Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Do jakési země, jejíž národ je plamennými projevy diktátora právě úspěšně přesvědčován o své nadřazenosti a oprávněnosti vojenské expanze, se rozšířil bacil silně destruktivní formy malomocenství. Je nazýván morbus Tshengi nebo lidově „bílá nemoc". Jediný, kdo proti němu vyvinul účinný lék, je lékař chudých jménem Galén. Odmítá však tajemství svého medikamentu prozradit, dokud mocní maří lidské životy válkami. (NFA)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (284)

mchnk 

všechny recenze uživatele

Čapek vystihl budoucnost společnosti a Hugo Haas možná poslední šanci toto dílo natočit. Za nedlouho se již Čapkova vize začne naplňovat. Když nehubí lidstvo morová rána, hubí se samo. Čapek jednoduše popsal nevyřčenou teorii o nutnosti hubení se navzájem, platící dodnes. Je tedy obrana? Ano! Je jednoduchá a nádherně naivní. Chovejte se k sobě jako lidé, neubližujte si. Myšlenka v dobrých rukách. Přirozený talent, využívaný především k pobavení, kterým Haas nepochybně disponoval, zde zanechává postavu dr. Galéna prakticky v dokonalém provedení. Má v ruce zbraň, zbraň proti všem ostatním. Ovšem jedinec nikdy nic nerozhoduje. Film o zachování lidského života z několika pohledů. Záleží, jaký je účel zachování. A rozhodně jeden z nejlepších filmů natočený režisérem a hlavním hercem v jedné osobě. ()

Tommassi3 

všechny recenze uživatele

"Ten Galén je blázen !!" No, nejednoho génia považovali za blázna.. Podobně jako jedinečný génius Karel Čapek svou skvostnou alegorií a mnohovrstevnatou filozofickou úvahou potvrdil svou velikost i překvapivou předvídavost, či prozřetelnost, i Hugo Haas naznačuje, za jak nedoceněného tvůrce platí, jakkoli tuhle výtečnou, byť poněkud doslovnou, adaptaci v jejím vyznění v závěru posunuje zcela jiným směrem.. Velmi haasovské, což se zde jeví vskutku symbolickým, famózně odehrané.. ()

Reklama

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

„Ale maminko, všecko jde jako na drátku. Zbrojíme plnou parou!“ Čapek napísal dielo s cieľom upozorniť na vojnové štvanie, no ani netušil, ako nadčasovým sa jeho dielo stane aj po stránke lekárskej. Jeho hodnota sa ukazuje najviac práve dnes. Toľko paralel v jednom sa len tak nevidí. Nezbrojí sa plnou parou náhodou aj dnes hneď túto u nášho suseda, kde veľmoci pomaly hrozia svetovou vojnou? A čo súčasná biela nemoc? Máte moc niečo uzdraviť? Okamžite vás označia za šarlatána, ako sa stáva u doktorov s ivermektínom, ktorý ho aplikujú radšej potajme. A ocenenia dostávajú nie tí, čo ľudí liečia, ale tí, ktorí na nich chcú zarobiť. V tomto smere veľmi vítam komentár užívateľa Trevora, ktorý spojil tento film s dnešnou pandémiou vakcinácie, kde už len na tých hádkach jasne vidieť, ako nejde o ľudí, ale o prachy. A čo paralela s tábormi? Nehovoril u nás jeden údajný vedec s mopom na hlave, istý nemenovaný Pavol Č., že ľudí, ktorí sa nechcú zaočkovať, treba deportovať do rozvojových krajín? A čo diktatúra jedného povinného názoru? Nefunguje náhodou rovnako dobre aj dnes? Chcete ísť proti mainstreamu? Prídete o prácu, spoločensky vás znemožnia a skutoční fašisti označia za fašistu vás. Dejiny sa opakujú a ľudstvo sa z nich nikdy nepoučilo, pretože vo svojej pýche si stále myslí: Nám sa to už nestane! Film všetko toto skĺbil do jedného a v roku 2021 by si ho povinne malo pozrieť celé Česko-Slovensko namiesto večerných správ a iných vymývačov mozgu. Lebo aj v súčasnosti rozhoduje dav a zdá sa, že by aj dnes toho doktora Galéna ubil. ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Film, ktorý vyplynul zo svojej doby... doby, kedy už bolo jasné, že sa schyľuje k veľkej vojne. Keby tak ale Čapek vedel, ako presne vystihol budúce udalosti, hlavne tie, ktoré sa týkali zriadenia táborov na umieranie ľudí, tak by mu bolo ešte smutnejšie. Fikcia, ktorá sa premietla do reality robí z Čapka vizionára. 85/100 ()

Marthos 

všechny recenze uživatele

Nástup Adolfa Hitlera v Německu v roce 1933 signalizoval fašistické nebezpečí, které se s přibývajícími léty neustále rozrůstalo. V roce 1937 už zcela bezprostředně ohrožovalo nejbližší sousedy. K nim patřila i Československá republika, v které henleinovci tvořili přičinlivou a nebezpečnou pátou kolonu. Umění jako jeden z nejcitlivějších seismografů společenského dění pochopitelně reagovalo na toto nebezpečí. Reagoval i film, který v té době neměl právě lehkou situaci. K největším výrobnám českých filmů patřily dvě firmy hospodářsky závislé na německých filmových koncernech (UFA a Elektafilm, zastupující berlínský Tobis). Proto vznikly v té kritické době pouze dva snímky, které můžeme považovat za učinné protesty proti blížícímu se násilí: veselohra Svět patří nám Voskovce a Wericha a Bílá nemoc v režii Hugo Haase, který přenesl Čapkovu apelující divadelní hru na filmové plátno krátce po jejím uvedení v Národním divadle. Dějová osnova Bílé nemoci je známá, stejně jako její kladné politické i humánní vyznění, které v době ohrožení republiky sehrálo významnou roli a které urputně dráždilo německé agresory. Hlavní postavu doktora Galéna vytvořil na divadle i ve filmu Hugo Haas. Zanechal tak českému filmu jednu z nejkrásnějších postav a v rámci své filmografie vytvořil roli, která patří k jeho nejnáročnějším a zároveň k nejhlubším. Rozpor mezi světem násilí a lidskosti, mezi fašismem a demokracií nemohl být lépe symbolizován než střetnutím doktora Galéna s diktátorským maršálem, ztělesněného strhujícím Zdeňkem Štěpánkem. I na relativně malém prostoru se potom zbylým spoluhráčům, převzatým z fakticky totožného jevištního obsazení, podařilo nesmazatelně zapsat do historie zlatého hereckého fondu. Film s hlubokým lidským a společenským přesahem, jehož faktická existence by měla právě dnes dojít bezmezného uznání. Ušlechtilost ducha jest vítězstvím největším. ()

Galerie (5)

Zajímavosti (17)

  • Film bol v USA uvedený až v roku 1940, aj to zostrihaný do dĺžky 78 minút. (Raccoon.city)
  • I když postava diktátora má být paralelou na Adolfa Hitlera, jeho filmové ztvárnění gesty a výrazy tváře spíše připomínají Benita Mussoliniho. (Nick321)
  • Už dva dni po premiére protestovalo nemecké veľvyslanectvo a žiadalo jeho zákaz, nakoľko sa cítilo poškodené duchom filmu, ale dosiahlo iba to, že postava baróna Krüga bola premenovaná na Kroga (Václav Vydra st.). (Raccoon.city)

Reklama

Reklama