Režie:
Steven SpielbergKamera:
Janusz KamińskiHudba:
Alan SilvestriHrají:
Tye Sheridan, Olivia Cooke, Ben Mendelsohn, Lena Waithe, Mark Rylance, Simon Pegg, T.J. Miller, Philip Zhao, Win Morisaki, Hannah John-Kamen, Ralph Ineson (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Děj filmu legendárního režiséra Stevena Spielberga je zasazen do roku 2045, kdy se svět ocitá na pokraji chaosu a kolapsu. Lidé však nalezli spásu v OASIS, rozsáhlém světě virtuální reality, který vytvořil geniální a excentrický James Halliday (Mark Rylance). Když Halliday zemře, odkáže své nesmírné bohatství prvnímu člověku, který najde Velikonoční vajíčko ukryté někde v OASIS. Odstartuje tak zběsilý závod, který pohltí celý svět. Když se k závodu o nalezení Velikonočního vajíčka rozhodne přidat nenápadný mladý hrdina Wade Watts (Tye Sheridan), je vržen do šílené, realitě na hony vzdálené honby za pokladem ve fantaskním světě mystérií, nečekaných objevů a nebezpečí. (Vertical Entertainment)
(více)Videa (8)
Recenze (1 370)
Já nevím, no, podle mě Spielberg jenom dokazuje, že patří do starého železa. Pro artikulovanější diagnózu odkazuji na komentář uživatele xxmartinxx, jako popkulturní úšklebek odcituji Vypsanou fiXu: "Dědo, dědo, dědo, dědo, pojď do lunaparku. A děda, děda, děda, děda rezignovaně mává holí projíždějícímu vlaku." (A ačkoliv nemám příliš ve zvyku vyjadřovat se pochybně o úsudku ostatních uživatelů, tak Douglasovo prohlášení, že je to "čistší a přehlednější" než Matrix, ve mně vzbuzuje touhu vhodit do komentátorské sekce holy hand grenade.) ()
Z proklamovaných Spielbergových rodinných filmů mám od doby Válečného hnoje trochu hnusí kůži, ale Ready Player One všechny obavy zahnal jak nečekaný rozbřesk nad propařenou nocí. Počítačové hry a odkazy na filmové legendy přelomu 80. a 90. let - to je ta pravá nostalgie pro naši (moji) generaci. Ready Player One není vyloženě geniální, ani převratný, ale je to zkrátka po všech čertech dobrý film. 8/10 ()
Trend videoherních digifestů zachytil i mistr Steven a výsledek je obecně spíše pozitivní, nemohu se zbavit ale pocitu, že je místy Ready Player One zbytečně zběsilý a nepřehledný. Obecně se nepředpokládá, že by snad Spielberg chtěl po tolika letech áčkového točení v Hollywoodu ještě někoho šokovat samoúčelně napěchovanou akcí, či strhujícími triky za každou cenu, ale těch situací tak trochu na hraně je tam docela dost. Instantní romantika, ani závěrečná bitva nejsou nic co by se vyhlo typickému klišé. Pomrkávání na filmové klasiky, přičemž pár z nich je dílem samotného tvůrce této vypalovačky, je v pořádku. Těch 140 minut ale už ke konci docela drhlo a komediální vsuvky nic moc. Víc jsem si užil pozvolnějšího, osudovějšího a AUDIOvizuálně vypiplanějšího Trona Legacy od Kosinského, jehož digitální scénografie a cit pro vizuál jsou dál, narozdíl od jeho režisérských schopností uchopit slušný scénář. ()
Velmi volné zpracování knihy Ernesta Clinea, updatované jak pro modernější generaci, tak pro filmové fanoušky. Spielberg už dlouho nenatočil nic tak hravého a vysloveně pro zábavu a nechybí zde jeho klasické trademarky. I když se úkoly týkající se klíčů diametrálně liší, jádro příběhu zůstalo stejné a je to právě Mark Rylance, který ho nese na svých bedrech. Jeho Halliday má dokonale nastavené parametry roztomilého šílenství a i proto nezní jeho klasické pravdy o životě banálně. Poselství o tom, že internet není všechno není zase tak důležité jako ta neskutečná porce zábavy, kterou si hromada fandů užije při opakovaných projekcích a hledání těch "jejich" věcí. Akce je totiž bobastická a narvaná odkazy až k prasknutí. Každého dostane jiná drobnost (za mě Godzilla theme ;) jaká dostala vás? ()
Tak konečně to Steven Spielberg dokázal. Byl jsem přesvědčený, že tento režisér prostě nedokáže udělat takový film, kterému bych dal plný počet a dokázal to na sklonku své dlouhodobé kariéry. :D Určitě za to mohl skvělý výběr tématu a téma příběhu, který prostě musí zafungovat na každého, kdo vyrůstal v době, kdy vznikaly hry či filmy, na které tento film dobře odkazuje. Ale rozhodně to nebyla zásluha Spielberga, kdyby to natočil kdokoliv jiný, tak by se mi to také určitě líbilo, když jsem ulítlej na takovouto mytologii. Jediné co mě možná mrzí, že i když tu je velký prostor tak prostě na hry či filmy není čas, takže jsou tady jen takové úlomky, které ale potěší. Freddy se tu moc neohřál, aspoň že Chucky tu měl tu svou chvilku slávy. Jinak příběh je standardní a povedený. Nezlobil bych se, kdyby se natočil nějaký prequel nebo něco takového ze světa Oasis, protože nevyužitých míst bylo až moc. ()
Galerie (150)
Photo © Warner Bros.

Zajímavosti (87)
- Jak se ukázalo v knižní předloze Ernesta Clinea, Sixeři detonací Kataklystu zabili více než polovinu hráčů OASIS. To by v knize pravděpodobně vedlo k úplnému kolapsu ekonomiky (díky drastické penalizaci za úmrtí – ztráta veškerého majetku, úrovní avatara, dat uložených na účtu a pravděpodobně i kreditů, které většina hráčů používala i pro placení v reálném světě). Ve filmu sice v případě smrti v OASIS došlo ke ztrátě herních peněz a majetku, ale reálný svět nebyl ani zdaleka tak závislý na OASIS ve věcech ekonomiky, politiky apod. Wade a spol. nicméně všem obětem Kataklystu (vyjma Sixerů) obnovili účty a vrátili majetek (v druhé knize „Ready Player Two“). (vojtaruzek)
- Ogden (Simon Pegg) má v OASIS avatar čaroděje Oga – scéna, kde spolu Art3mis (Olivia Cooke) a Parzival (Tye Sheridan) tančí, se v knižní předloze odehrává na oslavě jeho narozenin. Og má v knize obecně větší roli. Závěrečný souboj absolvují Parzival a jeho přátelé přímo u Oga, který je chrání před IOI. (ČSFD)
- V první scéně na planetě Doom je mnoho jezdců na pštrosech. Jedná se o jeden z mnoha odkazů na hru „Joust“, která hrála v knižní předloze Ernesta Clinea důležitou roli jako překážka pro získání měděného klíče. (vojtaruzek)
Reklama