Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Příběh dvou kamarádů, kteří provozují prosperující půjčovnu dronů, se odehrává v současné Praze. Majitel firmy přezdívaný Plech (Jiří Mádl), ve volném čase rapper, sní o velkých penězích a neochvějných jistotách. Chemik a vynikající letecký navigátor Pavel (Kryštof Hádek), který se právě vrátil ze zahraničí, sní o spravedlnosti a osobním angažmá v nápravě světa. Drony jsou pro bývalé spolužáky ze střední školy propustkou do mnoha oblastí lidského konání, kam by se jinak nepodívali. Mezi jejich klienty patří prezidentský kandidát i výtvarníci pořádající happeningy. Drony ve filmu monitorují elektrárny, nosí luxusní kabelky na přehlídce místo modelek nebo sprejují ze vzduchu Petřínskou rozhlednu. Když se však jeden z hrdinů rozhodne využít dron k něčemu úplně jinému, situace ve firmě se začne komplikovat. (Falcon)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (326)

Stanislaus 

všechny recenze uživatele

Modelář je hodně zvláštní film - v tom dobrém, ale i v tom méně dobrém slova smyslu. Rozhodně mě zaujal na tuzemské poměry vcelku neokoukaný námět, jehož dopad se však (podle mě) lehce ztratil ve zpracování, které nabízí jak silné, tak i bizarně udělané/zahrané scény. Chápu intence tvůrců, kteří chtěli zobrazit (ne)spravedlnost a (zne)užití technologií, avšak místy to na mě působilo až příliš chaoticky a zkratkovitě - např. mi přišlo zvláštní, jak lehko se mohl Pavel dostat tam, kam zrovna potřeboval (a nikoho třeba nezarazil jeho look alá vagus), a takové scény s Veronikou Khek Kubařovou se mi zdály úplně zbytečné. Snímku se rozhodně nedá upřít odvaha zobrazovat věci, o kterých se vyloženě nemluví nahlas, avšak měl jsem dojem, že se to dalo pojmout lépe. ()

JFL 

všechny recenze uživatele

"Modelář" potvrzuje Zelenkovu pozici solitéra v rámci české kinemtografie, kterého příznačně hrdinovi jeho nejnovějšího filmu budou někteří mít za exota, zatímco on nám právě čistotou a jednoznačností svých hodnot zpřítomňuje naše zapouzdřené vidění světa, což se týká jednak českého filmu i aktuální krize hodnot a pojmů nejen západní společnosti. "Modelář" je v jádru paradoxem, neboť představuje reflexi dneška z pohledu člověka, který do této doby nezapadá, což ale může o to lépe vyjádřit nesmysly a paradoxy doby. Podle různých ohlasů a reflexí filmu by se mohlo zdát, že Zelenka nedokáže s dnešními diváky správě komunikovat. To ale nikoli proto, že by nebyl schopný filmař, ale protože spoléhá na jisté hodnoty a jejich konkrétní významy. Jenže dnešní dobu naopak charakterizuje absolutní devalvace pojmů, kdy velká slova jako spravedlnost, legitimita, demokracie, ale i rozum, hrdost a čest už nelze vnímat osamoceně. Musíme si jejich význam vykládat podle toho, kdo a v jakém kontextu je říká, neboť podle toho mohou mít zcela odlišné vyznění i významy. Zelenka pak do tohoto světa nejednoznačnosti přichází s provokativním filmem, který je současně z hlediska názorů tvůrce jednoznačný a absolutní, ale při tom až nebezpečně otevřený pro diváky. Stejně jako intelektuálně ryzí ideje v jeho základu si i film mohou přivlastnit lidé z celého názorového spektra od konzervativců po radikály a vzít ho jako potvrzení svých názorů. "Modelář" coby vyprávění o jednotlivci vzdorujícím kompromisům společnosti tak působí jako kdyby "Klub rváčů" vůbec neobsahoval znejisťující elementy a pouze by spoléhal na to, že si ho diváci správně přeberou sami díky tomu, že ideje jsou přece neotřesitelné (ačkoli víme, že i "Klub rváčů" v jeho reálné podobě se paradoxně stal modlou incelů a radikálů, kteří prostě ignorují jeho závěrečnou třetinu). Právě v této dobré vůli (nebo z dnešního pohledu naivitě) se "Modelář" ukazuje jako výmluvné zrcadlo dnešní doby, byť problematické a zneužitelné. Zpřítomňuje nám totiž, jak strašně zmatečná je současnost pro někoho, kdo věří v původní hodnotu ideálů, které zneužil a zdevalvoval politický populismus, osobní prospěchářství i radikální fanatismus. Současně film nepatřičně trčí i v kontextu české kinematografie, která se babrá v sebezahleděnosti, provinčnosti a jen hladí po srsti. Zelenka divákům předkládá mainstreamový žánrový film, který je zasazený do aktuální doby a tu si bere jako ústřední téma, navíc přímo ve vyprávění tematizuje, že se přeci nemusíme zaobírat jen vlastní minulostí nebo bezstarostně zastřenou současností, ale můžeme aspirovat na něco víc. Že tento popis samotný představuje zjevení a nikoli normu ve filmovém průmyslu, který vyprodukuje více jak 60 celovečerních titulů ročně, je výmluvnou bilancí jejího stavu. Stejně jako svého času "Knoflíkáři", kteří také zaznamenávali étos své doby, konkrétně osudovost a existenciální úzkost tváří v tvář konci tisíciletí, také "Modelář" zůstane mementem doby, v níž vznikal, byť mementem paradoxním. () (méně) (více)

