Režie:
Howard HawksKamera:
Sidney HickoxHudba:
Franz WaxmanHrají:
Humphrey Bogart, Walter Brennan, Lauren Bacall, Dolores Moran, Hoagy Carmichael, Sheldon Leonard, Marcel Dalio, Dan Seymour, Lance Fuller, Ron Randell (více)VOD (2)
Obsahy(1)
V tomto filmu spolu poprvé hráli Humphrey Bogart a debutující 19letá Lauren Bacallová. Životem znavený Harry Morgan v žádném případě nemá zájem pomáhat francouzským odbojářům, ale mění názor, když se svůdná kráska Marie zeptá Nemá někdo zápalku? Rozvíjí se příběh plný vášně s množstvím zápletek a duchaplného humoru. Inteligentní scénář Williama Faulknera a Julese Furthmana režírovaný Howardem Hawksem značně připomíná Casablancu: francouzští odbojáři, bluesový klavírista (Hoogy Carmichael) a bar Martinique a nad tím vším milostný příběh v podání Bogarta a Bacallové. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (77)
Opravdu je to v podstatě Casablanca Vol. 2. Lauren Bacall je ve své první roli dokonale nad věcí, celý příběh je tak nějak hezky uzavřený, zarámovaný a mile bezproblémový. Nemá to sice tu dokonalou Casablanca auru, ani její ikonický závěr, ale Hawks dokáže udržet tempo a zábavnost příběhu tak nijak nepovadává. 7/10 ()
Nudne pôsobiaci vojnovo-romantický príbeh, ktorý až na pár scén na lodi sa celý odohráva v hotelovej kaviarni a izbe. Z izby do kaviarne, z kaviarne do izby atď. Spieva sa jazz za zvuku piána, vedú sa dlhé dialógy, pod prahom ktorých cítiť vášeň a mierne drzý humor a celé to vyznieva tak do stratena. Celé to dýcha dávnou dobou a veľmi zastaralo...nefunkčne (podobne ako rýchlozáver). Teda až na Bogarta, ktorý si svoju rolu celkom zastane a Waltera Brennana, s ktorým je v tejto "tme" aspoň svetielko zábavy. ()
Knihu Mít a nemít jsem četl, a proto jsem byl poněkud zklamaný filmem, který se vydává za Ernest Hemingway´s To have and have not, a přitom má s knihou společný jen název a jméno havního hrdiny. Nehledě na to, že ten název je ve vztahu k filmu nesmyslný. Z filmu totiž vypadla všechna srovnání třídních odlišností. Naprosto tu také byla obroušena spisovatelova schopnost líčit krutost, nelítostnost prostředí To ale jen zbytečně kritizuju něco, o co se film ani trochu nesnažil. Ústředním motivem filmu je jiskření mezi Bogartem a Bacallovou. Všechno ostatní (ilegální převážení lidí, problémy s policií) je jen vata, která není vůbec důležitá Mohlo by se to stejně tak odehrávat někde jinde, být o něčem jiném, a výsledek by byl stejný – prázdné, přitom však geniální dialogy se v ústech ústřední dvojice mění ve ZLATO!!! První (a pak i všechny ostatní) pohledy na mladou Bacallovou v jejím debutovém filmu patří do kategorie toho nejlepšího, co si přestavuji pod pojmem femme fatale. Bogart hraje to co vždycky – člověk, který neřeší žádná velká dilemata (na rozdíl od svého literárního předobrazu), na každý problém má perfektní úsměv, vždy je připraven jednat. Mít a nemít je buď smutná ukázka hollywoodského zprznění skvělé literární předlohy, nebo skvělý příklad toho nejryzejšího Hollywoodu, s těmi nejcharizmatičtějšími hvězdami, jaké kdy oblažili svou přítomností filmové plátno. Jako film sám o sobě rozhodně fungující. ()
Nebyl by to pořádný listopad bez alespoň jednoho Bogarta, nicméně tady to je slabší číslo. Exotický válečný Martinik je cukřík jako prostředí (bary & loďky), ale celý děj mě nebral, je nevýrazný a nedotažený - film jako by někdo utnul přesně než konečně vypukne nějaký to akční drama. #Noirvember ()
Skoro až nedůstojná variace (resp. kopie) na Casablancu. Ovšem paradoxně na mě tento snímek zapůsobil mnohem lépe. Možná proto, že kolem něj není taková aura "dokonalosti" a zcela jistě z důvodu, že ústřední dvojice má v mých očích uvěřitelnější vztah. Příjemný snímek, který nepřináší nic nového, ale po jehož dokoukání rozhodně nebudete času u něj stráveného litovat. ()
Galerie (62)
Zajímavosti (7)
- Když Howard Hawks objevil Lauren Bacall, dal jí na výběr pracovat buď s Cary Grantem nebo Humphrey Bogartem. Lákalo jí pracovat s Grantem. Hawks jí však nakonec obsadil s Bogartem, a tak začala jedna z největších romancí Hollywoodu. (Mol)
- Scénář napsal William Faulkner podle románu Ernesta Hemingwaye. Oba zmiňovaní jsou držitelé Pulitzerovy ceny. (Witta)
Reklama