Režie:
Curtis HansonKamera:
Dante SpinottiHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Kevin Spacey, Russell Crowe, Guy Pearce, James Cromwell, David Strathairn, Kim Basinger, Danny DeVito, Graham Beckel, Simon Baker, Matt McCoy, Jim Metzler (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Všechno je úplně jinak, ale zkuste to dokázat! Kriminální příběhy "drsné školy" měly v minulosti nejen velký úspěch mezi čtenáři, ale také získaly dlouhou řadu napodobitelů. Mezi ty nejlepší patří bezesporu spisovatel James Ellroy, podle jehož stejnojmenného románu natočili američtí tvůrci svůj film. Detektivové Bud White, Jack Vincennes a Ed Exley pátrají v Los Angeles po pachatelích několika vražd. Mezi ně patří krvavé přepadení v kavárně Nite Owl a podivná smrt tajemné krásky Susan Leffersové. Jako by mezi nimi existovala nějaká spojitost. Policisté ovšem nejsou jenom "hodní beránkové", občas jako jiní lidé nedodržují přísně stanovená pravidla svého povolání. Snad proto je při řešení případů tak těžké rozeznat zlo od dobra a nalézt jejich konečné řešení... Retro laděný thriller, situovaný do padesátých let, natočil režisér Curtis Hanson (Okno z ložnice, Ruka na kolébce, Tichý společník). Společně se scenáristou Brianem Helgelandem obdržel Oscara za zajímavé zachycení dobové atmosféry již ve scénáři. Film je po právu srovnáván s "chandlerovskou" Čínskou čtvrtí. V důmyslně propracovaném příběhu nalezneme úryvky z filmů Revolver k pronajmutí, Prázdniny v Římě. Postavu osudové ženy představuje Kim Basingerová (Přirozený talent, 9 a 1/2 týdne, Batman, Krásná mimozemšťanka), která za svoji hereckou kreaci získala Oscara. Ležerního detektiva Jacka Vincennese hraje Kevin Spacey (Smrtící epidemie, Albino Alligator, Americká krása). Jeho policejní kolegy Buda Whitea a Eda Exleye ztělesňují herci Russell Crowe (známý ze seriálu Záchranáři a filmu Rychlejší než smrt) a Guy Pearce (Dobrodružství Priscilly, královny pouště, Flynn). Roli revolverového reportéra hraje Danny DeVito. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (1 227)
"Policie, ty sráči. Hned vypadni nebo zavolám tvý ženě." Tak se musí na pana radního. Bud má prostě koule. Taky umí vytlouct přiznání, podstrčit důkazy i střelit podezřelýho do zad. Proto může bejt detektiv v L. A. a já ne. Bud mě baví svým ochranitelstvím, ale chytrák Ed je taky skvělej, televizní hvězda Jack rozhazuje charisma na všechny strany, Lynn je naprosto dokonalá a tak bych mohl pokračovat ještě dlouho. Ale Tiše tiše, zejtra bude v novinách, že tohle retro je prostě dokonalý. ()
Režijně přehledná, formálním stylem „retrocool“, dějově mnohovrstevnatá a přesto stále poutavá a herecky dokonale přesná kriminálka, která si z Ameriky 50. let a města andělů šikovně udělala vábivou kulisu, uvnitř jejíž zdánlivě nebeské čistoty se skrývá špinavost morálky, které není svatý lidský život natož tak zákon. Hanson na obsáhlé ploše 130 minutové stopáže rozebírá charaktery policistů, kteří si však jistě zasloužili lepší osobní historii než šablonovitou větnou frázi o nehezké minulosti týraného dítěte či příkladného synka kráčejícího v otcových šlépějích. Tu poruší pouze cynický samolibec Jack Vincennes Kevina Spaceyho, když na otázku proč se dal k policii odpoví „Vlastně si už ani nepamatuju.“. Ale ani to však filmu nebrání, aby poutal každým políčkem, aby dýchal na diváka svou úžasnou atmosférou, ale aby jej zároveň donutil přemýšlet nad tím, jak sakra mohla Kim Basinger získat za takovou roli Oscara. PS: Moment, kdy Bud White zlomí židli, je pro mě jeden z naprosto zásadních ikonických momentů kinematografie. ()
