Režie:
Tim BurtonScénář:
John AugustKamera:
Philippe RousselotHudba:
Danny ElfmanHrají:
Ewan McGregor, Albert Finney, Billy Crudup, Jessica Lange, Helena Bonham Carter, Alison Lohman, Marion Cotillard, Matthew McGrory, David Denman, Missi Pyle (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Edward Bloom (Albert Finney) byl odjakživa vášnivým vypravěčem neuvěřitelných historek ze svého mládí (Ewan McGregor), kdy jej jeho záliba v cestování zavedla na úžasnou výpravu okolo světa. V jeho mýtických dobrodružstvích nechybí obři, vlkodlaci, zpívající siamská dvojčata ani čarodějnice se skleněným okem, která dokáže nahlédnout do budoucnosti. Se svými fantastickými historkami se Bloomovi daří okouzlit každého kromě jeho syna Willa (Billy Crudup). Když pak Edward onemocní, jeho žena Sandra (Jessica Lange) se pokusí Willa přimět, aby ke svému otci znovu našel cestu. Will se musí pokusit oddělit pravdu od fikce a naučit se s heroickými činy i velkými prohrami svého otce žít. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (1 358)
Zatím nebudu film hodnotit, musím jej asi vidět podruhé, abych si ujasnil své závěry. Nicméně mi to přijde, jako kdyby se Steven Spielberg chtěl vyzkoušet motivy Tima Burtona a vzpomínal na svého žáka Roberta Zemeckise. No, je to asi trošku jinak, už kvůli tomu, že pod filmem není podepsán Steven Spielberg, ale Tim Burton. A to mi přijde podezřelé a celou dobu jsem přemýšlel, čím se mi nakonec vysměje do obličeje, jenže ono nic.___ Myslel jsem, že patologické rozebírání vztahu otce a syna na pozadí lehce retro filmu s fantaskními motivy a příjemnou nadsázkou je "patent" Stevena Spielberga a nikdo jiný se do něho pouštět nebude. Nicméně Burton se do něj pustil a natočil film, který je víc "spielbergovský" než Spielbergovy poslední filmy. Spielberg by ale nejspíš nevyprávěl o výjimečnosti "zrůd" a nepřevracel je naruby (siamská dvojčata, obr, vlkodlak, lilipután, čarodějnice), nevyprávěl by příběh s tak absurdní nadsázkou (celá sekvence práce v cirkuse) a neodkazoval by na Felliniho a Browninga. Burtonův hrdina je hybatelem událostí, kdežto Spielbergův by jimi byl vláčen a rozdílů by se našla celá další řada, ale pokaždé jde jen o Burtonovu příchuť v oceánu "spielbergovského" příběhu.___ Burton z nepochopitelných důvodů natočil příběh, který s jeho předchozími filmy vlastně nemá moc společného, nekončí (ani nedisponuje) hořkými zklámáními a deziluzí, ani se nikomu nevysmívá. Velká ryba je především vyprávění o vyprávění o vyprávění, přičemž jednotlivé příběhy a světy jsou nakonec natolik propojeny, že je člověk zmaten tím, který svět řídí který a jestli to nakonec není Will, který se snaží utéct před "tím skutečným" světem. A k tomu všemu se Burton na téma rodičovské téma dívá obráceně, protože většinou to bývá syn, který se snaží, aby jej otec pochopil... ___ Už jsem to podruhé viděl. ;) ()
V příbězích jsou naše sny. A právě proto je vyprávíme ostatním...... S Ospalou dierou a Batmanom najlepší Burtonov film. Nádherná až rozprávková atmosféra, pekné myšlienky a pútavý dej plný zaujímavých scén. Veľká ryba je veľkým filmom..... Jsi jako Santa Claus. Stejně úžasný a stejně falešný. ()
Jen málo tvůrců si dokáže uchovat svůj režijní styl a nepodlehnout tlakům okolí a Burton je rozhodně jedním z nich. Svoje bizarní postavičky staví do ještě bizarnějších situací, hraje si s kouzlem romantiky, tady přidá špetku strachu, tady fantazie a výsledný mix na vás vychrlí v nezaměnitelném vizuálním balení s mohutnou vypravěčskou podporou, která je hlubší, než se na první pohled může zdát. Film stojí především na kontrastu, ve kterém s velkou dávkou samozřejmosti odhaluje všechno zvláštní a neuvěřitelné a z toho „normálního“ si dělá starosti a cítí k němu mnohem větší zodpovědnost. Je skvělým vypravěčem, dokáže se perfektně orientovat v jednotlivých příběhových rovinách, aby je na konci melancholicky poslepoval a nechal diváka umřít v záplavě slz. Velká ryba stojí z velké části i na zvučné podpoře hollywoodských hvězd v čele s Ewanem McGregorem, kterému se v poslední době zatraceně daří. Ze své role vyhmátl to nejlepší, co mohl nabídnout a prodal to tak skvěle, že tomu stejně jako jeho filmový syn budete chvílemi věřit. O to horší je pak návrat do všední reality, kde nefigurují ani obři, ani vlkodlaci a největším zážitkem dne je hádka s prodavačkou v supermarketu. ()
Poslední dobou mě nepřestává opouštět ona myšlenka člověku přirozené vlastnosti budovat si svou realitu. Relativizuje se mi tím důležitost oné racionální cesty, která je mi stále blízká, ale tak nějak působí příliš samolibě tím, jak si hraje na čtyř-proudovou dálnici ve světě, kde je jen jednou z mnoha prašných cest. Rybičce semtam opadávají epizodní šupiny, ale tvář rozhodně neztrácí. Burtonův civilně bizarní svět je krásnější bez pozornost odvádějích konfet a ohňostroje. To, co člověk vidí, záleží na očích, kterými se dívá, a je hlavně dáno tím, jak zhlíží. ()
Příběh o střetu fantazie jednotlivce s racionalitou davu, to je něco pro mě. Ale scénář je IMHO napsaný tak, že sledujeme více méně reálný svět, jen na nás sem tam jukne zpoza rohu nějaká ta čarodějka nebo obr. A to neodpovídá Burtonovskému vidění. Není to další z jeho svobodných paralelních světů, je to voliéra, příliš těsná Burtonovu rozpětí. 70% ()
Galerie (99)
Zajímavosti (35)
- Edward Bloom (Ewan McGregor) nosí hodinky značky Hamilton Khaki. (dyfur)
- Na začiatku scény, v ktorej Edward Bloom (Albert Finney) popisuje svoj sen o vrane, môžeme počuť z rádia štvorsekundovú pasáž z 5. vety Beethovenovej 6. tzv. „Pastorálnej“ symfónie. (st3f0o)
- Červené auto, kterým jezdí mladý Edward Bloom (Ewan McGregor), je Dodge Charger rok výroby 1966. (funmaker)
Reklama