Scénář:
Štěpán HulíkHudba:
David BoulterHrají:
Zuzana Stivínová, Jaroslav Dušek, Eliška Křenková, Leoš Noha, Jan Cina, Štěpán Benoni, Eva Holubová, Oskar Hes, Martin Sitta, Janek Gregor, Petra Špalková (více)Epizody(8)
Obsahy(1)
Zločin, který rozhodujícím způsobem zasáhne do životů všech zúčastněných, stojí na počátku dramatické minisérie HBO Europe, Pustina. Když se starostka severočeské vesnice Hana Sikorová ocitne na vrcholu svého boje proti velké těžební společnosti nabízející obyvatelům obce vysoké odstupné výměnou za opuštění jejich domovů postavených na ložiscích hnědého uhlí, zmizí její čtrnáctiletá dcera Míša. Pátrání po dceři Hanu po letech mírumilovného soužití s ostatními přivede k pochybnostem ohledně celé komunity, která se pod vlivem událostí začíná rozpadat a ukazovat svou pravou tvář. Objasňování záhady příběh rozvětvuje do několika prolínajících se dějových linií, gradujících do nečekaných souvislostí. (HBO Europe)
(více)Videa (9)
Recenze (829)
No kdybych nebydlel dvacet let v Mostě a neznal tu krajinu a to prostředí tam, tipoval bych to na bulharsko chánovskou ukrajinu někdy v 80. letech. Zhmotněná deprese hnus a desolát s výbornou hudbou a herci, režie je naprosto perfektní a scénář bez děr, téměř do poslední chvíle nevíte, kdo je vrah, jeden díl napne nervy na další a napětí se stupnuje a rozhodně se nenudíte, tohle snad ani nenatočili Češi. Opravdu výborný a nápad udělat z Červeného hrádku pasťák, to se jen tak nevidí.... ()
I když mám pár výhrad (téměř nefunkční lesní školka, patrně product placement v podobě rušivých "našlapaných" aut v sociálně slabším prostředí) hodnotím jako seriálový počin nejen roku 2016. Výstižná je recenze v LN. ()
Konečně jsme se dočkali (ryze) českého dramatického seriálu světové úrovně. Výborní herci (nejvíc utkví ústřední Dušek a Stivínová, ale pochvalu zaslouží snad úplně všichni), velmi dobrý scénář (Štěpán Hulík sebevědomě roste v nejlepšího současného tuzemského scénáristu) a bezchybná řemeslná stránka (bezútěšná atmosféra severních Čech je vystižena vskutku dokonale). Temná krimi, emočně vypjaté psychologické rodinné drama, ostrá sociální kritika (viz brilantní scény z pasťáku, ghett apod.)... Tím vším je Pustina - jeden z nejlepších českých seriálů, které kdy vznikly. 90 % ()
Divákovi to opravdu neusnadňuje, nehladí ho ani nekonejší.Na červenou nit příběhu zmizelé dcerky místní starostky v podání vynikající Zuzany Stivínové navléká korálky sociálních motivů. A nad Pustinou vesměs pustých životů vládne sychravo, šedo, smog, mlha, tma vytvářející z měsíční krajiny po minulé uhelné éře přízračné kulisy. Na vysokou laťku i souhru řemesel je radost se dívat, ač severskou vlnou poučená stylizace činí z Pustiny seriál až příliš vypiplaných rekvizit. Letité lůžkoviny, igelitové tašky poletující prázdnotou, zvadlé květiny na odpočívadlech otřískaných paneláků, oschlé chlebíčky, dokonce každičký kus prádla na šňůře buduje obraz vykořeněného zmaru tak urputně, až se ocitá na hraně jednotvárnosti – a uvěřitelnosti. Navíc točit bezčasí znamená logicky línější rytmus, byť třeba v závěrečné epizodě jej výbušně dramatizuje odběr vzorků DNA všech mužů ve vsi.Trochu účelově se řeší podíl rodičů na činech mladistvých, nicméně vzkaz, že nakonec jde vždy o děti, jež kryjeme, hájíme a neznáme, v sobě nese velkou sílu. ()
V komentáři mírný spoilery. Na jednu stranu je skoro až směšný, jak musí bejt v posledních letech film špinavej, temnej a depresivní, aby si vysloužil nálepku "punc kvality". Na stranu druhou ovšem neříkam nic, jelikož Pustina jednoznačně kvalitní je. Vytknout se jí dá místy až moc vláčný tempo, přičemž by se leckde dalo ušetřit na ukazování věcí, který nutně ukazovaný bejt nemusely; druhou mírnou slabinou je finální epizoda, jejíž náplň nestíhá předchozímu dění prakticky v žádným ohledu. Určitě však dodává tečku, vyvolávající spoustu dojmů - viz působivej rozklad malý komunity, v níž se vytahujou ze skříně všichni kostlivci, jejichž význam nabývá tragickýho významu poté, co se skutečný důvody zločinu ukážou bejt tolik malicherný. Nemluvě o trestech, hrozící vývojem ještě větší zrůdy, než jaká tu byla dosud. Pustina exceluje vedle prvotřídní audivizuální stránky především hereckým výkonem mnoha zúčastněných; dobře hrajou jednoduše všichni. O level vejš nade všema jsou Jaroslav Dušek a Leoš Noha - druhej zmíněnej je úžasnej v tom, jak přesvědčivě dokáže přepínat z polohy zdánlivýho joudy na podrážděnýho, avšak dostatečně jistýho kriminalistu. Absolutní královnou scény se ovšem stává Zuzana Stivínová: její výkon těžce zkoušený ženský, která přišla o dceru, má na krku psychicky narušenýho manžela a celá komunita je de facto proti ní, osciluje kdesi na hranici dokonalosti a sebezničení. Kdyby mi někdo řekl, že si po natáčení prostřelila v koupelně hlavu, asi by mi nedělalo potíž uvěřit... Pokud bych měl vypíchnout ještě něco, nemůžu nezmínit ultratísnivou atmosféru, v níž se stávají psychologickým hororem i situace, do nichž by to normálně nikdo neřekl. Znáte takový ty momenty, kdy se v okolí někomu něco strašnýho stane, ale vy si stejně trochu odechnete, jelikož se to nestalo vám? Pustina je občas tísnivá tak naléhavě, že v těch sračkách plavete taky. Mimořádně kvalitní špatná nálada. ()
Galerie (85)
Zajímavosti (28)
- Policisté chodí ještě ve starých uniformách, které se vyřazovaly v roce 2012. (thomasnikrs)
- Příběh obce Pustina připomíná letitý boj obce Horní Jiřetín v Krušných horách. I tady obec leží na zásobách uhlí, i tady občané nevědí, zda obec bude ještě příští rok existovat a i zde se vyskytli spekulanti, kteří skupovali v obci nemovitosti, aby až těžaři zvítězí, přišli k bezpracnému zisku. A i zde byla obec rozdělena na dva tábory, na ty, co chtějí zůstat a obec zachovat, a na ty, co jsou připraveni odejít a podepsat tak obci s historií sahající až do středověku ortel. (sator)
Reklama