Režie:
Woody AllenScénář:
Woody AllenKamera:
Ghislain CloquetHrají:
Woody Allen, Diane Keaton, Féodor Atkine, Yves Barsacq, Yves Brainville, Harold Gould, Jessica Harper, James Tolkan, Howard Vernon, Frank Adu (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Scenárista, režisér a herec Woody Allen tentokrát situoval děj svého komediálně laděného příběhu do carského Ruska 19. století, do doby napoleonských válek. Hlavní postavou filmu je obyčejný, tak trochu neduživý bojarský synek Boris (v Allenové podání) s celoživotní láskou ke krásné sestřence Soně (Diane Keatonová). Jeho obrovskou smůlou je, že se náhodou narodil právě do společnosti vyžadující příliš velké sliby, velké válečné činy a nepřiměřeně rozmáchlá romantická gesta. Ironií osudu právě Boris má zaplatit vlastním životem za zločin, který nikdy nespáchal. A právě tento okamžik slouží k tomu, aby retrospektivně vyprávěl tragikomickou historii svého života. Film Láska a smrt je neobyčejně vtipnou filozofickou "lahůdkou" na existenciálně pojaté téma - sex a konec života, stejně jako parodií na historické romány typu Vojna a mír. Také tady nalezneme Allenovy originální vizuální gagy, nejednou inspirované proslavenými tituly světové kinematografie: Kachní polévka, Světla velkoměsta, Sedmá pečeť (postava Smrti, která si odvádí nebožtíky) a Křižník Potěmkin. Děj provázi hudba Sergeje Prokofjeva, za kamerou tentokrát stál klasik frankofonního filmu Ghislain Cloquet. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (305)
_Countess Alexandrovna: You are the greatest lover I've ever had. _ Boris: Well, I practice a lot when I'm alone. Woody Allen maximálně rozverný a ve formě. Co víc si přát? _Sonja: Oh don't, Boris, please. Sex without love is an empty experience. _Boris: Yes, but as empty experiences go, it's one of the best. ()
O láske, o smrti, o živote, o sexe..... Filmová filozofická úvaha nad odvekými otázkami, ktoré trápia ľudské pokolenie už od počiatku vekov. Obrovský myšlienkový prínos, hlavne v podobe nezabudnuteľných dialógov medzi Woody Allenom a Diane Keaton, na ktorých obsah nezabudnem snáď až do konca života. A toto všetko dostane divák na tanieri s obrovskou porciou všeobjímajúceho humoru a paródie. Jednoznačne plný zásah s konštatovaním, že zatiaľ ide o môjho najlepšieho Woody Allena. ()
Hodně velká sranda, zvlášť pokud vám něco říká klasická ruská literatura. Obecně jsem ze starších Woodyho filmů dával vždy přednost těm vztahovým, jeho čistokrevné komedie mě nikdy moc neoslovovaly. Láska a smrt je tím pádem pro mě jednoznačně tou nejlepší Allenovskou komedií, jakou jsem zatím viděl. 8,5/10 ()
Woody Allen své parodistické období zakončil skutečně ve velkém stylu. Vzal si na paškál Dostojevského a celkově literaturu 19. století a jak to dopadlo? Náramně. Vtip střídá vtip, hláška střídá hlášku. Chvílemi hodně komické, chvílemi i docela hořké a satirické, ale v každém případě originální. Závěr alá Sedmá pečeť, podbarvený nádhernou hudbou Sergeje Prokofjeva, je prostě nezapomenutelný. Woody tak stvořil svůj první velký film a upozornil na sebe, že je tvůrcem, který stojí za pozornost. Díky svým scénáristickým a režisérským dovednostem, roztomilým kreacím a nevšedního půvabu Diane Keaton (nikdy nebyla krásnější, než tady) se za dva roky dopracoval k Oscarovi. Ale to už je jiný příběh. Láska a smrt uzavírá Woodyho parodistické období a přitom i mírně naznačuje jeho další tvůrčí období - melancholické a zadumané komedie o lásce a lidských vztazích. 100%. ()
Láska a smrt pochází z plodného Allenova období, let sedmdesátých (což je samozřejmě chyták, protože všechna Allenova obdoví jsou plodná), kdy vznikly takové skvosty jako Annie Hall nebo Zahraj to znovu, Same, ale i filmy slabší - třeba Spáč. Láska a smrt je někde mezi. Avšak i relativně průměrný Allenův film je v rámci ostatní produkce silně nadprůměrný. Krom toho neznám jinou, tak trefnou parodii (nejen) na ruské romány, se všemi těmi šílenými strýci, bratry, rohatými ruskými Židy (v Evropě jsou pruhovaní), neopětovanou láskou, mystickými vizemi, a hlavně - žitem. Všude jenom žito! Ale nenechte se mýlit, není to jen film veselý. Klade i některé hlubší filozofické otázky jako: Pokud byl Ježíš truhlář, kolik si asi účtoval za skříně? ()
Galerie (38)
Zajímavosti (19)
- Filozofická rozprava Borise (Woody Allen) a Sonjy (Diane Keaton) o subjektivitě a objektivitě ve skutečnosti pochází z textu „Love and Death“ ruských filozofů G. I. Gurdžijeva a P. D. Uspenského. (jezurka42)
- Název filmu Láska a smrt je odvozen ze dvou ruských knižních klasik – „Vojna a mír“ od Lva Nikolajeviče Tolstého a „Zločin a trest“ od Fjodora Michajloviče Dostojevského. (HellFire)
- Woody Allen ve filmu použil jako komparz sovětské vojáky, kterých tehdy v Budapešti, kde se natáčelo, bylo plno. Uměli dobře pochodovat a cvičit se zbraní a nechtěli za to nic jiného než pár kartonů cigaret. (raininface)
Reklama