Režie:
Alejandro González IñárrituScénář:
Guillermo ArriagaKamera:
Rodrigo PrietoHudba:
Gustavo SantaolallaHrají:
Sean Penn, Benicio Del Toro, Danny Huston, Naomi Watts, Carly Nahon, Clea DuVall, Charlotte Gainsbourg, Claire Pakis, Eddie Marsan, John Rubinstein (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Příběh tří lidí, jejichž osudy se setkají v ne zrovna správné chvíli. Bývalá narkomanka Cristina žije ve spokojeném manželství s architektem Michaelem a dvěma dcerami. Těžce nemocný Paul má slabé srdce, jeho žena Mary by s ním chtěla mít dítě. Jenže lékaři mu dávají jen jeden měsíc života. Jediná naděje je transplantace. Bývalý trestanec Jack, kterého napravila víra, žije s manželkou a dvěma dětmi a bojuje se svou prchlivostí. Jednoho dne Jack srazí autem muže se dvěma dětmi a ujede. Vzápětí se Cristina dozví, že její manžel a obě dcery zemřely, a Paul dostane zprávu, že se našel vhodný dárce pro jeho transplantaci srdce. Když se pak rozhodne poděkovat rodině dárce, seznámí se s Cristinou, zamiluje se do ní a společně se rozhodnou pomstít smrt jejích blízkých. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (1 055)
A půl. Alejandro González Iñárritu je nesmírný talent na propojování lidských osudů. 21 Gramů na mě zapůsobilo asi nejvíce, ačkoliv jsem další jeho mozaiky osudů Amores Perros a Babel hodnotila stejně. Film je drsně realistický, krásně pravdivý a nesmírně bolestný. Excelující herci, pro mě nejvíce Sean Penn a Naomi Watts, scény s ní jsou fascinující a společně s Pennem omračující, která se tady i pěkně "odhalila." Dokonalé propojení osudů jednotlivých charakterů, jejich příběhy a podmanivá hudba. Již od začátku jsem si říkala, že je mi velmi povědomá a pak se ve scéně, kdy Sean sedí na posteli a vedle něj spí půvabná Naomi, rozezněla mě tolik známá a nezapomenutelná melodie, jíž znám ze Zkrocené hory. Nyní jsem již věděla, že hudbu má na svědomí génius jménem Gustavo Santaolalla. Tento film přemýšlí, ukazuje a nechává přemýšlet nás. 21 Gramů je o bolesti a strachu. O životě. O bolesti životů, které žijeme, a také o té, kterou prožíváme životy, které nemůžeme žít. A chtěli bychom. Tak strašně moc... Naše životy se ženou nezadržitelně kupředu a my ani netušíme, kolik promarněných, ztracených a neviděných setkání, snů či zážitků se v jejich rychlosti ztratilo ve větru. Kolik našich osudů se denně proplétá, aniž bychom to věděli? A poté, až jednou nastane ta chvíle, poznáme, co se skrývá v 21 Gramech? ()
Mezinárodní film s mimořádně silným hereckým obsazením. Utrpení, bolest, pomstychtivost a hněv na metru čtverečním, to vše by se dalo krájet, aneb jak jeden Mexičan ukázal svým severním sousedům, jak se točí pořádné drama. O křehkosti lidské bytosti znovu vypráví nevšední vypravěč Alejandro González Iñárritu a znovu s jistotou zkušeného tvůrce. Laťka po oslnivém debutu tak zůstává pořád neuvěřitelně vysoko, diváci jsou znovu aktivními účastníky vyprávění, znovu hledají pravdu a znovu si pokládají nejednu otázku. Muselo být nesmírně zajímavé natočit klasický film a pak si s ním totálně vyhrát ve střižně, přitom ani zdaleka nejde o nějaké samoúčelné cvičení intelektuála, který nemyslí na své diváky. Klíčoví jsou samozřejmě vynikající herci – s nimi se nabízí další otázka pro diváky – který z nich je nejlepší? ()
