Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Veterinář Jan (Jiří Bartoška) už toho má dost. Poslední kapkou je smrt tchána, kterému taky došly síly a trpělivost. Babička (Iva Janžurová) totiž vždy rozhodovala o jeho životě, stáří, a nakonec i o tom, jak a kde bude pohřbený. Nerespektovala žádné jeho přání a touhu, v dobré víře, že ona sama vždy a lépe než on ví, co je pro něj dobré a správné. A tak se k jeho neštěstí o něj starala podle své představy o jeho štěstí. A Janovi začíná být jasné, že je na té samé cestě. Jeho žena Olga (Eliška Balzerová) se totiž řídí stejnou teorií malého dvorku a dlouhého biče a přesvědčením, že za štěstí svého muže je zodpovědná výhradně ona. Janovi dojde, že už takto dál nemůže, nechce, neumí. Když nic neudělá, skončí jako tchán. Jednoho dne jej napadne způsob, jak se osvobodit a získat zpět vládu nad svým životem. Tato revolta je ale hodně netradiční. Už jen tím, že prvotní inspirací mu byl jeden z jeho pacientů, papoušek s podezřením na Alzheimera. Jan se tak i díky němu vydává na cestu za naplněním toho, o čem se domnívá, že jsou jeho sny. A protože tato cesta nemůže být snadná, stává se její součástí také stádo koz a později i krav, psychiatrický ústav, plavba na voru a život na lodi. Janova cesta za svobodou ovlivní i životy jeho dětí a jejich partnerů. Dcera Olga (Táňa Vilhelmová) totiž převzala matčinu metodu, zatímco snacha Alena (Pavla Beretová) zatím dokázala tlaku rodové tradice odolat a volí vlastní cestu, liberálnější, modernější, lidštější. Důsledky jsou pro jejich protějšky (Jiří Havelka a Jakub Kohák), v obou případech odpovídající. (Cinemart)

(více)

Videa (3)

Trailer 1

Recenze (814)

Othello 

všechny recenze uživatele

Chystal jsem se na zlo, ale minimálně z důvodu vysokých hodnocení jsem myslel, že to bude alespoň technicky zvládnuté. Čekal jsem, že třeba střih bude navazovat na úhly snímání, že kamera se zmůže na víc než přestříhávání mezi polodetaily a celky s občasnou nesmyslnou objížděčkou či jeřábem. Myslel jsem, že už se dneska dokáží rozestavit do záběru předměty tak, aby to nevypadalo, že do sterilní místnosti někdo právě rychle vyskládal nové, čisté, nakoupené rekvizity. Že už si někdo uvědomuje, že pokud mám scénu, ve které náhodou vejde do místnosti nějaká postava k jiné, tak vypadá hloupě, že zrovna tam uprostřed stolu na uklizené desce leží její policejní spis, aby byl hned po ruce. Nedokážu si představit, jak mohl Bajgar aniž by mu na to někdo něco řekl, oznámit, že tohle bude čtyřicátá scéna, ve které budou postavy sedět u stolu a jíst, protože není schopný vymyslet jakoukoli jinou situaci, při níž by mohlo dojít k vzájemné interakci. Ona ale lenost, rezignace a unavenost formy celkem koresponduje s celkovým námětem, ve kterém Bartoška hraje chudáka natolik zbabělého, že za čtyřicet let manželství není schopný říct své ženě, že s ní nechce být a místo toho začne na tajňačku odjíždět do přírody, aby tam pil víno, kouřil a díval se do dáli. Když padne vysněná otázka, proč se s ní teda kurva nerozvede, tak to zkušeně odpálí tím, že by to ona nepřežila. A voila - stejně se nakonec rozvedou a jeho žena to přežije celkem na pána. Film ale přesto z Bartošky dělá protisystémového rebela a avatara svobody, jenž je vzorem pro své ochoumoutované příbuzné. Abychom to dostatečně pochopili, tak je samozřejmě prezentováno, že starý vousatý veterinář je pořád objektem zájmu mladých sexy single žen, které protřele odmítá než vyrazí zas do západu slunce za tou cestou svou. Slabošské postavy jeho příbuzných pak procházejí v jeho přítomnosti proměnou, která akcentuje fyzickým napadením Novotného manželky-psychopatky, které film vnímá jako pochopitelnou eskalaci v důsledku jejího teroru, o který si říkala a se kterým její nebohý manžel nemohl do této doby nic dělat. Teorie tygra se přesto neobhájí tím, že prezentuje i sympatické ženské postavy, které kontrastují s harpyjími karikaturami Balzerové, Janžurové a Vilhelmové a tím pádem film není misogynní. Celou svoji zápletku totiž zaobaluje do parafráze kastrování kocourů, které ze začátku s nelibostí protagonista jako veterinář musí provádět a na konci jej z přesvědčení odmítá. Navíc jeho vyobrazení žen a mužů jenom až groteskně šponuje ty nejstarší a nejchcípáčtější stereotypy, ve kterých všichni chlapi vedeme válku proti ženám, kteří nás chtějí zkrotit a domestikovat ze svých kuchyní od červeného vína a přípravy chlebíčků. Vysoké hodnocení i návštěvnost tohohle filmového potratu jenom vypovídá o celkové ufňukanosti a zbabělosti spolčenosti, která nám umožňuje se s tímto kusem identifikovat natolik, že přehlížíme i jak odporně to vypadá a dějově nefunguje. Nemluvě o tom, že v tom filmu není ani stopa humoru a ještě se to celý snaží tvářit jako český Fight Club, kde místo Dust Brothers brnká k drsné chlapské revoluci Jan Muchow s Michalem Tučným. () (méně) (více)

