Režie:
Michael AndersonScénář:
David Zelag GoodmanKamera:
Ernest LaszloHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Michael York, Richard Jordan, Jenny Agutter, Roscoe Lee Browne, Farrah Fawcett, Michael Anderson Jr., Peter Ustinov, Mitch Gaylord, Glenn R. Wilder (více)Obsahy(1)
Vítejte do 23. století. Píše se rok 2274 a světu vládnou pouze počítače. A byla to také právě umělá inteligence, jež rozhodla, že po velké katastrofě nyní mohou lidé, soustředění do obskurní komunity nedaleko bývalého Washingtonu, žít pouze do třiceti let. Pak následuje tzv. „omlazení“. Jenže za touto procedurou se neskrývá nic jiného než obyčejný holocaust. V tomto světě není nikomu dopřáno dožít se Kristových let, protože třicet svíček na dortu rovná se automatická smrt. K tomu, aby tento zákon nebylo možné obejít, byly vytvořeny speciální policejní jednotky a mezi jejich členy patří také Logan, ztělesněný ikonou 70. a 80. let Michaelem Yorkem. A právě on byl nyní počítačem vyslán, aby vyhledal „útočiště“, místo, kde se skrývají uprchlíci před svým osudem. Všechny nalezené má exterminovat, jak káže řád. Jenže více než smysl pro povinnost probudí útočiště v Loganovi otázky. Otázky, zda-li je systém, jemuž slouží, správný. A záhy přicházejí také odpovědi a s nimi touha po nápravě. Režisérem na svou dobu silně inovativního a přemýšlivého sci-fi z roku 1976 není nikdo menší než na Oscara nominovaný Michael Anderson. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (96)
Představte si svět bez důchodců. Už žádné šťouchání holí do žeber, když si nevšimnete staříka, který má zálusk na vaše místo v autobuse. Už žádné: ,,Mladíku, co to děláte s tou slečnou na veřejnosti. Že se nestydíte." nebo ,,No, jak to mluvíte." Ale na druhou stranu by chyběly vzpomínky na to, jak babička či dědeček pohupovali mladého komentátora čsfd na koleni a vyprávěli mu nejrůznější historky... Ve světe 23. století má člověk dvě možnosti. Buď přijme víru a ve svých 30 letech se nechá zlikvidovat a nebo se vydá na zoufalý běh v jehož cíli leží vlastní přežití. Logan je zaslepeným nástrojem víry, který se shodou okolností dostává na druhou stranu barikády (podobně třeba Minority report) ve velice povedeném sci-fi filmu, který mi zůstal v hlavě ještě dlouhou dobu po jeho skončení. A to především díky zdařilým výkonům Michaela Yorka a půvabné Jenny Agutter, povedené výpravě (Na pár průletech nad městem budoucnosti je sice znát, že se jedná o pouhý model, ale to člověk rychle zapomene po vizuálních orgiích v druhé polovině snímku), výborné hudbě Jerry Goldsmithe a chytrému scénáři. Díky těmto aspektům filmu klidně odpustím divné kostýmy a drobounké chybičky (Pruh na Loganově triku se během útěku podivně přestěhoval na límeček kolem krku a Jessice se zase během honu za svobodou změnila barva kalhotek, i když neměla věci na převlečení- teda né, že bych se nudil, abych si všímal podobných blbostí). Poctivé 4* P.S. Mslím, že Michaelu Bayovi se tento film také líbil :-) ()
Tak tady snad ani ten potenciál nebyl. Zajímalo by mě, jaká je kniha. Nedomyšlený námět, v němž jediné nosné téma "žij do třiceti a chovej se ctnostně, abychom ti mohli slíbit reinkarnaci" dostává strašlivě na prdel. Zajímala by mě výprava, protože vizualizace nového světa je hodně stavebnicová a některé lokality vypadají jak kdyby si filmaři půjčili kulisy z pohádkových studií československé televize. Slušně vypadá jenom část odehrávající se venku, zbytky Capitolu a DC se už zase moc nepovedly. Motivaci postav je vycucaná z prstu a jediným pozitivem tak zůstává postupně se šťabajzňující a později také letmo svlečená Jenny Agutter. Je to spíš na jednu *, ale s ohledem na rok vzniku dám druhou. ()
Sedmdesátkový sci-fi, to je pojem, ať už to vnímáte jako doporučení, nebo odrazení. Tahle dekáda z filmu totálně čiší, ať už se týče těsně obtaženého oblečení (na které se ovšem docela dobře kouká), počítačů, a vůbec vzhledu prostor. Logan není špatný film, akorát je moc dlouhý a trochu nesourodý. Zatímco část v metropoli je zábavná a odsýpá, část venku je dost nic moc. Zastaralé triky bych filmu nevyčítal, byť jen o pár let novější Vetřelec funguje ve většině scén doteď... Spíš trochu moc ukecanost a roztahanost. Michael York a Jenny Agutter jsou roozhodně plusem. ()
Loganův útěk v mých očích snižují hlavně příšerné dekorace, kterým se ani na okamžik nedaří navodit dojem chladné odcizené budoucnosti s přesným plánem na život pro každého jednotlivce. Ať už to je atrium se skulpturou ruky, které vypadá jako obchodní centrum, a nebo periferie města, která se tu smrskne v jednu středně velkou místnost ve studiu, takřka vždy jsem si připadal jako v televizní dekoraci. A to nemluvím o modelu města, který je tak hrubý a bez detailů, až je to k pláči. Přitom v období kolem Loganova úniku vzniklo hned několik filmů, které jasně dokazují tehdejší skvělé zvládnutí práce s modely.... Ale abych jen nehanil, Peter Ustinov je neparosto úžasný, a vlastně i příběh samotný je celkem sympatický (byť dnes v mnoha variantách zrecyklovaný - Ostrov). Nostalgická vzpomínka na sedmdesátá léta je tu podpořena několika zbytečnými pohledy na obnažená těla (byť zcéna z paláce rozkoše je tak bizardní až stojí za to) - a to je asi můj poslední a nejzásadnější argument proč to vidět:) ()
Vôbec mi to nesadlo a strašne to zostarlo. A verím tomu, že ten film musel byť blbý a nudný už vo svojej dobe. Výborný námet, parádna výprava a slušná Goldsmithova hudba sú to jediné čo stojí za pozornosť. A navyše Michael York bol veľký neherec. Zaujalo ma tam hlavne to ako otrocky túto látku okopírovali tvorcovia výborného Bayovho Ostrova. 5/10 ()
Galerie (136)
Zajímavosti (16)
- Logan (Michael York) má laserem vytvořenou díru v pravém rukávu trička, avšak během průchodu do „dílny lásky“ tato díra zmizí. (Pavlínka9)
- Ve scéně s „Mrázem“ můžeme v odrazu zrcadlového těla boxu vidět filmový štáb. (Pavlínka9)
- Ve scéně, kdy Logan (Michael York) a Jessica (Jenny Agutter) utíkají, vylezou z vody a naskočí na železný výtah, zmizí v jednu chvíli z vrchní části Loganova (Michael York) trička výrazný šedivý pruh. O pár sekund později se však opět objeví. (Pavlínka9)
Reklama