Reklama

mchnk 

všechny recenze uživatele

Jako dobrý, ale v rámci možností a kolegů, které pan Zelenka měl, jako vždy skvělá práce Saši Šurkaly plus velmi slušná hudba i dobří herci, mohl z kontroverzního tématu vykřesat daleko větší bombu. Film u mě postrádá jakékoli napětí, což by u podobného tématu a stupňující se situace celkem bodlo, naopak dokázal vytvořit několik zcela zbytečných postav, v nějaký detailnější pohled a vyobrazení psychologického rozboru hlavního hrdiny, jsem postupem času přestal i doufat. Zbytečně politicky vyhraněné, průhledné, v některých dialozích dokonce na hranici Majora Zemana a závěr chladný...ukvapený. Český obraz boje za čisté svědomí a lpění na mravním zákonu i lidství všech světovládců, se v mých očích nevyhýbá určité naivitě, což je u mého tvůrčího favorita minulosti i současnosti celkem škoda. [Kino - Citadela - Litvínov] ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

„Tak to zkusíme, to je výzva, ne?“ - „Letíš s tím poprvé v životě!“ - „Kdo umí modýlky, umí i dron!“ Filmu jsem nejdřív příliš nevěřil, na druhou stranu režisér Petr Zelenka mě ještě nikdy doopravdy nezklamal…a to ani tentokrát! Ukrojil si sice poměrně velký krajíc, ovšem se ctí dokázal celek ukočírovat. A teď tím nemluvím o technické stránce, která byla řemeslně zvládnutá, ale spíš o té příběhové a myšlenkové. To téma je vlastně poměrně originální a v českých končinách skoro nevídané. Pojetí možná občas trochu drhne kvůli jisté dávce naivity, ale nikdy ne tolik, aby to člověk odmávl s tím, že se dívá na hloupost. Jakože za tím primárním střetem peněz a ideálů je přece jen trochu více. A určitě mě to nenechalo chladným, což byl i účel filmu. A spokojený jsem byl i ohledně ústředního hereckého dua. Mádlova stylizace ala Kato překvapivě docela fungovala, ale hlavně mě bavil Hádek, jemuž jsem toho zarputilého „aktivistu“ věřil. Přes určitě dílčí výhrady dám slušné 4*. „Pavliku…slib mi, že neuděláš blbost.“ - „Definuj blbost. Definuj blbost…“ ()

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Stačí mi vidět, že do kin přichází nový film Petra Zelenky, víc neřeším a vím, že na něj jdu. Maximálně jednu upoutávku si dovolím, ale víc už ne, nečtu rozhovory, nic si nezjišťuji, chci být překvapený.... A pak taky pokaždé překvapený jsem. Modelář je další důkaz toho, jak skvělý tvůrce světového formátu Petr Zelenka je. Vezme téma, které se ho silně dotýká, promíchá realitu s důmyslnou fikcí a stvoří svět, do něhož diváka doslova vtáhne a pak ho v něm nechá se dívat a dělat si názor. Modelář je přesně takový - uvěřitelný a přitom překvapivý. Český film, ale se světovým rozhledem i přesahem, který se toho prostě nebojí. Petr Zelenka nedělá kompromisy a točí tak, jak točit chce, a jsou-li diváci na stejné vlně, užijí si se vším všudy tenhle pochmurný, ošklivý příběh o tom, že když o něco jde, má člověk vlastně jen dvě volby (což v komentáři krásně vystihla Lenka.Vílka). Ten příběh je stejně smrtelně vážný, jako je absurdní, je stejně bezútěšný, jako je plný naděje, je v něm stejně vykřičníků, kolik v něm je otazníků. V kině mi bylo líto diváků, kteří se bavili tím, že "Mádl divně mluví" a "Hádek je divnej", chytali se každého náznaku vtipu (ve skutečnosti pěkně cynického úšklebku), aby se mohli konečně zase zasmát, a při závěrečných titulcích odcházeli a kroutili hlavami. Škoda. Ve filmu se řeší mimo jiné to, že české soudy se nemohou zabývat světovým problémem, protože do toho ještě nedorostly. A s Modelářem je to úplně stejně - nedorostlé diváky neosloví. Škoda a zároveň dobře jim tak. ()

Galerie (33)

Zajímavosti (22)

  • Film získal finanční podporu od Jihomoravského filmového fondu a na natáčení v Brně a okolí spolupracovala filmová kancelář Brno Film Office. (SONY_)
  • „Pro mě je Modelář filmem o tom, abychom se snažili být co nejlepší. A ono to někdy není snadné, někdy nemůžeme uplatnit klasické postupy, tak se musíme snažit být lepší třeba i trošku mimo zákon,“ připouští režisér Petr Zelenka. (SONY_)
  • „Největším nepřítelem filmařů je tradičně čas a nestálost počasí. Ale nějak jsme to zvládli. Naopak drony fungovaly lépe, než jsem čekal, po technické i umělecké stránce. Honza Dojčán, hlavní operátor a spolumajitel firmy Jamcopters, sice začal po letech zase z nervozity kouřit, ale těch pár desítek cigaret rozhodně stálo za to,“ pronesl režisér Zelenka o filmu. [Zdroj: Lidovky.cz] (Duoscop)

Související novinky

28. České lvy vyhrál Šarlatán

28. České lvy vyhrál Šarlatán

06.03.2021

Dnes večer byly v rámci svého 28. ročníku uděleny výroční ceny České filmové a televizní akademie (ČFTA), Český lev. Komorní ceremoniál se tradičně odehrál v pražském Rudolfinu, nicméně z důvodu… (více)

Reklama

Reklama