Pepinec 

všechny recenze uživatele

Žižkovská věž mezi českými komediemi, a to pro svůj nadhled. Karikatury přehnaných ženských charakterů nevadí, protože za prvé z toho vyloženě trčí nadsázka a zadruhé...to vlastně není až tak daleko od pravdy. Budu se opakovat, ale divák vycítí, když je něco natočeno pro prachy nebo pro zábavu. Teorie tygra je zábava od začátku do konce, což musí každý ocenit, pokud vám teda ovšem manželka po večerech nelifruje uživatelský účet na ČSFD. ()

Reklama

Pethushka 

všechny recenze uživatele

Nemyslím si, že máme v naší zemi charismatičtějšího herce, než je Jirka Bartoška. On to před tou kamerou prostě tolik umí. A se svojí teorií tygra u mě boduje na plné čáře. Všechno přirozený, žádná křeč a k tomu kvalitní humor, který si tentokrát dělá srandu z nás žen. Tak dejte českému filmu šanci a vyrazte zase jednou do kina. Myslím, že budete příjemně překvapeni. Já rozhodně byla... 4,5* ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Tohle je jeden z filmů, které asi pochopí jen muži, a to ještě ti, kteří už jsou nějakou dobu ženatí. Ten pocit neustálého dozoru a dohledu, vydávaný za péči, ta přílišná starostlivost, kdy chlap ani nemůže jít na pivo, aby nebyl sledován pečlivým a bdělým okem manželky, a ještě si pak vyslechne spoustu uštěpačných poznámek. Ve spoustě situací jsem si říkal, to není možné, to je jak u nás doma! Všechny ty buď hysterické scény, nebo chudinky, různé nátlakové možnosti. Ano, ve filmu je to zhuštěno, takže to vypadá jako přehnané, ale ono to tak často je, i když třeba ne všechny možnosti. Jestli někdo tvrdí, že jde o misogynní film, tak ať se podívá na zkrocení zlé ženy od Shakespeara. Nebo ostatně i Babí léto. A je zajímavé, že podobných filmů není víc. Filmařsky sem tam různé drobné chyby ve scénáři, zvuk taky občas stál za starou belu (bolístka všech nových českých filmů a seriálů), a ne vždy to Bartoška dokázal uhrát, hlavně ne mimikou. Ale celkově mi vyznění filmu přijde jasné - měli bychom si víc důvěřovat, a jeden druhému dopřát víc svobody. Všeříkající dialog „Co sis přála jako malá?“ - „Nám se to splnilo. Nám.“ ()

MikeCool 

všechny recenze uživatele

Sice se tu a tam nějaká trhlina ve scénáři našla, ale už dlouho se mi nestalo, abych při sledování ČESKÉHO filmu měl pocit, že sleduji film, který se dost možná zařadí mezi české novodobé filmové kulty (alespoň tedy z mého úhlu pohledu). Je to jakási filmová modla všech šťastně svobodných mužů / pánů. Velký palec nahoru za samotný námět v podobě manželského diktátorství, ze strany manželky. Taktéž za krásně zobrazený charakter jednotlivých postav. Vítejte zpět, Jirko Bartoško. ___ (Cinestar, Hradec Králové) ()

Galerie (41)

Zajímavosti (18)

  • Tatiana Dyková (Olinka) o scénáři uvedla: „Scénář mě zaujal tím, že se jedná o příběh muže. Hurá, konečně někdo napsal o krizi chlapů. Žádné trpitelky, co pořád slouží doma a v práci, žádné smrtelné nemoci, které pomůžou protagonistům prozřít. Prostě pěkný chlap, co to chce ještě po svém roztočit a co si dokáže ze sebe udělat legraci. A moje postava je taková pipinka zakletá v rodinném řetězci žen, ve kterém se opakují stejné modely chování jako je její matka, babička atd. Ale díky otci (Jiří Bartoška), hlavní postavě filmu, i ona zjistí, že všichni muži netouží mít každý večer teplou večeři, vyžehlené trenky a připravené denní kapesné, ale že ve skrytu duše touží být dobrodruhy.“ (SONY_)
  • Ve scéně, kdy Jan Berger (Jiří Bartoška) a Erik (Jiří Havelka) spolu jedou na výlet, zastaví autem na mostě přehrady, kde ho nechají zaparkované. Ve skutečnosti platí na mostech i tunelech zákaz stání. (tommahol)

Související novinky

SOUNDTRACK Poděbrady 2017

SOUNDTRACK Poděbrady 2017

17.05.2017

Festival SOUNDTRACK Poděbrady přináší letos již po druhé jedinečnou podívanou ve spojení moderních technologií spolu s poslechem skvělé filmové hudby. Lázeňské město Poděbrady bude ve dnech 24. – 27.… (více)

Startuje letní přehlídka BEST FILM FEST

Startuje letní přehlídka BEST FILM FEST

14.07.2016

Volné seskupení čtyř artových kin v Praze: Atlas, Evald, Lucerna a MAT pořádá od 14. do 20. července tohoto roku BEST FILM FEST, týden nejúspěšnějších a divácky nejnavštěvovanějších filmů první… (více)

Reklama

Reklama