Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Do malého městečka El Dorado přijíždí pistolník Cole Thornton (John Wayne). Ten dostal nabídku práce pro místního bohatého rančera Barta Jasona. Jenže Colea přímo v městečku varuje před přijetím této práce jeho starý přítel, místní šerif J. P. Harrah (Robert Mitchum). Bart Jason je zákeřný zbohatlík, který má zájem získat zdroje vody patřící už několik generaci místních rančerů, MacDonaldovým. Po této informaci Cole Jasonovu nabídku odmítá. Při zpáteční cestě do městečka však dojde k nehodě. Mladík, Luke MacDonald, který hlídá přístupové cesty okolo MacDonaldovy farmy, usne na stráži a Coleův příjezd ho vyleká. Rozespalý Luke na Colea vystřelí. Stojí ho to život. Colea Lukeova smrt mrzí, proto jeho mrtvolu i s vysvětlením přiveze na farmu MacDonaldových. Podrobnosti nehody, které Cole vysvětlí Lukovu otci, starému MacDonaldovi, jsou tak přesvědčivé, že MacDonaldové Colea nechají jít. Jediný, kdo se s vysvětlením Lukovy smrti nesmířil, je Josephine (Joey) MacDonaldová, sestra mrtvého. Ta si proto na Colea počíhá v divočině a postřelí ho. Cole je sice zraněný, nicméně by Joey mohl bez jakýchkoliv problémů zabít. Cole to ale neudělá a posílá dívku k otci domů. Po nezbytném ošetření rány odjíždí z městečka. O několik týdnů později se Cole v malém baru kdesi na západě setkává s pistolníkem Nelsem McLeodem. Ten mu také nabízí práci. Opět se jedná o práci pro Barta Jasona. Cole práci sice odmítne, ale dozví se, že se Jason opět rozhodl získat přístup k vodě. Dřív se bál šerifa J. P. Harraha, teď ale šerif propadl alkoholismu, a tak Jason opět shání pistolníky pro svou malou válku proti MacDonaldovým. Cole se ihned rozhodne jet MacDonaldovým na pomoc. Je mu jasné, že jeho přítel-šerif má co dělat sám se sebou. Ke Colemu se přidává mladík, který si nechává podle svého původu říkat Mississippi. Cole mu totiž pomohl s McLeodovou bandou. Ve městečku Cole zjišťuje, že jeho přítel-šerif je už několik týdnů v lihu. O bezpečnost ve městě se stará jeho pomocník Bull. Cole s Bullem a Mississippim rázně udělají šerifově pití utrum. Mississippi umíchá jakýsi dryák, který nalijí opilému Harrahovi do hrdla. To velmi rychle postaví pijana na nohy. Šerif, který má úděsnou kocovinu, zjistí, že se mu směje celé městečko. Nikdo nemá pro jeho pijáckou epizodu kvůli záletné ženě pochopení. Co je však horší, ze šerifa nemají respekt ani McLeodovi muži, kteří se ve městě setkávají se svým povedeným zaměstnavatelem, Jasonem. Ve chvíli, kdy tito pistolníci zaútočí na šerifa a jeho pomocníky, Bulla, Colea a Mississippiho, se zlou se potážou. Léčka, kterou McLeodovi lidé na šerifa a jeho doprovod připravili, skončí smrtí tří pistolníků a zatčením Barta Jasona. Teď je ale jasné, že McLeodovi lidé určitě přijdou zachránit svého zaměstnavatele před jeho vydáním státnímu zástupci... (TV Prima)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (207)

