Režie:
Juraj HerzKamera:
Jiří MacháněHudba:
Petr HapkaHrají:
Zdena Studenková, Vlastimil Harapes, Václav Voska, Jana Brejchová, Zuzana Kocúriková, Josef Laufer, Milan Hein, Marta Hrachovinová, Karel Augusta (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Krásná dcera zchudlého kupce Julie se dobrovolně vydá do zakletého zámku uprostřed hlubokých lesů, aby zachránila svého otce. Zde prožije hrůzný i nečekaně láskyplný vztah s tajemným monstrem… (Magic Box)
Recenze (444)
Krásný působivý příběh, který je tradičně označován za pohádku, ač jí, přinejmenším v tomhle provedení, není. Určitě tedy ne tradiční pohádka, kde je jasně daný hodný, zlý, hloupý, špatný skutek zlého na účet hloupého z čehož pomůže hodný, zlý je potrestán a na konci je poučení. Živě si vybavuji svoje pocity, když jsem tuhle pohádku viděla poprvé. Jak jsem se bála těch "sloužících" v zámku, a jak strašidelný a nebezpečný mi připadal Netvor. Taky si vybavuji, že nad jeho lidskýma rukama jsem brečela. Krásnou vizuální stránku zastřešuje výborná (a zapamatovatelná) hudba. ()
Koukám, že jsem nějak zapomněl ohodnotit tuto záležitost... Viděno po letech, zážitky jsou čerstvé tak směle do toho. Pohádka nebo horor? :-) Těžko říci. Ten úvod je vskutku nepohádkový. Ale není se co divit, když to točil Juraj Herz že? :-). Příběhu strašně pomohly kulisy opuštěného neudržovaného panského sídla. Jen stěží věřit tomu, že šlo o kulisy postavené výhradně pro natáčení filmu. No a samozřejmě je tu ještě hapka se svojí podmanivou hudbou. Ústřední melodi si myslím vybaví každý a to nemusí být ani fanoušek jeho filmových skladeb. Jediné co mi s odstupem času trochu na filmu vadí je naondulovaný Harapes s trvalou. žeů daň doby a tehdejší módy. Jak řeklo potomstvo, hečí byl princ jako netvor :-) což mně rozsekalo :-)))). Dávám za 4 v močálech uštvané laně. * * * * ()
Krásná práce se zajímavou genezí. Kdesi na počátku byla dramatizace Františka Hrubína klasické látky pro divadlo s otáčivým hledištěm v Českém Krumlově. Podle ní vznikl nejprve televizní film Kráska a zvíře a později i tento film pro kina. Herz se spojil s Vyleťalovými a dalšími barrandovskými klasiky a vznikla příležitost pro souběžné natočení Panny a netvora a Devátého srdce. Herz se po několika normalizačních úletech opět vrátil v plné síle. Ve snaze se odlišit od předchozích filmů na stejné téma (zejména od Jeana Cocteaua), zesílil roli zvířete, kterého proměnil v dravce, a stejně tak roli panny. Harapes plně využil své pohybové průpravy a Studenková svou ideální krásu, dokonale jemnou symetrickou tvář a tehdy už několikaleté herecké zkušenosti. Bohužel jejich skvělé výkony poněkud srážejí příliš výrazní dabéři Medvecká a Zahajský, stejně jako veškeré ženské postavy vlásenkářky příliš poznamenaly tehdejší parukářskou mánií. Ale i tak je výsledek vysloveně pozoruhodný, na české normalizační sedmdesátky je to prakticky zázrak. Atmosférický až erotický zážitek. ()
Juraj Herz opravdu balancuje na hraně únosnosti. Jako malé děti nás na tuhle hrůzu vzali soudružky učitelky do kina, aniž věděly, o co jde. Myslím, že jsem nebyl jediný, který měl podstatnou část filmu zavřené oči a klepal se strachy. Dokonce, i když film později dávali v televizi, nechtěl jsem se dívat, protože jsem měl z tohohle hororu strach. Až v dospělosti jsem film viděl celý bez přivření oka a musím napsat, že atmosféra je strhující. URČITĚ NEPOUŠTĚT MALÝM DĚTEM. ()
Ano, v originále to asi má být pohádka, ale zpracování pana Herze mi pohádku moc nepřipomíná (leda tak pro dospělé). Když jsem byl menší, tak jsem se chvílemi u tohoto snímku docela bál. Je dost temný a depresivní, ale právě atmosféra je nejsilnější stránkou filmu. Ač moc hudbu pana Hapky nevyznávám, tady musím ocenit její kvalitu. ()
Galerie (15)
Photo © Filmové studio Barrandov
Zajímavosti (25)
- Natáčení probíhalo v zámecké zahradě Mnichovo Hradiště, v pražských Havlíčkových sadech, na faře u kostela sv. Vojtěcha v Praze-Novém městě a u Trojanova mlýnu v pražském Suchdole. (Cucina_Rc)
- Zdena Studenková prezradila, že vo filme nebol nikto poistený, len kone. Aj preto, hoci bola veľká zima a herci drkotali zubami, kone mali prednosť a zozadu sa vraj ozývalo: "Natočte toho koně, ten je pojištěnej." "Takže sme čakali ešte hodinu a pol, kým natočili koňa a až potom sme šli my," dodala Studenková. (Arsenal83)
- Přejmenováním předlohy „Kráska a zvíře“ na Panna a netvor chtěl režisér Herz zdůraznit odklon od nevinné pohádkové předlohy. (Olík)
Reklama