Režie:
Jiří HanibalScénář:
Jiří HanibalKamera:
Josef PávekHudba:
Jan HrábekHrají:
František Němec, Luděk Munzar, Eduard Cupák, Josef Somr, Oldřich Vlach, Jiří Pleskot, Jaroslav Drbohlav, Alena Procházková, Jiří Zahajský, Adolf Filip (více)VOD (1)
Obsahy(1)
V kině je objevena mrtvola zavražděné ženy. Případu se ujme kapitán Marha, který zjistí, že neznámá nepatřila ani k divákům, ani k zaměstnancům kina. Stopy vedou do sousední tiskové agentury IDOC (Informace a dokumentace). Zaměstnankyně slečna Mouchová pozná v zavražděné svou kolegyni Věru Šimandlovou. Protože oběť měla u sebe mít značnou finanční částku, zahrne Marha mezi první podezřelé ty lidi, kteří o penězích věděli. Vzápětí se však dostane k novému možnému motivu vraždy – k seznamu čtyř vědců, kteří emigrovali na západ… Film Jiřího Hanibala je zdánlivě banální detektivní příběh, který se během vyšetřování rozroste v nevšední zločin organizování útěku vědeckých pracovníků do ciziny. Jeho předlohou byla kniha Václava Erbena "Efektivně mrtvá žena". Známý kapitán Exner, který je hrdinou literární verze, se však ve filmu změnil v kapitána Marhu. (Česká televize)
(více)Recenze (92)
Průměrná česká detektivka. Pozitivem je snad onen pojem času častokrát reálně na vteřiny ve filmu ubíhající a některé postavy (O. Vlach, roztržitý vrátný). Záporů bychom našli mnoho, od načrtnutého, ale nic neříkajícího rodinného zázemí hlavního vyšetřovatele až po dost trapně vypadající změnu hlasu v telefonu. ()
"Dobré jitro, tady Vnitro." Kapitalističtí šmejdi nám zase jednou chtěli ukrást socialistický mozky a je třeba se proti tomu ohradit. Třeba detektivkou, i když ne zcela povedenou. Mně se třeba nelíbilo, jak si soudruh kapitán Marha dělal legraci ze soudruha vrátnýho, čímž znevážil jeho pracovní vytížení v poloze zhroucenýho střelce s čelem na stole. Nejpodivnější ovšem byla chvíle, kdy kapitán Marha nejprve oznámil panu Šimandlovi vraždu jeho ženy a pak mu sdělil, že si není úplně jistej její totožností. To byla celkem povedená taškařice, ale když jsem si napětím nezačal kousat nehty ani při "dramatickým" útěku z požáru, tak mám takovej pocit, že se to celý úplně nepovedlo. ()
Hvězdička za realisticky (nakonec jinak to nešlo) vykreslené prostředí, které navodí vzpomínky na doby naštěstí už dávno minulé, a pár sympatických hereckých výkonů, mezi nimiž ale Františka Němce nebo Oldu Vlacha nehledejme. Nevím, jestli v Erbenově originálu byl Marha Exner, pokud ano, pak je celá ta dějová linka s jeho manželkou nesmyslná, ale když to vezmu kolem a kolem, nedivme se, že je to tak zbastlené, když vidím jméno scánáristy a režiséra v jednom. Hanibal točil sračky a Údolí krásných žab beru jenom proto, jak se mi v raném mládí líbila Milada Vnuková s apartních plavečkách a jak mě nesmírně bavil pozdější ministr kultury Slávak Jandák pod jménem Viky. Můj problém je, že detektivky miluji, ale ne v "papírové" podobě, tudíž nejsem schopen porovnat psanou s filmovou podobou. U primáckého Exnera porovnání pro různá předchozí zpracování vychází jednoznačně lépe pro Primu a jejich Michal Dlouhý je daleko nejlepší Exner, kterého jsem viděl. Docela by mě zajímalo, jestli v Erbenově originálu je i ona legendární věta: "Dobré jitro, tady vnitro..." Jinak Fikar se na tenkém ledě doby (a v její horší, ranější podobě) dokázal pohybovat líp než Erben... ()
,,Není mi to jedno, proč by mně to mělo bejt jedno.“ Kriminálka, v jejímž názvu jde o čas, by měla mít spád. Toho jsem tu bohužel nebyl svědkem, děj se vlekl jako hlemýžď a vyšetřování nestálo za nic. Podezřelých je totiž více než dost, navíc se do toho pletl jakýsi pan Syřiště, o kterém jsem se až posléze z internetu dozvěděl, že jde o nějakého komparzistu, se kterým se chtěl tvůrčí tým originálně rozloučit. Němec mi do role detektiva nesedí, pořád ho mám zafixovaného jako hodného taťku horolezce z filmů Poledňákové. Ale abych jen nehanil, tak atmosféru to má správně ponurou a sedmdesátkově dobové detaily kina světozor a jeho okolí byly velmi zajímavé. ()
Tak teď jsem tohle dílko "zase" shlédl (asi po 30? letech) - před tím se mi to asi docela líbilo - a zhrozil se. Těžce ideologická story, jak zlí kapitalisti kradou socialistickému Československu "mozky" mi přijde z dnešního pohledu až legrační a pro ty, co tuhle dobu nepamatují, asi i zcela nepochopitelná... ()
Galerie (11)
Zajímavosti (6)
- V čase 0:45:30, když kapitán Marha (František Němec) vyšel z porodnice za sledovacím kolegou, se sejdou u plakátovací stěny, kde jsou vidět plakáty na sovětský film Zpětná vazba (1979), anglický film Harry a Tonto (1974) a československý film Deváté srdce (1978). (mistel)
- Film se natáčel i ve známém pražském kině Světozor. Podle vylepených plakátů (Křidýlko nebo stehýnko – 22. 2. až 28. 3. 1979) a Nevinný (12. 4. až 9. 5. 1979) lze určit přibližnou dobu natáčení. V čase cca 45 minut je také vidět plakátovací stěna s programem pražských kin, která zobrazuje týden od 26. 4. do 2. 5. 1979. (Merťas)
- Natáčelo se i v porodnici u Apolináře. (Winster)
Reklama