Martin741 

všechny recenze uživatele

Reziser Howard Hawks uz mal za sebou roku 1966 skusenost s kovbojkou /Rio Bravo/ s hlavnym hercom, takze tato kovbojka je vybornym filmom o hlavnom obavanom pistolnikovi Johnovi Wayneovi. Okrem samotneho Waynea sa tu predstavil aj vyborny Robert Mitchum, ktory bol pre mna samoztrejme noirova ykona /The Night of the Hunter, Out of the Past/. Film El Dorado ma vyborny scenar, k tomu kopu kvalitnych dialogov a prestreliek. Tieto vsetky ingrediencie robia z El Dorada nadcasovu kovbojku, ktoru si vzdy rad pozriem. 100 % ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Zarputile staromódní příběh mužského tmelení (nebo vás napadá fortelnější překlad anglického „male bonding“?). Příběh zasazený do idealizovaného světa, jemuž stále dominují opravdoví muži, ačkoli otázka „Nevím, proč jste ještě naživu“, kterou si klade Joey, se ve druhé polovině 60. let mohla týkat samotného konceptu maskulinity. Do světa neskrývaného sexismu a rasistického humoru (Mississippi a jeho urážlivá karikatura Asiata) – za jediný posun v tomto směru lze chápat pozitivní vyhodnocení indiánských fíglů (ďábelský vyprošťovák, lehnutí pod koně), jež zde ovšem praktikuje mladý běloch. Do světa, v němž se nejprve střílí a až poté kladou otázky (střelné zbraně jsou prakticky jediným prostředkem řešení problémů). ___ Thorntona coby žijící legendu každý zná a sdílí s ním nějakou příhodu. Wayne přitom (opět) zosobňuje esenci amerických hodnot. Muž svéhlavý, ale jasně rozlišující mezi dobrem a zlem. Věčně na cestě za novým dobrodružstvím, věčně na pomezí divočiny a civilizace, přičemž z obojího si bere to lepší. V centru dění jsou muži, kteří se dokáží postarat o sebe navzájem a taky se umí pohádat jako manželé po mnoha letech vztahu. ___ „Ženské“ jsou tím, co se chlapovi „přihodí“. Buď škodí, nebo obstarávají pomocné práce. Nejde-li o projev obdivu vůči muži, nemá ženino slovo žádnou váhu. ___ Ctí se profesionalita a morální integrita. Jako ve všech Hawksových filmech, také zde je amatérismus důvodem k pohrdání („tohle není práce pro amatéra“). Vytýkat ovšem westernu výše uvedené by bylo jako kárat koně za to, že má velké oči a líná. ___ U Hawkse napomáhá akceptování takto zkostnatělého nazírání na svět vtahující vyprávění. Co se zprvu jeví jako epizodický narativ, je ve skutečnosti důmyslným splétáním motivů (pomyslná ztráta syna a jeho opětovné nalezení v jiném mladém muži). Dějové linie rozvedené v první polovině se sbíhají do jednoho toku v dlouhé noční sekvenci, odehrávající se zdánlivě v reálném čase (a proto divákovi neumožňující vydechnout). ___ Přes povědomost zápletky (nejenom v případě, že jste viděli Rio Bravo) mne tyhle dvě hodiny drsnějšího chlapského škorpení bavily víc, než by se na mladistvého intelektuála, kterému se sebenevinnější projevy mužské nadřazenosti jinak hnusí, slušelo. 80% ()

Reklama

petaspur 

všechny recenze uživatele

Starý dobrý kovbojský příběh o souboji dobra se zlem, chlapské cti, nutnosti pomáhat slabším a to vše je dochucené špetkou trefného humoru. Opilecký šerif J. P. Hara (bývalé střelecké eso) se svým pomocníkem by ve městě nikdy nenastolili pořádek, kdyby na pomoc nepřijel bývalý kamarád Thorton (stárnoucí střelecká jednička) se svým učněm Mississippim, který sice s obtížemi trefí stodolu zevnitř, ale nadšení pro cokoliv mu rozhodně nechybí. Ve čtyřech se to lépe táhne, nějaká ta láska se taky objeví, trocha střelby s originální fintou nesmí chybět a hrdinský závěrečný pochod tvrďáků podepřených berlemi klidným městem je vždy doprovázen mým spokojeným úsměvem. ()

Gemini 

všechny recenze uživatele

Předposlední western legendárního Howarda Hawkse a setkání dvou hereckých legend k tomu. Navíc ještě spousta humoru (na němž má nezanedbatelný podíl mladý James Caan mj. jako neschopný střelec), krásné ženy, zajímavý vztah hlavního kladného a záporného nájemného pistolníka, prostě téhle navýsost profesionální sešlosti není v podstatě co vytknout - je to sice celé patřičně švarně pistolnicky naivní, ale na druhou stranu je to příběhově dost netypické, aby to zaujalo. A navíc Johnu Wayneovi přece nejde nefandit. 80% ()

OG_Swifty 

všechny recenze uživatele

Prostredni film Hawksovi trilogie rek je asi ten nejznamejsi z nich, ve kterem po boku Johna Wayna hraji tentokrat Robert Mitchum a mladicky James Caan (kteryho jsem uprimne ani nepoznal, zjistil jsem to az z titulku). Bohuzel je to radu let, co jsem videl zbyly dva filmy, a tak nemuzu nabidnout kvalifikovany srovnani. Z toho co jsem videl se ale jedna o klasickou 'Waynovku' se sebevedomym starnoucim pistolnikem, ktery se vyda na pomoc priteli - stradajicimu serifovi, jemuz visi nad hlavou ortel smrti. Zaporaka hrajici Christopher George byl spravne zaporackej i pres jeho charismaticnost a a humornou vsuvku se staral tentokrat Arthur Hunnicutt, ktery oproti jinym kovbojkam nepusobil krecovite. Za me prijemny 4.5* ()

Galerie (94)

Zajímavosti (22)

  • Členovia skupiny Western Writers of America zvolili tento western za jeden zo 100 najlepších filmov všetkých čias. (westerns)
  • James Caan si dal s Johnem Waynem v pauze partičku šachů. Došlo však k hádce, protože Caan obvinil Waynea z podvádění, a zasáhnout musel Robert Mitchum. (džanik)
  • Barman, kterého Robert Mitchum “zastřelí“ v saloonu, je ve skutečnosti jeho bratr, herec a scénárista John Mitchum. (džanik)

Reklama

Reklama