Režie:
Jiří HanibalKamera:
Josef VanišHudba:
Evžen IllínHrají:
Jiří Adamíra, Miroslav Zounar, Jana Štěpánková, Alexandra Myšková, Jiřina Jirásková, Vladimír Menšík, Jan Jánský, Josef Bláha, Ota Sklenčka (více)Obsahy(1)
Za zdmi blázince je jiný svět, ale motivy pro vraždu jsou tam možná stejné jako kdekoliv jinde... V lese v Jeseníkách je nalezen zastřelený chovanec nedaleké psychiatrické léčebny Franz Moose. Smrt, na které zdánlivě nikdo nemohl mít zájem, vyšetřují kapitán Havel (J. Adamíra) a poručík Mareš (M. Zounar). Brzy se ukáže, že pachatelem musel být někdo z ústavu, odkud Moose v noci před smrtí utekl. Podezření padá na doktora Koláře (R. Brzobohatý), který nemá na osudnou hodinu alibi, ale také na primáře Holého (J. Bláha), jenž tají svůj vztah s pohlednou mladou úřednicí Rýdlovou (J. Štěpánková). Kriminalisté jen pomalu rozkrývají síť drobných indicií, z nichž kterákoliv by mohla být klíčovým vodítkem k řešení. Moose například maloval obrazy s motivem květin, které rostou právě na louce, kde později zemřel. Při každém ze svých útěků přitom z léčebny směřoval právě tam. Otázka je, co a kde tento bývalý nacistický důstojník ukrýval, a kdo kromě něj o tom věděl… (Česká televize)
(více)Recenze (64)
V rámci ČT-okurky ve stylu "Vykopáváme vlastní vykopávky" opět jedna solidní a poctivá detektivka s jen minimální dobovou politickou arogancí, která diváka nevyruší. Cením profesionální herecký výkon vyšetřovatelů (velmi solidní asistent Miroslav Zounar, Adamíra jako vždy), radost pohledět na svéráznou bytost Josefa Bláhy. Situaci příběhu i jeho scénář považuju za atraktivní, autorovo vypořádání se s ideologicky potentními lákadly (komunistická veřejná bezpečnost vs. církev a náboženství vs. dobový sociální rozměr šílenství) za elegantní. ()
"Smrt číhá za okny a hledí k Vaším duším. Obchází sem a tam. Slyšte, jak našlapuje lstivým ženským krokem.." V této ponuré krimi z prostředí psychiatrické léčebny číhá smrt doslova na každém kroku. Sympatická detektivní dvojici Jiří Adamíra a Miroslav Zounar tu obchází sem a tam a jako správní pozorovatelé lidských duší (nejen těch ztracených) dokáží nakonec přijít oné záhadě úmrtí chovance léčebny sudetského Němce Franz Mooseho na kloub. Pozorovat je u toho byl docela požitek. Trošku psycho bylo u toto poslouchat kakofonickou hudbu Evžena Illína, která ale jinak k prostředí, v němž se tato detektivka odehrává, skvěle pasovala. ()
Režijně nadprůměrná temně depresivní kriminálka má zajímavý scénář a vzhledem k obsazení pochopitelně skvělé herecké výkony. Před jejím zhlédnutím jsem se domnívala, že zpěv Evy Olmerové by mě bavil kdykoliv a kdekoliv. Ano, ale to by nesměla broukat do kakofonie zvuků, které Illín vydává za hudbu, leč beru to tak, že i mistr tesař se někdy utne. ()
Hodně patrný rukopis zlatých 60. let československého filmu. Hodně se mi líbil Vladimír Menšík v roli lehce popleteného policisty. Celkově ale působí film z prostředí psychiatrické léčebny hodně stísněným a deprimujícím dojmem, kde na člověka všechno padá. Do toho ještě přidejte nacisty uloupené obrazy a vraždy, za kterými může stát kdokoli z personálu a máte dobrou kriminálku. ()
Kriminální drama z prostředí psychiatrické léčebny výrazně táhnou nahoru herci, dvojice vyšetřovatelů Jiří Adamíra a Miroslav Zounar velmi sympatická, lékaři Jiřina Jirásková a Radek Brzobohatý báječní, oběma bílý plášť padne a sluší, nelze přehlédnout řádovou sestru, kterou skvěle ztvárnila Alexandra Myšková, no a příběh zavražděného pacienta, malíře, nemocného člověka a taky válečného zločince mě vtáhnul a nepustil.. Jedinou výhradu mám k hudební složce snímku, tohle poslouchat delší čas, zřejmě by mě do té léčebny odvezli taky.. ()
Galerie (6)
Photo © Filmové studio Barrandov / Alena Červená
Reklama