Režie:
Woody AllenScénář:
Woody AllenKamera:
Ghislain CloquetHrají:
Woody Allen, Diane Keaton, Féodor Atkine, Yves Barsacq, Yves Brainville, Harold Gould, Jessica Harper, James Tolkan, Howard Vernon, Frank Adu (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Scenárista, režisér a herec Woody Allen tentokrát situoval děj svého komediálně laděného příběhu do carského Ruska 19. století, do doby napoleonských válek. Hlavní postavou filmu je obyčejný, tak trochu neduživý bojarský synek Boris (v Allenové podání) s celoživotní láskou ke krásné sestřence Soně (Diane Keatonová). Jeho obrovskou smůlou je, že se náhodou narodil právě do společnosti vyžadující příliš velké sliby, velké válečné činy a nepřiměřeně rozmáchlá romantická gesta. Ironií osudu právě Boris má zaplatit vlastním životem za zločin, který nikdy nespáchal. A právě tento okamžik slouží k tomu, aby retrospektivně vyprávěl tragikomickou historii svého života. Film Láska a smrt je neobyčejně vtipnou filozofickou "lahůdkou" na existenciálně pojaté téma - sex a konec života, stejně jako parodií na historické romány typu Vojna a mír. Také tady nalezneme Allenovy originální vizuální gagy, nejednou inspirované proslavenými tituly světové kinematografie: Kachní polévka, Světla velkoměsta, Sedmá pečeť (postava Smrti, která si odvádí nebožtíky) a Křižník Potěmkin. Děj provázi hudba Sergeje Prokofjeva, za kamerou tentokrát stál klasik frankofonního filmu Ghislain Cloquet. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (305)
Mé první setkání s dalo by se říct, "klasickým" Allenem a určitě první setkání s jeho humornou stránkou. Doteď jsem viděl jen jeho tři aktuálnější filmy Vicy Cristina Barcelona, You Will Meet a Tall Dark Stranger a Blue Jasmine. Kadencí vtipů stejně úžasné jako Top Secret!, ale Allenův humor a vůbec jeho postavička šla totálně mimo mě, a tak jsem u sledování spíše trpěl a vyhlížel konec. Když už si film dělá srandu ze všech a všeho, proč herci nemluví nějakým podivným ruským přízvukem? Místo toho půlka osazenstva hovoří s dokonalou absencí přízvuku. ()
Už jsem si zvykla, že má Woody široký tematický záběr. Ale i přesto se mu podařilo mi vyrazit dech. S lehkostí a okouzlujícím nadhledem natočil malý a svěží exkurz do ruské klasiky. Vzhledem k době aktivně probíhající studené války to můžeme vnímat jako jednu z dalších Woodyho provokací. Humor se střídá s filozofickými úvahami v takové kadenci, že rozhodně jedno zhlédnutí nestačí, což mi rozhodně vůbec nevadí, neboť na takhle dobrý film se s radostí podívám kdykoliv znovu. ()
Po zhliadnutí takmer dvadsiatky Allenových filmov som zmierený s tým, že už nemám šancu nájsť film, ktorý by som mohol ohodnotiť ako mimoriadny. Jeho filmová nadprodukcia polarizuje divákov vytvárajúc z nich dve nezmieriteľné skupiny. Nepatrím a nebudem patriť do skupiny fanúšikov a tak som aj túto "komédiu" nezaujate sledoval a tam, kde sa fanúšikovia váľajú od smiechu po zemi som sa iba pousmial oceňujúc, že to nebolo najhoršie. ()
Vojna a mír? Ale kdeže – Láska a smrt! Znáte nějaký film, kde by seznam nějakých vtipných a vypointovaných hlášek zabral aspoň tucet normostran a stejně byste nevyčerpali veškerou zásobu, kterou skýtá? Pokud ano, sem s ním. Pokud ne, Láska a smrt budiž příkladem. Allenova raná tvorba je zkrátka nepřekonatelná. Napoleonské války, Rusko, Francie, chystaná poprava… Pro někoho drama, pro Allena půda pro jeden z jeho nejlepších filmů. Všude samé odkazy, narážky na vše možné i nemožné, a to zabaleno do typického allenovského hábitu, který má hluboko v látce zašito několik filosofických myšlenek, jejichž interpretace je opět zábavného, ba až groteskního rázu (časté promluvy přímo na kameru pak vůbec nepůsobí křečovitě, ale naopak velmi senzibilně a empiristicky). Posuzování každého systému jevů přeci existuje v každém logickém, metafyzickém nebo epistemologickém rozporu s abstraktním empirickým konceptem, jakým je bytí, či nebytí nebo vyskytnutí se ve věci samé nebo věci sama o sobě…Jo, to říkám pořád. ()
Láska a smrt je patrně nejlepší allenovská vypalovačka, která disponuje vražednou dávkou sarkastického intelektuálna, čítankově zbabělým hrdinou, jeho nymfomanskou vyvolenou a řadou ponaučení, díky nimž již vím, že subjektivita je objektivní, že při souboji nemám střílet nad sebe a k zakukleným postavám svírajícím kosu mám mít jistou míru nedůvěry. ()
Galerie (38)
Zajímavosti (19)
- Boris (Woody Allen) s sebou při odjezdu do armády veze kolekci motýlů a síťku na jejich odchyt. Vzdal tak poctu slavnému ruskému spisovateli Vladimiru Nabokovovi, jenž byl uznáván také jako znalec motýlů. (HellFire)
- Filozofická rozprava Borise (Woody Allen) a Sonjy (Diane Keaton) o subjektivitě a objektivitě ve skutečnosti pochází z textu „Love and Death“ ruských filozofů G. I. Gurdžijeva a P. D. Uspenského. (jezurka42)
- Původně byl soundtrack vytvořen z písní Igora Stravinského. Woody Allen však dospěl k názoru, že by se film stal nudným, a tak zvolil veselou hudbu Sergeje Prokofjeva. (D3VIL)
Reklama