Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

V kině je objevena mrtvola zavražděné ženy. Případu se ujme kapitán Marha, který zjistí, že neznámá nepatřila ani k divákům, ani k zaměstnancům kina. Stopy vedou do sousední tiskové agentury IDOC (Informace a dokumentace). Zaměstnankyně slečna Mouchová pozná v zavražděné svou kolegyni Věru Šimandlovou. Protože oběť měla u sebe mít značnou finanční částku, zahrne Marha mezi první podezřelé ty lidi, kteří o penězích věděli. Vzápětí se však dostane k novému možnému motivu vraždy – k seznamu čtyř vědců, kteří emigrovali na západ… Film Jiřího Hanibala je zdánlivě banální detektivní příběh, který se během vyšetřování rozroste v nevšední zločin organizování útěku vědeckých pracovníků do ciziny. Jeho předlohou byla kniha Václava Erbena "Efektivně mrtvá žena". Známý kapitán Exner, který je hrdinou literární verze, se však ve filmu změnil v kapitána Marhu. (Česká televize)

(více)

Recenze (92)

Wacoslav1 

všechny recenze uživatele

Ten obsah mě fakt dostal. To nemohl psát nikdo svépravnej... Jinak vesměs průměrná detektivka která kromě vyšetřování případu samotného ukazuje, že kriminalista opravdu nemá lehký život, obzvlášť když jeho manželka je krapet hysterka a navíc se tu dokonce vrah v rámci zahlazení stop pokusí zlikvidovat i samotného vyšetřovatele! Ale Franta Němec je kabrňák a všechno to nakonec rozlouskne. Na ideologii seru je to poplatné době vzniku, ale to bych musel vyodpadovat všechno z té doby. Dobré jitro, tady vnitro!!! 55% ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Je to sice podle exnerovky, ale hlavní policista se jmenuje jinak a dokonce má rodinu! Celý film trpí určitou nevyrovnaností - hodně motivů je jen nakousnuto a nerozvedeno, dokonce jim chybí nějaké zakončení v rámci příběhu: rodinný život kapitána a vztah s jeho manželkou (i když ten koňáček od chápajícího barmana je skvělá scéna, kterou pochopí jen delší dobu ženatí chlapi), jen nakousnuté je kamarádství manžela zavražděné a jeho kamaráda, chybí, jestli byl nějak potrestán spící vrátný, postava rusovlasé redaktorky s kytkami v podání Aleny Procházkové se rovněž zcela ztratí na konci příběhu, postava Jiřího Zahajského se jen sem tam mihne a vůbec netuším, co u té policie má na starosti, protože na vyšetřování se evidentně podílejí jen Vlach a Drbohlav... Je zde pár dobrých hlášek a dobrých scén - ta, kdy kapitán Marha zjistí, že by se nemusel pořád tvářit tak vážně a sem tam se usmát; hláška "tak vy jste fakt tajnej!"; parodie na maigertovky, kdy je jasné, že přes dýmku by vyšetřovateli nikdo nerozuměl; vynikající skoro hororová scéna v noční redakci, kdy kapitán Marha bloudí sám temnými chodbami a my cítíme, že přijde něco zlého - to je asi nechtěný vrchol filmu. Jinak jsem nějak nepochopil všechny souvislosti případu, kdy mi přišlo, že některé věci se daly řešit jinak a ne vše mi logicky sedělo a do sebe zapadlo (například závěrečné "doznání" vraha by bylo pro šikovného právníka lehce vyvratitelné). Docela mne pobavilo, že Exnerovým pucflekem bude Vlach i v Dialozích pro klarinet, cimbál a bicí. ()

Reklama

evangelik 

všechny recenze uživatele

Tak teď jsem tohle dílko "zase" shlédl (asi po 30? letech) - před tím se mi to asi docela líbilo - a zhrozil se. Těžce ideologická story, jak zlí kapitalisti kradou socialistickému Československu "mozky" mi přijde z dnešního pohledu až legrační a pro ty, co tuhle dobu nepamatují, asi i zcela nepochopitelná... ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Dobré jitro, tady Vnitro." Kapitalističtí šmejdi nám zase jednou chtěli ukrást socialistický mozky a je třeba se proti tomu ohradit. Třeba detektivkou, i když ne zcela povedenou. Mně se třeba nelíbilo, jak si soudruh kapitán Marha dělal legraci ze soudruha vrátnýho, čímž znevážil jeho pracovní vytížení v poloze zhroucenýho střelce s čelem na stole. Nejpodivnější ovšem byla chvíle, kdy kapitán Marha nejprve oznámil panu Šimandlovi vraždu jeho ženy a pak mu sdělil, že si není úplně jistej její totožností. To byla celkem povedená taškařice, ale když jsem si napětím nezačal kousat nehty ani při "dramatickým" útěku z požáru, tak mám takovej pocit, že se to celý úplně nepovedlo. ()

