou epizodou naváže na sám sebe, snad mu nastavená kvalita vydrží.... () (méně) (více)

Polux 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

8/10 | Po neplánované "vzpomínkové" zastávce na cestě v minulém díle představuje čtvrtá epizoda návrat zpět do zajetých kolejí v podobě opětovného sledování strastiplného putování ústřední nesourodé dvojice skrze zdejší nehostinný svět (což je, přes kvality třetí epizody, rozhodně pozitivní zpráva), ovšem i tentokrát došlo ze strany Mazina a Druckmanna k určité změně perspektivy, byť ne tak zásadní jako v předchozím díle a oba tvůrci zde odhalují divákům další příběhovou vrstvu, týkající se jak jednání samotných postav, tak fungování prostředí, ve kterém se pohybují. | Každý dosavadní díl se prozatím soustředí na něco trochu jiného a díky tomu mají diváci příležitost si z jednotlivých epizod pokaždé odnést tu více, tu méně odlišný divácký zážitek stran vykreslení daného fikčního světa. Po ustanovující úvodní epizodě s představením charakterů přišlo na řadu smrtelně nebezpečné setkání s nakaženými (prostřednictvím ve hře obávaného clickera), v následujícím díle diváci dostali neobvyklý vhled na nelehké osudy vedlejších postav a v nejnovější epizodě se hlavní postavy střetávají s dalším nebezpečím v tomto světě, které není o nic méně smrtelné (právě naopak) a totiž s ostatními přeživšími. | Podstatná část čtvrté epizody se tentokrát věnuje vážnému tématu (nutného vs zbytečného) násilí a jeho negativního dopadu na lidskou (dětskou) psychiku. Dialogové výměny mezi Pascalem a Ramsey, týkající se ne-až-tak-příjemných zážitků z minulosti obou postav stran jejich násilného chování vůči svému okolí, výborně ilustrují jednu z nejsilnějších stránek hry, která se snažila vykreslit všechny (přeživší) postavy nikoliv jen tradičně prvoplánově na úrovni jednoznačné dobro vs absolutní zlo, ale nezvykle komplexně s cílem předat hráči tezi, že v tomto světě vůbec nejde o to, kdo co komu násilného ne/provedl a proč, ale jen o jednu jedinou věc - přežít a to za jakoukoliv cenu, přičemž ona cena závisí na úhlu pohledu. Tento motiv prostupuje celou hrou (o to více pak v neméně zdařilém herním pokračování) a Mazinovi s Druckmannem se jej podařilo do čtvrté epizody s pomocí několika rozhovorů a intenzivní akční scény věrně přenést. | Prozatím poslední díl tak názorně dokazuje klasické žánrové pravidlo ze všech post-apokalyptických akčních/hororových filmů/sérií, tj. ať už se v daném fikčním světě bojuje s jakýmkoliv nezastavitelným (nadpřirozeným) zlem, nakonec to vůbec nejhorší jsou vždy jen samotní (přeživší) lidé, což zde výmluvně demonstruje na scénu nově nastupující postava vůdkyně revolučního hnutí, která byla Mazinem a Druckmannem vytvořena specificky pro potřeby série. | Čtvrtá epizoda se kromě toho soustředí na pokračující vývoj vzájemného vztahu ústřední dvojice a další poodhalení minulosti obou postav. V průběhu děje tak divák sleduje, jak se postupně dále proměňuje Joelův, původně zcela neosobní, postoj k Ellie, který sice sám, směrem k ní, popisuje jako stále vysloveně účelový a Ellie staví do role pouhého "zavazadla", které je potřeba bezpečně přepravit z jednoho bodu do druhého, ovšem čím více času Joel s Ellie tráví, tím více začíná být zřejmé, že svůj přístup Joel přehodnocuje a pomalu, ale jistě se z něj opět stává starostlivá otcovská figura, jakou v minulosti, do úmrtí své vlastní dcery při nástupu pandemie, byl. To vše funguje především zásluhou Pascala a Ramsey, jejichž herecký projev je nadále skvělý (a snad to tak zůstane až do konce série). | Zatímco v první a druhé epizodě hrála prim městská zástavba a ve třetí epizodě pro změnu došlo na venkov a divokou přírodu, tentokrát se diváci dočkají oblíbené formulky "to nejlepší z obou světů" a děj tak zavede obě hlavní postavy zprvu jak na otevřené pláně a do lesů, tak později také do ulic, budov a sklepení. Ztvárnění post-apokalyptického prostředí je s každou další epizodou čím dál tím lepší, přičemž panoramatická sekvence osamělé projížďky autem zpustošenou krajinou a následně stejně zchátralou městkou aglomerací v této epizodě je po stránce atmosféry a výpravy naprosto vynikající a v tomto ohledu dává znovu vzpomenout na neuvěřitelnou podobnost série s herní předlohou. | Akční sekvence jsou sice i zde z pohledu rozsahu i stopáže relativně skromné, ale tak jako ve druhé epizodě jsou podány nadmíru vydařenou a realisticky působící formou. Škoda jen, že všudypřítomné násilí není v tomto případě ukázáno přímo na kameru, což považuji za jistý krok zpět oproti herní předloze, ve které se i tento prvek spolupodílel na celkové síle hráčova zážitku. Nicméně nenápadná narážka na dalšího obávaného nepřítele ze hry z řad nakažených ve sklepě parádně nalákala na příští události, tak snad projeví tvůrci v nadcházejících dílech trochu větší odvahu alespoň v rámci střetů přeživších s nakaženými. | V souhrnu se opět jedná o vydařenou epizodu, která si nadále udržuje kvalitativně nadprůměrný standard nastolený všemi předchozími díly a dále prohlubuje vztahy mezi jednotlivými postavami a uvěřitelnost zdejšího světa. Na další retrospektivní scény, týkající se samotných počátků pandemie, sice bohužel nedošlo, ale možná se něčeho zajímavého z minulosti znovu dočkáme hned v příštím díle, ve kterém dojde na představení, z herní předlohy známé, bratrské dvojice Henryho a Sama, se kterou se v úplném závěru čtvrté epizody Joel a Ellie setkali. | PeZet () (méně) (více)

Galerie (12)

Zajímavosti (23)

  • Na začátku epizody si Joel (Pedro Pascal) a Ellie (Bella Ramsey) pouštějí v autě skladbu „Alone and Forsaken“ od Hanka Williamse. Píseň zazní také ve videohře, když Joel a Ellie vstoupí do Pittsburghu, a je také použita v prvním traileru k seriálu. (BROKEN_)
  • Joela (Pascal) vidíme, ako pomocou hadice vyberá palivo z opustených áut. V hre po tom, ako im Bill pomôže získať vozidlo, dá Joelovi hadicu a spomenie, že bude prekvapený, v koľkých vozidlách je ešte benzín. V DLC k hre Ellie používa túto metódu na získanie paliva na prevádzku elektrickej továrne. (molcan2)
  • Na začiatku epizódy vidíme Joela (Pascal), ako varí kávu. V hre je naznačené, že káva už nie je dostupná alebo že je to luxus, čo vysvetlí, že ju dostal z Billovho (Nick Offerman) domu počas predchádzajúcej epizódy. (molcan2)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno