Režie:
Dan TrachtenbergKamera:
Jeff CutterHudba:
Bear McCrearyHrají:
John Goodman, Mary Elizabeth Winstead, John Gallagher Jr., Douglas M. Griffin, Suzanne Cryer, Bradley Cooper, Frank Mottek, Sumalee MontanoObsahy(2)
Jednu chvíli jedete v autě, pak to do vás z boku napálí nějaký idiot a vy se probudíte pomlácení, ale živí v podzemní kobce, kde vám neznámý podivín řekne, že jste právě vyhráli hlavní cenu v životní loterii. Onen neznámý podivín (John Goodman) se jmenuje Howard a je to zkušený „Prepper". To jsou lidé, kteří tuší, že jednoho nepříliš krásného dne přestane fungovat svět, a tak se na to připravují. Například Howard si postavil a komfortně vybavil podzemní bunkr. Výhra Michelle (Mary Elizabeth Winstead) spočívá v tom, že ji našel ve vraku havarovaného auta a přesunul do svého krytu krátce předtím, než na Zemi plnou silou udeřila gigantická katastrofa, která zničila veškerý pozemský život. Emmett, jeho kámoš, který mu se stavbou pomáhal (John Gallagher), a Michelle jsou podle všeho široko daleko jediní přeživší. Škoda, že je venku kontaminovaný vzduch a nejde to proto ověřit. Michelle ale téhle teorii příliš nevěří. Howarda považuje za magora, který ji unesl a pod za vlasy přitaženou záminkou ji chce udržet ve sklepě. Jenže důkazů, že má tenhle apokalyptický vizionář pravdu, se postupně objevuje víc a víc. Stejně jako dokladů toho, že Howard je fakt pořádný magor... (Cinemart)
(více)Videa (12)
Recenze (892)
Tomuhle nejvíc škodí název. Divácký zážitek z výborného komorního dramatického thrilleru celou dobu nabourává to, že člověk kvůli slovíčku "Cloverfield" ví, k jakému rozuzlení to celé nutně musí směřovat. A když to tam pak dojde, tak nastane rozčarování, neboť propojení s původním filmem je opravdu jenom na papíře. Kdyby se film jmenoval Independence Day 2, tak to vyjde nastejno, neřkuli lépe. Slabší čtyřka. ()
Jistě by bylo podnětné rozebírat (virální) marketing filmu, osmdesátkové popkulturní odkazy a design (John Hughes), pozici Michelle mezi jinými soběstačnými ženskými postavami poslední doby, reflexi sílící společenské poptávky po autoritativním lídrovi nebo podrývání star systému obsazením Johna Goodmana do trochu jiné „taťkovské“ role, pro mě jde ale v první řadě o učebnicově vystavěný thriller, který důsledně zužitkovává veškeré informace poskytnuté v rámci jeho uzavřeného světa. Prakticky každý prvek, ke kterému je delším, detailním nebo hlediskovým záběrem navedena naše pozornost, lze označit za kompozičně motivovaný, ačkoli se třeba zprvu zdá, že má sloužit jenom k pobavení (infantilní koupelnový závěs s kachnou). U objektů, které se vracejí do hry s větším časovým odstupem, jsme navíc před jejich zapojením do děje nejprve slovně upozorněni, že na ně nebylo zapomenuto, aby jejich následné využití nepůsobilo jako deus ex machina (lahev s alkoholem, kterou Michelle na začátku při opouštění bytu bere ze stolu, později se o ní zmiňuje Howard a její hvězdný okamžik přichází těsně před koncem). Význam rekvizit zároveň není stálý a kupříkladu dívčí časopisy nás nejdříve upozorňují, že Howard zřejmě ztratil svou dceru, později se mění v součást zinscenovaného divadla (aby byla posílena iluze, že Michelle je jako Howardova dcera) a nakonec ve zdroj důležitých informací pro přežití. Každý dílek skládačký je dříve či později odůvodněný a je tak příznačné, že i skládání puzzle se z kratochvíle hrdinů změni ve znepokojivou nápovědu pro diváka, když Emmett dvojznačně upozorní, že pár dílků ještě chybí. A skutečně – v dané chvíli ještě neznáme celou pravdu, jak vzápětí vyjde najevo, čímž bere za své krátká nedramatická mezihra, během které zdroj ohrožení zdánlivě číhá jen venku. Podobně zneklidňující podtext má hra s hádáním slov, kdy je využito omezení vyprávěcího hlediska na Michelle – nevíme tudíž, co doopravdy ví Howard a stejně jako jeho dva „adoptivní potomci“ nedokážeme určit, zda stále hraje, nebo jim škodolibě říká pravdu. Zdánlivě zdržující scéna, ve které se Emmett a Michelle baví o svých promarněných životních šancích, je pak pro vyznění filmu naprosto klíčová a zejména jí Ulice Cloverfield 10 vděčí za emocionálně velmi silné a přitom – stejně jako celý koncept, na němž je zápletka založena (tři lidé v bunkru, z nichž minimálně jeden něco temného tají) – očistně jednoduché finále, které dává rychle zapomenout na zbytečně spektakulární (a úhlednou uzavřenost světa, v němž jsme se dosud nacházeli narušující) vyvrcholení. 85% ()
SPOILERY. Ulica Cloverfield 10 bol pôvodne „obyčajný“ psychotriler o šialenom únoscovi dievčat v podaní masívne presvedčivého Johna Goodmana. Ale potom sa k projektu primotal J.J. Abrams a „dodatočne“, bohvieprečo, k nemu prilepil 15-minútové trikové (a nudné) finále s mimozemšťanmi, aby to zapadlo do univerza Cloverfield, ktoré odštartoval v r. 2008. Tipujem, že „pôvodný“ príbeh sa končil výbuchom bunkra. Netuším, či by to tak bolo lepšie alebo horšie, ale "dodatočné" finále je podľa mňa natoľko WTF, až som si ho užil a ak by to malo byť "len" o vrahovi, asi by som si snímku neužil tak, ako som si ju užil, keď je o vrahovi, aj mimozemskej invázii. Názov každopádne istým spôsobom nedáva zmysel, lebo slovo „cloverfield“ v tomto prípade neznamená odkaz na film Cloverfield, ale je to adresa, na ktorej býva jedna z postáv (viď. zrazená poštová schránka). Mohol by som napísať, že na výsledku je toto všetko poznať, ale klamal by som. Je to napísané tak šikovne (a pritom jednoducho), že žánrový hybrid prekvapivo sedí pokope a práveže z nedostatku urobil prednosť, pretože daj je vďaka tomu nepredvídateľný a každých X minút sa vytasí so scénou, ktorú nečakáte a ktorá vás prinúti spätne prehodnotiť nielen dovtedajší dej, ale i činy niektorých postáv. Okrem scenára by som za hlavný klad snímky označil nezázračnú, ale ani nekazivú réžiu, robustný výkon náladového Johna Goodmana, extrémne komornú výpravu (ktorá je v ostrom kontraste s naopak veľmi extrémne nekomorným záverom) a scény s kyselinou. Ústredná hrdinka bola síce bojovníčka, ktorá to nevzdávala, ale nemôžem povedať, že by mi (napriek sympatickosti Mary Elizabeth Winstead) prirástla k srdcu. John Gallagher Jr. bol potom vyložene nudný, hoci bez neho by bol príbeh len polovičný, každopádne s výnimkou Goodmana ostatné postavy nestoja za reč a palce som im držal len s miernymi rozpakmi. ()
Promyšlená příběhová stavba, která pouští informace tak akorát aby divák zůstal "entertained" je ukázková. Díky tomu, že Johny Be Good(man) je tak akorát děsivý jako sympatický a je pořád se na co dívat (Mary Elizabeth Winstead). Hodně silných momentů, drsné zvraty. Celkově to ale působí jako dražší začátek seriálu, kterého se asi nikdy nedočkáme. Finále funguje i pokud tak trochu víte do čeho jdete, slastné nevědomí je zase jednou lákavější. ()
Něco mezi Take Shelter a Válkou Světů. Zajímavé svými postavami a jejich konfrontacemi/vývojem. Zároveň atmosferické, dusivé a pohlcující. Akorát si nejsem úplně jist, jestli je lepší peklo které se odehrává vevnitr, či venku. Celou dobu se člověk ale modlí ať hlavně nedostane oboje najednou a v duchu prosí o sofistikované vyústění. A finále končí tak, že to vypadá na minimálně dalších pět dílů. Goodman je zdaleka nejlepší na celém filmu. ()
Galerie (70)
Zajímavosti (23)
- Mobilní telefon, který Michelle (Mary Elizabeth Winstead) používá, je iPhone 6. (LUKICKK)
- Tržby ze severoamerických kin byly 72,1 milionu amerických dolarů, součet těch celosvětových činil 110,2 mil. (NIRO)
- Film bol natočený v chronologickom poradí. (Arsenal83)
Reklama