Režie:
Woody AllenScénář:
Woody AllenKamera:
Ghislain CloquetHrají:
Woody Allen, Diane Keaton, Féodor Atkine, Yves Barsacq, Yves Brainville, Harold Gould, Jessica Harper, James Tolkan, Howard Vernon, Frank Adu (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Scenárista, režisér a herec Woody Allen tentokrát situoval děj svého komediálně laděného příběhu do carského Ruska 19. století, do doby napoleonských válek. Hlavní postavou filmu je obyčejný, tak trochu neduživý bojarský synek Boris (v Allenové podání) s celoživotní láskou ke krásné sestřence Soně (Diane Keatonová). Jeho obrovskou smůlou je, že se náhodou narodil právě do společnosti vyžadující příliš velké sliby, velké válečné činy a nepřiměřeně rozmáchlá romantická gesta. Ironií osudu právě Boris má zaplatit vlastním životem za zločin, který nikdy nespáchal. A právě tento okamžik slouží k tomu, aby retrospektivně vyprávěl tragikomickou historii svého života. Film Láska a smrt je neobyčejně vtipnou filozofickou "lahůdkou" na existenciálně pojaté téma - sex a konec života, stejně jako parodií na historické romány typu Vojna a mír. Také tady nalezneme Allenovy originální vizuální gagy, nejednou inspirované proslavenými tituly světové kinematografie: Kachní polévka, Světla velkoměsta, Sedmá pečeť (postava Smrti, která si odvádí nebožtíky) a Křižník Potěmkin. Děj provázi hudba Sergeje Prokofjeva, za kamerou tentokrát stál klasik frankofonního filmu Ghislain Cloquet. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (305)
U filmů Woodyho Allena pro mě platí přímá úměra: čím ranější tvorba, tím méně mě oslovuje, a naopak čím novější, tím více jsem z ní nadšený. "Láska a smrt" mě proto totálně minula, nezasmál jsem se jedinému vtípku a celý film jsem odseděl s kamennou tváří. Prapodivnou angličtinou většiny postav mi to připomnělo Polanského "Ples upírů" z r. 1967, ale nikoli tak vtipem - zatímco Polanského upírskou parodii miluju, tenhle Woody mě skutečně minul. Do toho se prostě nemůžu nutit, tenhle typ humoru mi nesedl a od Woodyho mám nejraději jeho pozdní filmy natočené po r. 2000. A Diane Keaton šilhá! ()
Mé nekritické já by asi napsalo, že se jedná o výbornou satirickou komedii, kde 5 z 10 vtipů způsobuje nebezpečné záchvaty smíchu, že dialogy mají úžasný spád a šťávu a že rozcuchaný a obrýlený Woody Allen je pro svou roli typově nepřekonatelný. Mé kritické já by ale oponovalo, že je to za vlasy přitažená slátanina, kde 5 z 10 vtipů působí přiškrceně a ohraně, že šťavnaté dialogy jsou v mnoha případech ztotožněním stupidity a že Allen je naprostý pošuk, jehož charakter je schovaný za hromadou velkohubých keců a moralizování. A protože přiklonění k jedné straně by znamenalo částečně definovat styl hodnocení pro další Woodyho filmy, což by bylo trochu nefér, a také dál složitě rozepisovat "proč, co a jak", zůstanu tentokráte neutrální a tuto Woodyho konfrontaci s profláklým bytím a nebytím si uschovám na dobu neurčitou do složky "Druhá šance". Až potom se snad uvidí. :-) ()
Pred nedávnom som sa pustil do ruských autorov a nachádzam v nich značné potešenie. Hold Rusi vedeli písať. Inak si neviem predstaviť dôvod prečo by písali 1000 stranové romány. Woody Allen v Láske a Smrti im jednak vzdáva hold a v nemalom rade ich aj paroduje. Jeho štýl humoru je viacej sofistikovanejší. Etudky a epizodky sú obohatené o inteligentný humor a niektoré filmárske a žánrové vychytávky. Do tohto krátkeho filmu dokázal vložiť toľko rôznych myšlienok či už filozofov, ruských autorov, alebo filmových umelcov - hlavne Bergman je v niektorých scénach do očí bijúci, že sa film musí pozrieť niekoľko krát aby sme tam každý aspekt vtipu dokázali postrehnúť. Keaton aj napriek tomu, že k nej ako k herečke prechovávam určité nesympatie, bola dôstojnou Allenovou partnerkou, ktorá za ním v humorných sekvenciach nezaostávala. Film si výborne pohráva aj s históriou a historickými udalosťami. Každopádne sa jedná o Allena pred zlomovým momentom v kariére, ktorý dosiahol Annie Hallovou. Všetko v tomto filme počnúc od scenára, vtipy a réžiu je vyspelejšie a inteligentnejšie, pritom si to ale stále ponecháva hravosť a absurditu, či už Allenových poviedok, alebo predošlých filmov. U mňa jednoznačne za plný počet. ()
... jak divák o iluze přišel. Po čtyřech shlédnutých filmech Woodyho Allena jsem nechápal, jak se může jeho dílo někomu nelíbit. Bohužel, každý další snímek je horší než ten předchozí. Banáni - super. Bla bla sex bla bla úžasný. Láska a smrt... Skvělé hlášky, parodování ruské literatury... ale co jako? Asi ne každému se líbí celá jeho tvorba. Škoda. ()
Woody Allen své parodistické období zakončil skutečně ve velkém stylu. Vzal si na paškál Dostojevského a celkově literaturu 19. století a jak to dopadlo? Náramně. Vtip střídá vtip, hláška střídá hlášku. Chvílemi hodně komické, chvílemi i docela hořké a satirické, ale v každém případě originální. Závěr alá Sedmá pečeť, podbarvený nádhernou hudbou Sergeje Prokofjeva, je prostě nezapomenutelný. Woody tak stvořil svůj první velký film a upozornil na sebe, že je tvůrcem, který stojí za pozornost. Díky svým scénáristickým a režisérským dovednostem, roztomilým kreacím a nevšedního půvabu Diane Keaton (nikdy nebyla krásnější, než tady) se za dva roky dopracoval k Oscarovi. Ale to už je jiný příběh. Láska a smrt uzavírá Woodyho parodistické období a přitom i mírně naznačuje jeho další tvůrčí období - melancholické a zadumané komedie o lásce a lidských vztazích. 100%. ()
Galerie (38)
Zajímavosti (19)
- Název filmu Láska a smrt je odvozen ze dvou ruských knižních klasik – „Vojna a mír“ od Lva Nikolajeviče Tolstého a „Zločin a trest“ od Fjodora Michajloviče Dostojevského. (HellFire)
- Filmový negativ scény z hostiny/recepce byl zcela poškozen a celá sekvence se musela později znovu přetáčet. (jezurka42)
- Boris (Woody Allen) během filmu složí báseň „Měl jsem být párem zkrvavených hnát“, ale pak ji zahodí jako sentimentální. Ve skutečnosti je jejím autorem T. S. Eliot. (Oktavianus)
Reklama