Režie:
Radek BajgarHudba:
Jan P. MuchowHrají:
Jiří Bartoška, Eliška Balzerová, Tatiana Dyková, Jiří Havelka, Jakub Kohák, Pavla Beretová, Iva Janžurová, Anna Čtvrtníčková, Lucia Siposová (více)Obsahy(1)
Veterinář Jan (Jiří Bartoška) už toho má dost. Poslední kapkou je smrt tchána, kterému taky došly síly a trpělivost. Babička (Iva Janžurová) totiž vždy rozhodovala o jeho životě, stáří, a nakonec i o tom, jak a kde bude pohřbený. Nerespektovala žádné jeho přání a touhu, v dobré víře, že ona sama vždy a lépe než on ví, co je pro něj dobré a správné. A tak se k jeho neštěstí o něj starala podle své představy o jeho štěstí. A Janovi začíná být jasné, že je na té samé cestě. Jeho žena Olga (Eliška Balzerová) se totiž řídí stejnou teorií malého dvorku a dlouhého biče a přesvědčením, že za štěstí svého muže je zodpovědná výhradně ona. Janovi dojde, že už takto dál nemůže, nechce, neumí. Když nic neudělá, skončí jako tchán. Jednoho dne jej napadne způsob, jak se osvobodit a získat zpět vládu nad svým životem. Tato revolta je ale hodně netradiční. Už jen tím, že prvotní inspirací mu byl jeden z jeho pacientů, papoušek s podezřením na Alzheimera. Jan se tak i díky němu vydává na cestu za naplněním toho, o čem se domnívá, že jsou jeho sny. A protože tato cesta nemůže být snadná, stává se její součástí také stádo koz a později i krav, psychiatrický ústav, plavba na voru a život na lodi. Janova cesta za svobodou ovlivní i životy jeho dětí a jejich partnerů. Dcera Olga (Táňa Vilhelmová) totiž převzala matčinu metodu, zatímco snacha Alena (Pavla Beretová) zatím dokázala tlaku rodové tradice odolat a volí vlastní cestu, liberálnější, modernější, lidštější. Důsledky jsou pro jejich protějšky (Jiří Havelka a Jakub Kohák), v obou případech odpovídající. (Cinemart)
(více)Videa (3)
Recenze (814)
„Tak sem si řek, že je jednou ostříhám pořádně.“ No, indicie tu byly. Ale přece jen…až tak šovinisticky pojaté dílko jsem nečekal. Místy to z filmu „stříkalo“ skoro až zbytečně (vyloženě přehnané mi přišlo „oznámení o stavu plodnosti“ a nesedla mně poněkud „mimózní“ pasáž na policii). Na druhou stranu, snímek to sem tam přežene úmyslně, přece jen jde o nadsázku a demonstraci určitého jevu. Tak či tak, ženskému publiku bych film spíš nedoporučil, leda těm divačkám, které si u něčeho takového dokážou udržet nadhled (ale jak tak vidím, naštěstí i takové se najdou). A o to by mělo jít u něčeho podobného především. Ale ať už se na film budete dívat jakkoliv, tahle hořkosladká tragikomedie o hledání mužské svobody, vyvazování se z konvencí a dusivých svazků s nemálo trefnými a vtipnými hlody (jakože já se u snímku smál docela často a hodně) za to zhlédnutí a slušné 4* rozhodně stojí. „Časem budu do toho hrobu dávat starou pani.“ - „Jo a ona bude překvapená, že je tam sama.“ Výstižný komentář: GilEstel ()
Hořká komedie s docela povedeným scénářem a silným hereckým obsazením. Ženské chování jako soubor dědičných vlastností a vlivu výchovy ve formě jaká matka, taková dcera (a taková babička), je něco, s čím se setkáváme všichni každou chvíli. Ostatně už léta zastávám názor, že by se chlap měl včas seznámit s její matkou, ať ví, do čeho jde. Vlastně i postava Jakuba Koháka vypadá napsaná jako někdo, kdo je, jaký je, protože v tomto rodinném prostředí vyrůstal (70%). ()
Tenhle film mi vrátil víru v současnou českou kinematografii. Vcelku závažný problém přepálené ženské emancipace je podáván s dávkami smíchu, které nic neubírají na naléhavosti sdělení. Naprosto výtečný Bartoška (o to více, že po těžké nemoci) s sebou zřejmě strhává i ostatní ansámbl. Pět hvězdiček určitě není moc. ()
Strategie ženy: chudinka nebo rovnou hysterák. Strategie muže: taktický ústup. Srovnání několika manželských páru z kterého nejlépe vyjde žena, která si občas ubalí jointa a její muž, milující dítě v ní...ač jeho spermie jsou ty nejpomalejší široko daleko. Vynikající debut a velmi příjemná komedie se současnou hereckou elitou, krásnými záběry české krajiny a skvělou myšlenkou, jež dokazuje, že český film nemusí nutně sklouzávat do stupidního sexistického humoru. I inteligentní a náročnější divák se v našich kinech může dnes zasmát. [Cinema City - Ústí n. Labem] ()
Z různých českých filmů, co jsou "hořké komedie" nebo "laskavé filmy", patří tohle mezi ty povedenější. Dialogy jsou dobře napsané a místy dost vtipné, Bartoška s Balzerovou to hrají úplně lehce a přirozeně. Takže až potud to je fajn. Horší je, že tam nehrají jen talentovaní herci a třeba Kohákovi jsem roli prostě nevěřil. A taky vývoj ke konci je takový, hm, málo pravděpodobný. No ale dokoukal jsem to a to není na český film špatný výsledek. ()
Galerie (41)
Zajímavosti (18)
- Rasa psa, která doprovází ve filmu Jana (Jiří Bartoška), je francouzský ovčák beauceron. Stejná rasa psa se vyskytuje např. ve francouzských filmech o Angelice jako policejní pes Sorbon nebo ve filmu Medvědi (1988). (modra.pani)
- Tatiana Dyková (Olinka) o scénáři uvedla: „Scénář mě zaujal tím, že se jedná o příběh muže. Hurá, konečně někdo napsal o krizi chlapů. Žádné trpitelky, co pořád slouží doma a v práci, žádné smrtelné nemoci, které pomůžou protagonistům prozřít. Prostě pěkný chlap, co to chce ještě po svém roztočit a co si dokáže ze sebe udělat legraci. A moje postava je taková pipinka zakletá v rodinném řetězci žen, ve kterém se opakují stejné modely chování jako je její matka, babička atd. Ale díky otci (Jiří Bartoška), hlavní postavě filmu, i ona zjistí, že všichni muži netouží mít každý večer teplou večeři, vyžehlené trenky a připravené denní kapesné, ale že ve skrytu duše touží být dobrodruhy.“ (SONY_)
- Milan Lasica odmietol úlohu "Kapitána" (spolubývajúceho pacienta v liečebnom ústave). Nakoniec si túto rolu zahral Arnošt Goldflam. (MikaelSVK)
Reklama