Režie:
Matt RossScénář:
Matt RossKamera:
Stéphane FontaineHudba:
Alex SomersHrají:
Viggo Mortensen, George MacKay, Annalise Basso, Nicholas Hamilton, Shree Crooks, Samantha Isler, Charlie Shotwell, Frank Langella, Ann Dowd, Steve Zahn (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Hluboko v lesích mimo civilizaci vychovává svérázný a charismatický otec (Viggo Mortensen) svých šest dětí podle vlastních představ. Jejich život připomíná letní tábor v ráji, plný neotřelých pravidel a her. Dokud nepřijde zpráva, která všechno změní. Začíná překvapivá a zábavná cesta, při které jsou zásady této volnomyšlenkářské rodiny vystaveny zkouškám našeho světa. (Aerofilms)
(více)Videa (12)
Recenze (569)
Slibně vypadající avšak poměrně předvídatelná nezávislárna o jednom z oněch podivínů zhnusených kapitalismem a jeho početných ratolestech, ze kterých uhranou hlavně ti nejmladší. Viggo Mortensen si evidentně užívá nápaditost scénáře a od dob Ohnivého oceánu předvádí svůj nejúctihodnější výkon a porci správňáctví. Nestrhlo mě to úplně jak jsem třebas čekal, ale rozhodně si zaslouží pozornost v kinech...8/10 ()
Saprlot, já tam nechci ten závěr, ne a ne a ne! Bez něj je to nádherný konflikt dvou traktátů a celou dobu je na divákovi, pro kterou stranu se rozhodne, či bude-li hledat svůj vlastní kompromis. A já si chci hledat pravdu, chci najít rovnováhu mezi Benem a jeho tchánem. Ten závěr pro americké publikum se neměl dostat do zbytku světa, alespoň ne tam, kde si lidé rádi vytváří svůj názor. ()
Typický „Sundance movie“. Feel-good tragikomedie s pohodovým soundtrackem, výstředními, ale sympatickými postavami a předvídatelným vyústěním. Syrový úvod, zachycující první ze série rituálů podmiňujících Bodevanův vstup do dospělosti, přitom dává naději, že půjde o film více pravdivý než podbízivý a nenabízející na komplexní problémy pohádkově snadná řešení. Jenomže z oslavy života mimo systém, který člověka zbavuje jeho individuality, se film záhy láme v obehraný příběh o nezbytnosti socializace a respektování společenských pravidel. Postavy sice nejsou ochotny přijmout normy světa, kterým tak dlouho opovrhovaly, bezezbytku, ale jejich proměna je stejně vázána na podřízení se dominantní ideologii. Byť režisér citlivě rozložil pozornost mezi všechny členy rodiny, jímž vévodí Mortensenův prakticky dokonalý hrdina (jehož mytologizaci, patrnou již z originálního názvu filmu, Ross nijak neproblematizuje), nedokáže zamaskovat, že mu postavy slouží hlavně jako chodící argumenty na podporu konzervativní myšlenky o významu šťastné rodiny. Film díky líbivým záběrovým kompozicím, mírně cynickému humoru, přiměřené dávce patosu a dobře načasovanému užití povzbudivé hudby vyvolává zamýšlené emoce, ale ty rychle odeznívají, protože nestojí na přesvědčivém základu. Věřit nelze ani postavám, které se příliš snadno vzdávají všeho, zač tak dlouho a usilovně bojovaly, a v důsledku ani rádoby nonkonformnímu proti-konzumnímu poselství. 70% ()
Rodinná adventura s leitmotivem KAM S NÍ... hm, tak to jo. Škoda jen, že mi moje ohraničenost nedovoluje porozumět srandě a užít si ji stejně, jako natureman Viggo a jeho polodivoká rukojmí s encyklopedickými znalostmi - a to jsem se domnívala, že všechny zvrácenosti velkým plátnem už prošly. Film o naprosté neúctě k čemukoli, především pak k životu - rodinné sounáležitosti, výchově, tradicím, morálce - chcete-li k civilizaci - v tom správném slova smyslu. To všechno spláchli do stoky spolu s úchylným přáním osoby, kterou omlouvá snížená příčetnost z přemíry rodinného štěstí na samotě u lesa, odkud je hippie-busem do KFC jen co by kamenem dohodil... Ovšem neopomněli se přitom pokusit o výsměch hodnotám, které se při veškeré námaze ještě nepodařilo zadupat do země, jako již obligátní snahou předvést nematrikové katolíky coby zkostnatělé, bigotní karikatury. Když už se zabývat alternativním způsobem života, což takhle dosadit do filmových postav jinší zálesáky, no ale to už jsem v docela v jiném světě, jakož i žánru... ()
Za mých časů bývala Addamsova rodina komedie. Cynismus ale stranou, protože tohle je natolik zvrácený midcult, že je třeba vyjmenovat několik jeho zkázonosných aspektů. Primární je to strašlivé pokrytectví, v jehož jméně se film tváří jako anti-mainstreamová alternativa, ale využívá prakticky veškerých prostředků na to, aby oslovil to nejširší obecenstvo včetně toho nejposlednějšího ňoumy vzádu v sálu, pro kterého je jinak většina snímků ze Sundance feťácká nuda o ničem. Film si totiž pečlivě hlídá délku jednotlivých scén, aby náhodou nezačal nudit, několikrát demonstruje glorifikovanou odlišnost cashovic rodiny skrze jídlo, permanentně rve jako důkazy nadřazenosti do popředí přechytračelé děti a co je hlavní, neumožňuje protagonistovi vnímat své pochyby od nikoho jiného než od něj samotného. Tenhle diskutabilní aspekt však není nikdy zúročený vůči němu kriticky, ale pouze melodramaticky. Vnímat jej jako nebezpečného, idealistického blázna, který si přese vše zaslouží svou pracovitostí a přesvědčením naše uznání, a tedy vyvolává provokující ambivalenci, nelze, protože přes polovinu stopáže plní roli mesiáše a film mu dává za pravdu, protože mu do cesty vkládá pouze takové překážky, na kterých může demonstrovat svou pravdu. A to až do takové míry, že v důsledku izolace traumatická zkušenost s první láskou jeho osmnáctiletého syna je provedena jako humorná roztomilá scénka, jedna z mnoha barev jejich nespoutané jízdy Amerikou. Zdánlivě zajímavý koncept post-hippie komuny v reakci na konzumní společnost je tak rozmělněn na břečku témat, o kterých si budou povídat maminy nad regálem s fair trade potravinami s přivinutým dítětem na prsou a třemi kreditkami ve vyšívané tašce s peruánskými motivy. ()
Galerie (44)
Zajímavosti (25)
- Ben (Viggo Mortensen) nosí na krku Mjöllni neboli Thórovo kladivo, což je zbraň pocházejí ze severské mytologie. (Cheeter)
- Když se George MacKay dozvěděl, že vyhrál konkurz na roli Boa, trávil 3–4 hodiny denně praktikováním jógy, aby zvládl všechny obtížné pozice (ásany). Později prozradil, že tahle část natáčení byla pro něj nejobtížnější. (HellFire)
- Viggo Mortensen (Ben) ve filmu pije tradiční jihoamerický nápoj maté připravovaný z lístků cesmíny paraguayské, což by mohlo odkazovat na hercovu minulost. Mortensen totiž žil mnoho let v Argentině. (HellFire)
Reklama