Režie:
Tim BurtonScénář:
John AugustKamera:
Philippe RousselotHudba:
Danny ElfmanHrají:
Ewan McGregor, Albert Finney, Billy Crudup, Jessica Lange, Helena Bonham Carter, Alison Lohman, Marion Cotillard, Matthew McGrory, David Denman, Missi Pyle (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Edward Bloom (Albert Finney) byl odjakživa vášnivým vypravěčem neuvěřitelných historek ze svého mládí (Ewan McGregor), kdy jej jeho záliba v cestování zavedla na úžasnou výpravu okolo světa. V jeho mýtických dobrodružstvích nechybí obři, vlkodlaci, zpívající siamská dvojčata ani čarodějnice se skleněným okem, která dokáže nahlédnout do budoucnosti. Se svými fantastickými historkami se Bloomovi daří okouzlit každého kromě jeho syna Willa (Billy Crudup). Když pak Edward onemocní, jeho žena Sandra (Jessica Lange) se pokusí Willa přimět, aby ke svému otci znovu našel cestu. Will se musí pokusit oddělit pravdu od fikce a naučit se s heroickými činy i velkými prohrami svého otce žít. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (1 359)
Film má dvě hlavní roviny: V realitě a současnosti se odehrává klasický vztahový příběh otce a syna a ve vyprávění se odehrávají příběhy ze života starého pana Blooma. Divácky vděčnější je pochopitelně otcovo vyprávění, protože to je přímo nabušené fantazií a s šedivou realitou toho nemá (?) moc společného. A hledali bychom někoho skutečně povolaného k vyprávění příběhů plných fantazie, pak na Tima Burtona by si člověk po filmech jako Střihoruký Edward vzpomněl mezi prvními.Chvíle, kdy sledujeme Ewana McGregora coby mladého Eda při jeho neuvěřitelných zážitcích patří k tomu nejzajímavějšímu, co film nabízí. Scéna s čarodějnicí a jejím okem („tak takhle teda umřu“) patří k mým nejoblíbenějším. Postupně ale graduje i linie ze současnosti, která vrcholí skutečně nádhernou závěrečnou scénou – dalo by se skoro říct katarzní. K nádhernému zážitku kromě hravé režie Tima Burtona přispívá krásná hudba Dannyho Elfmana a přesné herecké výkony zvláště McGregora a Finneyho. ()
Sympatický úkrok Tima Burtona. S kouzelnou atmosférou, dojemnými momenty a hromadou životních pravd, kterým budete ochotni naslouchat díky jejich pohádkovému zpracování. Jen moc nechápu poznámky o neBurtonovské vizáži. Pořád je to ten typicky bizarní pohled na běžné lidské strasti a problémy, tou stejnou barvitou optikou, akorát trochu umírněnější a méně temný. Tim nám sice trochu stárne, ale pořád byste tenhle film bez váhání přiřadili k němu. ()
Ňam ňam ňam... Můj nejoblíbenější Burton, film lehký jak vánek, který nenese o nic lehčí (ale o nic závažnější) myšlenku, než že fantazie je mocnější (nejen zajímavější) než suchá životní realita... To je samozřejmě dost zjednodušeně řečeno, navíc se tu objevuje další velké téma - komplikovaný vztah otce a syna. Tim se opět vytahuje se svými motivy - smrt (hlavní postava prakticky celý film umírá a pokouší se usmířit se s okolím), bizardní postavy (které zde ovšem nejsou na okraji společnosti, ale poměrně úspěšně do ní zapadají - že by nové optimističtější pojetí?), k nim přidává to nové, pro film ústřední - tj. vyprávění příběhů a cena jimi stvořeného světa... No jestli jste z mé mikroanalýzy filmu nervózní, nebuďte, nad těmito věcmi nemusíte vůbec přemýšlet... můžete film chápat jako jeden krásný, nepravděpodobný příběh muže, který měl rád život a jeho dobrodružství, výborně odehran a podbarvený nevtíravým, nezvykle veselým soundtrackem Dannyho Elfmana. Je na co se dívat, zahřeje u srdce! P.S.: Ani popáté jsem se neudržel a na konci jsem opět posmrkával... to se mi fakt nestává často... 100% ()
Tim Burton použil produkty své bizarní fantazie jako součást vyprávění starého muže a celé to zasadil do nekomplikovaného rodinného dramatu o zlobě a usmíření. Notně přemrštěné cirkusácké eskapády chtějí sloužit jako odraz skutečných vlastností a stesků umírajícího otce, jenže nejedna z nich ve výsledku stejně zůstává jen střeleným výmyslem umného vypravěče, a s tím mám docela problém, protože zdejší fantaskno mě zase až tak nebere. Linie s odchodem a návratem syna je prachobyčejné sentimentální drama, přičemž náhlé pochopení a odpuštění v závěru působí bezmála více komicky, než veškeré předchozí dění. Největším plusem v mých očích průměrného filmu zůstávají paradoxně ryze humorné momenty, jako jsou scény s vlkem, noktovizorem nebo rekapitulace Edwardových úspěchů z mládí. 6/10 ()
Nádherný film. Fakt ! .... Takový Burtonovský "Forrest Gump". Tady to je ale úplně "jiný život" a především jiná ruka režiséra. Retrospektivní pohled na život hlavního hrdiny z různých úhlů a všechny v nádherném vizuálním zpracování s příslušnou atmosférou a skvělou hudbou... Také za šťastnou ruku při castingu lze rejžovi jenom poblahopřát, protože taková plejáda výborných hereckých výkonů se jen tak nevidí (záměrně nechci vyzvihnout ani Jessicu, abych ostatním neukřivdil :)... Burton mě tím celým vyprávěním tak krásně rozložil, že poslední čtvrthodina ze mě dostala nevídané množství emocí ( hobiti mohli jenom závidět ).... Po druhé projekci bych si dovolil jen parafrázovat "významné recenzenty" - tenhle film má nezapomenutelný tvar, úžasnou chuť a fantasticky silný motor :) Do mých TOP 10 vplula velká a krásná ryba. ()
Galerie (99)
Zajímavosti (37)
- Mladý Edward Bloom (Ewan McGregor) za korejské války seskakuje z letadla C-47 Dakota přezdívaného Skytrain. Ze stejného letounu seskakují i výsadkáři seriálu Bratrstvo neohrožených (od r. 2001) nebo je lze zahlédnout ve filmech Stíhači Red Tails (2012) a Nebeští jezdci (1968). (liebgott)
- Edward Bloom (Ewan McGregor) v mladém věku má oči blankytně modré, zatímco Edward Bloom (Albert Finney) v pokročilém věku je hnědooký. (Anthro)
- Tim Burton se nechal slyšet, že finále jeho filmu bylo inspirováno velkým karnevalovým shromážděním ze závěru filmu Valerie a týden divů režiséra Jaromila Jireše. (prkalil)
Reklama