Peabody 

všechny recenze uživatele

Dodnes považuji sérii detektivek s Michalem Exnerem za jednu z nejlepších, která v české literatuře vůbec vznikla. Filmový osud je docela zvláštní, ačkoli to volá po sérii, nikdo nikdy nehrál Exnera dvakrát. Celkem vím o pěti zpracování s pěti herci ani v TV nevznikl seriál Exner (Oprava, v tomto století ano, v Michalem Dlouhým, který není špatný Exner). Jiří Vala to začal docela slušně v Pokladu byzantského kupce (1966, režie Ivo Novák), sice mu trochu podle mne schází Exnerova elegance, ale jinak jde a Gabi Vránová tam střihla rozkošnou blběnku a mezi ní a Exnerem to jiskří slušně, to se v šedesátých smělo. Následovala televizní Bláznova smrt, kde Exnera hraje typově podle mne také dobře Petr Kostka, elegance by být mohla, ale pan režiisér Zdeněk Kubeček z toho udělal neuvěřitelně utahanou záležitost, která navíc v roce 1973, velmi tuhé normalizace, nemohla mít žádné sexuální náznaky (ostatně nápadně elegantní oblečení taky ne), že by soudruh kapitán vyjížděl po Táně Fischerové nepřipadalo v úvahu a Regina Rázlová taky nic nezachránila. Navíc obsazení nejtužšího stranického jádra Prokoš Vicena Švorc poněkud sráží atmosféru. Pak je opět filmový Čas pracuje pro vraha, 1979, kde herecky skvěle i typově slušně (jenom mu chybí exnerovská chuť po hezkých dívkách) Exnera zahrál František Němec, ovšem jednak režíroval Jiří Hanibal, což nedává mnoho šanci, ale zejména Exner se ze zcela nepochopitelných důvodů jmenuje Marha (také kapitán). Navíc je ženatý a zjevně pod pantoflem, což jke znásilnění předlohy jako prase. Asi by to chtělo nějakého pamětníka, protože to je zjevný produkt schvalovacích barrandovských šibřinek té doby. Zřejmě se Exner nehodil (ostatně on nikdy nebyl dost socialisticko kriminalistický jako hoši příslušníci ze seriálů nebo jako Slávek Jandák. Jiří Kodet ve Vraždě talentovajnho ševce mi osobně sedí jako Exner nejlépe (zejména elegance, tak ty dívenky, to se obojí v roce 1982 už mohlo), ale režijně je to utahané až běda a hlavně kolem Kodeta chybí herci partneři. Jan Schmidt obsadil sice stranicky ukázněnou partu (Zounar, Čáp, Mareš, Hardt), jenže oni šmrnc nemají. Karel Augusta už to nezachrání, Poslední mně známý Exner pak je Karel Heřmánek v režii Jana Prokopa, 1985, ale to je zatím někde v TV archivech, moc sháním Dialogy pro klarinet, cimbál a bicí (BOhužel už jsem sehnal a je to neuvěřitelně špatné, i když sám Heřmánek by Exner taky mohl být). František Němec je podle mne docela dobrý Exner, herecky jeden z nejlepších, ale nemá - myslím v doznívající normalizaci - šanci být elegantní, nemá tak po ženách. Opravdu nechápu, proč se nesměl jmenovat Exner. Takže není to tak šedivé a špatné jako televizní Bláznova smrt, ale žádná sláva to taky není. ()

Galerie (11)

Zajímavosti (6)

  • Když tým vyšetřovatelů čeká před kinem na podezřelého, lze spatřit plakát k právě promítanému filmu, kterým je snímek Křidýlko nebo stehýnko (1976). (korbitch22)
  • Natáčelo se i v porodnici u Apolináře. (Winster)

Reklama

Reklama