U takových a podobných amerických filmů mi chybělo jedno - scénář, ve kterém by byla propracovaná detektivní zápletka. Tady se mi toho dostalo v hojné míře s uchvacujícími herckými výkony a s občasnou inteligentní akcí jsem dostal inteligentní snímek. Dřív, než jsem četl komentáře ostatních uživatelů, mě to taky napadlo, ale ptám se znova - Kim Basinger - za co Oscara??? ()
Skvěle napsaná, poutavě zrežírovaná a ještě lépe zahraná krimi detektivka - Spacey, Crowe a Pearce ze sebe opravdu vyždímali maximum a předvedli doslova herecký koncert. Scénář je výborný, i když možná ne tak propracovaný jako v Obvyklích podezřelích, ale pořád patří ke špičce všech detektivek. Atmosféra nasadí vysokou laťku hned zpočátku, zdatně se jí drží po více než 2 hodiny a vyvrcholí v hutné přestřelce ve starém domku na kraji města. L. A. - Přísně tajné není nijak inovativní film, je to "pouze" kriminálka ze staré školy dotáhnutá (téměř) k dokonalosti, ale přesně o tom to je - jde cítit s jakou precizností a láskou byla natočena... Škoda jen toho průměrnějšího závěru. 9/10 ()
Korupce, podsvětí, zločin, luxusní děvky. Přijde mi, že toho času tenhle kus u nás tak nějak prosvištěl opodál diváckého zájmu, i kritici kriminálku o odvrácené straně spravedlnosti tak nějak neřešili. Ač si v kinech po světě vedla velmi solidně. Máme tu ambiciózní svini, jinak synka z policejní rodiny, málomluvného drsoně, kterému vadí, když někdo uhodí ženskou, i elegantního poldu, který o sobě rád čte v novinách. Masakr v nočním baru tyhle tři spojí, ač každý nejprve sleduje stopu na vlastní pěst. Jenže pochybná věrnost služebním řádům nakonec vstupuje až na nejvyšší místa. Celkově je to přitažlivá látka, výborně napsaná (těch milých cynických dialogů) a stejně dobře zahraná. Na chuť jsem jí ovšem přišel až jako „zkušenější“ divák, možná jsem lehce zamotanou zápletku dřív jednoduše nepobral. Pečlivě stylizovaná atmosféra a mistři svého oboru za kamerou (skladatel Goldsmith, scénárista Helgeland, kameraman Spinotti, kostymérka Myers) jsou pak dalším bonusem. Pánové před kamerou výteční, Kim Basinger možná roky nedostala takovou roli, ale Oscar v jejích rukou je totálním přehmatem. Výsledný dojem to ovšem nezmění. Zatraceně chytré. A pořád dobré. ()
Galerie (108)
Zajímavosti (40)
- Zlaté hřívy Lynn Brackenové (Kim Basinger) docílili maskéři pomocí velkého množství peroxidu. Následkem toho začaly herečce vlasy velmi rychle vypadávat a v závěrečné scéně snímku už se s tím nedalo dělat nic jiného, než je ostříhat a efektivně nafoukat. Když si pak šla Kim Basinger pro Zlatý glóbus a pro Oscarovou sošku, bylo docela obtížné vytvarovat její účes, aby to alespoň nějak vypadalo. (Agatha)
- Curtis Hanson si pro roli Buda Whitea vybral Russella Crowea, když viděl jeho výkon v Romper Stomper (1992). Studio bylo následně znepokojeno, že dvě hlavní role budou hrát rodilí Australané (druhým je Guy Pearce, který ztvárnil Edmunda J. Exleyho). (Satan)
- The Victory Motel, kde sa odohrala aj finálna scéna filmu, vznikol špeciálne pre tento film. (MikaelSVK)
Reklama