Režie:
Alex GarlandScénář:
Alex GarlandKamera:
Rob HardyHrají:
Natalie Portman, Jennifer Jason Leigh, Oscar Isaac, Tessa Thompson, Gina Rodriguez, Tuva Novotny, Benedict Wong, David Gyasi, Sonoja Mizuno, Cosmo Jarvis (více)VOD (1)
Obsahy(3)
Na Zemi se objevil nový, neznámý ekosystém. Každý, kdo se ho rozhodl prozkoumat, v něm nenávratně zmizí. Až na manžela mladé bioložky, která se teď vydává v jeho stopách, aby pochopila, proč se tak změnil. (Cinemart)
Videa (13)
Recenze (746)
Působivé sci-fi nemá o napětí nouzi, akčně naladěného diváka však neosloví. A nezachrání to zřejmě ani přerostlý krokodýl, ani zmutovaný živočich. Záře zabírá stále větší prostor, pohlcuje lesy, bažiny i evakuované vesnice. Současně vše mění - tak jako ohýbá rádiové vlny a sluneční paprsky, tak ohýbá i veškerou DNA. Uprostřed všeho dění se tyčí jako phallus maják zasažený meteoritem, v jehož podzemí se ukrývá obří vagina. Dámská expedice se tam, kde muži selhali, snaží zjistit příčinu všech děsivých změn. Vetřelec, Věc, Invaze lupičů / zlodějů těl, Koule, Příchozí + agresivní tráva z Creepshow. Impressionistickou krásu lesa a bažin vystřídá postupně surrealistické snění. ,Ty nejsi Kane.´,Asi ne. A ty jsi Lena?´ Působivé. ()
Stupiditou si to komando ženskejch nezadá třeba s posádkou z Alien Covenant. Vůbec tam nekoumaj, velitelka nevelí jen jim pořád zdrhá a když najdou video s důkazem něčeho prohnilého (chlapovi se tam hejbou střeva), tak to nechaj ležet s odůvodněním, že za to může světlo. Na základě tohoto erudovaného výzkumu pak černoška jen tak vybleje vysvětlení celého fenoménu, když tam zrovna čumí na kytku. Je to navíc dost nuda a nic se tam neděje. Ke konci naštěstí začne přituhovat a je tam fakt dobrá hororová scéna se zmutovanym mluvícim tapírem, nebo co to bylo. Finální mindfuck s divnostvořením neřešim, bylo to schválně megadivný, ale dělalo to dobrý zvuky. Celkem mi to přijde jako smyslnedávající průměr, co by hrozně moc chtěl být filosoficky na výši. Nemůžu se zbavit dojmu, že tam stačilo poslat myslivce s kanystrem benzínu a bylo by po problému. ()
Garlanda si cením za jednu věc: jak těmi svými nabubřelými a v tomhle případě halabala slátanými béčky dovede oblbovat kritiky, aby psali o sci-fi masterpiecech. Což je v případě filmu, který celkem nevalně vypadá i na televizi a je vágní všude tam, kde by měl být konkrétní a konkrétní všude tam, kde měl být vágní, fakt husarský kousek. ()
Hard sci-fi hypnóza v přímém přenosu; jestli tohle někdy převedou do virtuální reality, bude pro smrtelníky zatraceně těžký odcházet z Oblasti X po pouhých dvou hodinách... Je to jako ponořit se svébytného, zcela neprozkoumaného vesmíru plného křišťálových stromů, éterických srnců a svatebních kapradin, a nechat se unášet magickým průzkumem za ruku se sexy vykulenou Natálkou. Jenom nezapomenout tu M-16ku. Dlouho mě tak z kombinace úchvatných obrazů, hudby a těžkého příběhu nemrazilo. Co se provázanosti s knižní trilogií (Anihilace, Autorita, Adaptace) týče, tak jsem sice zatím pouze v její polovině (u Šéfa ze začátku), už teď ale mohu říci, že film je jen nesmělým škrábnutím po jinak nesmírně rozvětveném povrchu a hlavně košaté a dechberoucí psychologii postav. Myšlenkové pochody prostě na kameru jen tak nenatočíte... Hraný snímek pak pochopitelně nelze vystavět na setrvávání a prozkoumávání v podstatě jednoho místa, a tak zde přirozeně dochází k okleštění explorativního děje na úkor akce, což ale zručně oddirigované filmové Adaptaci vůbec nevadí, a ani nemusí. Jiný formát si holt žádá odlišný tvůrčí přístup, a za sebe nyní prohlašuji, že se tenhle kříženec Stalkera, Fontány a Vetřelce povedl na výbornou. ()
Máte umělecké ambice udělat remake Pikniku u cesty a viděli (a nepochopili) jste Tarkovského vizi. Na druhou stranu, máte v kontraktu, že se má jednat o náborovou reklamu na US Army, kde budou kůl a nepřekonatelní profesionálové. Takže vymyslíte postavu ženské, která po 7 letech vymytí mozku vojenským drilem dělá profesorku biologie (a učí posluchače VŠ učivo základní školy). Jelikož dosavadní (jak jinak, vojenské) výpravy do zóny selhaly, pojmete podezření, že je to genderem a pošlete tam tentokrát jednu vysoce nekompetentní, feministickou. A vona neselže. Teda selže. Teda neselže. Když zóna působí lidem zdravotní problémy (viz navrátivší se chlap), stejně posíláte další oběti do mlýnku bez skafandru. Ale hlavně s arzenálem, chápete, to je na výzkumnou výpravu potřeba. Celé to proložíte mírným náznakem gore, vyšperkujete konstantně vypruzenou Portman a přidáte jí absolutně zbytečné postranní zápletky a postavy. Uvnitř zóny to chvíli je velmi zajímavé kvůli jinak fungujícímu pojetí evoluce. Super. Ale téma je uchopeno značně polovičatě a úzce. Štěk pro Benedikta Wonga a pro Oscara Isaaca jako obrana tvůrců proti obvyklému nařčení z whitewashingu, proto i velmi slabé herečky v týmu. Jo a na okraj, ty dva jmenované mám celkem rád. Hezký a kompromisní vizuál. Buď byl malý rozpočet, nebo to hrubě nezvládli. No, vlastně nevím, možná nejsem ani moc zklamán. Možná. ()
Galerie (32)
Zajímavosti (16)
- V malém městečku v zóně, kde se skupina utáboří, stojí dům, který je vzhledem naprosto identický s domem Leny (Natalie Portman) a Kanea (Oscar Isaac) mimo zónu. (Tomas_TM)
- Kromě intelektuální náročnosti bylo Garlandovu snímku vyčítáno, že nerespektuje rasové zařazení některých postav, odpovídající knižní předloze. Režisér se bránil tím, že četl pouze první část, se kterou se volně nakládat a v ní ještě nejsou postavy konkrétně vyhraněny. (ČSFD)
- Společnost Paramount Pictures si myslela, že film by byl pro diváky příliš složitý a intelektuální, a tak David Ellison požadoval zjednodušení scénáře ve prospěch větší sledovanosti. Producent Scott Rudin se s režisérem Alexem Garlandem za každou cenu snažili scénář ponechat, což jim nakonec vyšlo. (dan4815)
Reklama