Režie:
Steven SpielbergScénář:
Melissa MathisonKamera:
Janusz KamińskiHudba:
John WilliamsHrají:
Mark Rylance, Ruby Barnhill, Bill Hader, Penelope Wilton, Rebecca Hall, Jemaine Clement, Michael Adamthwaite, Adam Godley, Ólafur Darri Ólafsson (více)Obsahy(2)
Příběh mladé dívky a laskavého obra známého jako Obr Dobr, kteří se vydávají na dobrodružnou cestu s cílem zajmout zlé lidožroutské obry, kteří pronikají do světa lidí. (Freeman Ent.)
Videa (23)
Recenze (316)
(spoilery) Asi bych do filmu, na který můžou rodiče přivést i dost malé děti, nedával motiv, že se obr přivolává tak, že skočíte z vysokého patra a on vás chytí, protože vám vždy naslouchá a je poblíž. Ale jinak je to moc pěkná pohádka, která se zastává outsiderů. Scéna, kde malá holčička běhá po lese a honí sny, mě nečekaně naprosto dostala. ()
Keď je v Spielbergovom filme najzábavnejšia (a možno jediná zábavná?) scéna s prdením, je niečo zle. Dievčatko skvelé, animácia úžasná, magické okamihy tam sú. Ale to tempo netempo je teda smrtiace. Niekto to môže právom nazvať nudou, ja si budem ešte chvíľu nahovárať, že Spielberg mal zámer natočiť film, ktorý nebude zbesilo dynamický ako všetko, čím sa dnešná kinematografia snaží zaujmúť diváka. ()
Jistoty jsou v životě nejdůležitější. Dalík do vězení nenastoupil (ok, tak na konec překvapivě ano), Babiš v rámci předvolebního xenofobního populismu zašel až k popření holocaustu (ok, tak prý se jenom nepřesně vyjádřil a nezná rozdíl mezi pracovním a internačním táborem) a Steven Spielberg zrežíroval další výborný film, byť se u nás OBR DOBR na rozdíl od zahraničí nedočkal příliš příznivé divácké a kritické odezvy. Mezi nejčastější výtky patří, že jde o špatně odvyprávěný počin, potažmo že závěr není kompatibilní s (pohádkovým) zbytkem. Důvody těchto dvou nesmyslných kritických připomínek jsou dle mého následující._____ OBR DOBR (THE BFG) není skutečně odvyprávěn jako jiné rodinné spielbergoviny (E.T. - MIMOZEMŠŤAN, HOOK, případně i ten JURSKÝ PARK). Na místo příčinné provázanosti jednotlivých bloků upřednostňuje uspořádání typické pro poslední spielbergoviny (LINCOLN, MOST ŠPIÓNŮ). Staví na paralelismech na rovině vyprávění (střídání holčičí a obří perspektivy, rytmizující prozkoumávání obou světů) i stylu (různé typy svícení pro každý svět, delší záběr kontinuálně sledující hrdinku v ohrožení každou cca půlhodinu). Propojuje spíše jednotlivé motivické (od postav odvislé - klukův kabátek, holčičí deka, veganská obří pochoutka a pití...) a na nich napojené tematické (od významu odvislé - slabší by se neměli nechat požírat silnějšími, humanistické řešení situace) linie. Celou dobu to přitom nezapomíná být nesmírně hravé, blbnoucí s perspektivou (3D efekt, nadhledy a podhledy, průchody mezi světy, running gagy založené na odlišné velikosti apod.), odkazující se na jiné Spielbergovy snímky (E. T. - MIMOZEMŠŤAN, 1941, BLÍZKÁ SETKÁNÍ TŘETÍHO DRUHU, INDIANA JONES A POSLEDNÍ KŘÍŽOVÁ VÝPRAVA, JURSKÝ PARK, ZTRACENÝ SVĚT, ZACHRAŇTE VOJÍNA RYANA...) a reflektující tvorbu (kinematografických - viz stínohra) snů._____ A ten poslední akt? Spielberg vždy kombinoval několik poetických tradic, za jejichž slučování byl mnohdy kritizován (naposledy nejvýrazněji asi za spojení artového štafetového způsobu vyprávění se stylem klasických hollywoodských děl ve VÁLEČNÉM KONI). V OBR DOBR to je od Dickense odpíchnuté a z Dahla vycházející fantasy (ba že pohádka - na to se příliš soustředí na definování fikčního světa) s britskou fraškou (královský dvůr). Kompatibilní to je nejenom díky stejné zemi původu obou kombinovaných tradic, ale i pro zužitkování všech předtím nastíněných tematických (např. povstání proti větším, ale mírovou cestou, rozumná domluva mezi lidmi různých národností i velikostí), motivických (např. kabát jako připomínka ztracené osoby i dlouhodobého problému s lidojedy...) i narativních (např. chytání snů a jejich šíření) otázek. Jinak: OBR DOBR je další spielbergovskou okamžitou klasikou a dosavadní převažující výtky vychází pouze z necitlivosti k filmové formě a neznalosti poetických tradic. Jeden z kinofilmů roku 2016. ()
Tak první z restů, které tradičně doháním o Vánocích. Tato Spielbergova novinka jednoznačně cílí na dětské publikum, a tak je k tomu třeba přistupovat. V principu se jedná o prostý příběh s předem rozdanými kartami, jasným poselstvím a velmi dobrou animací. Většina vtipných nápadů plyne z pohledu velikosti obra v reálném světě, s tím si autoři opravdu vyhráli. John Williams v hudbě dle prvotního poslechu trochu mixuje Sám Doma s Potterem, minimálně co se orchestrace týče. Pohodička na dlouhé zimní večery :D ()
Nečekal jsem, že člověk, co mě letos zklame, bude samotný filmařský bůh. Tohle se Stevenovi teda moc nepovedlo. Překrásná animace a velice sympatický Mark Rylance se utápí v nudném ději, který postrádá jakoukoli dynamiku. Děcko v hlavní roli je otravné, panovačné a tak celkově neskutečně nesympatické. Filmařský um na tom vidět je, některé trikové sekvence jsou vskutku vysoce nadprůměrné, ale filmu, který jsem musel vidět na 3x, protože jsem u něj 2x usnul, dát více prostě nemůžu. Sry, Bý Ef Džeeeííí! ()
Galerie (53)
Zajímavosti (7)
- Celosvětová premiéra proběhla 14. května 2016 na Cannes FF. (Varan)
- Steven Spielberg v mene všetkých tvorcov prehlásil o projekte toto: „The BFG očaril rodičov a ich deti na viac ako tri desaťročia. Sme poctení, že správcovia pozostalosti Roalda Dahla poskytli práva na sfilmovanie práve nám.“ (ČSFD)
- Film mal byť pôvodne realizovaný v roku 1998, v hlavnej úlohe s Robinom Williamsom. (ČSFD)
Reklama