Nevím jestli to je nějaká zvláštní úchylka současných scénáristů, že si libují v lidských mozaikách spojených autohavárii. Třeba je to vzrušuje stejně jako hrdiny Cronenbergova Crashe, možná jim to přijde jako ta nejpravděpodobnější možnost střetu několika rozdílných povah, každopádně po Magnólii, po Amores Perros a před Haggisovým Crashem vznikl další film, jehož hrdiny spojuje srážka aut. Alejandro González Iňárritu mnohé oslnil svým debutem tudíž od něj mnozí očekávali mnoho, příliš mnoho. A mnoho toho také dostali. Iňárritu se nespokojil se třemi důležitými postavami prožívajícími nejtěžší chvíle svých životů, rozhodl se navíc nerespektovat základní narativní postupy a děj rozkouskoval do úctyhodného množství dílků, které následně poslepoval v co možná nejefektivnější celek. Ač to není vyprávění chronologické, film nepostrádá relativně stabilní dramatický oblouk, i když je otázkou, zda k 21 gramům přistupovat jako k obyčejnému dramatu a vnímat jej tak, jak běží, nebo jako k jednoduchému puzzle, které teprve dosazením posledního dílku nabývá na smysluplnosti. Možné je obojí, každopádně mě zklamala plytkost ve finále poskládaného příběhu o neměnné hmotnosti duše, rozmělněná navíc melodramatičností čouhající z každého záběru. Obsah je příliš rozmělněn formou. Pokud to režisér dokáže obrátit ve svůj prospěch jako Gaspar Noé ve Zvráceném, pak fajn, ale melodramatická love story si podobné zpracování nezaslouží. 80% Zajímavé komentáře: Lima, Anthony, Marigold, Arius, Jordan, reypal, Alexis ()
Nemám nič proti experimentom s formou. Bolo však len otázkou času kedy do toho niekto tak "praští" až to bude vadiť. A to je problém tohto filmu. Napriek tomu, že v máloktorom filme dnes nájdete také herecké výkony ako podali Naomi Watts (no nemôžem si to odpustiť ..... dobré štuple :-) ), Sean Penn ale najmä Benicio del Torro tomuto filmu čosi chýba. Pointa filmu mohla byť omnoho silnejšia keby pán Iňarritu nezostrihal film na päťsto poprehadzovaných scén ale povedzme na 30 - 40. Krátko po odchode z kina som rozmýšľal nad plným hodnotením, keď však vidím tú nekritičnosť okolo, dávam štyri (a pol). ()
No když pominu špičkovou režii, projevující se zejména ve hře s narací (nejenom že nevíme kde nám hlava - tedy příběh - stojí a nedokážeme si zařadit jednotlivé scény do časoprostorové kauzality, on nás režisér ještě pokouší, když za sebou zařadí tři zdánlivě navazující scény, které se přitom odehrávají úplně na jiném místě a v jiný čas!), a dokonalou práci editora a kameramana, které by sami o sobě dali filmu nezapomenutelný cejch, stojí tohle vypjateté psychologické drama na hereckých výkonech. Ty jsou z jiného světa... ne samozřejmě, zůstaňme při zemi, jsou špičkové. Skutečně, sešli se tu tři z nejtelentovanějších herců současnosti, scénárista jim napsal postavy hutné jak olovo, Iňárritu z nich vytřískal to nejlepší... Divák má štěstí, když vidí jen jeden takový výkon za film, tady jsou TŘI! Penn, Del Toro i Wattsová spolu skládají symfonii, lahodící diváckému oku i uchu, ovšem nemile týrající lidskou duši (hlavně citlivých jedinců). Kdybych měl 21 gramů k něčemu přirovnat, bylo by to něco mezi Tajemnou řekou, Věčným svitem neposkvrněné mysli a dejme tomu Magnolií, ovšem bylo by to jen přirovnání z nouze, protože pravdou je, že se jedná o výjimečný a výjimečně silný film. Některé diváky možná odradí zmatená narace, já na něm chybu najít nedokážu. Slovy režiséra film o lásce, o vině (tohle bych já osobně podtrhl), o smrti, ale především o odpuštění a vykoupení. Je to také film o ztrátě a nalezení, o zrcadle minulosti, které před sebou nosíme celý život a v kterém vidíme vše co jsme udělali, o... lidské duši? Kolik myslíte, že váží? 100% ()
Galerie (48)
Photo © 2003 Focus Features
![21 gramů - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/166/114/166114451_603615.jpg)
Zajímavosti (21)
- Pro režiséra Alejandra Gonzáleze Iñárritua šlo o vůbec první anglicky mluvený film, což mu při natáčení dávalo zabrat: "Vždycky večer po práci mě bolela hlava z toho, jak jsem se celý den snažil mluvit anglicky pokud možno úplně s každým - i když skoro šedesát procent štábu byli Mexičané. Nemůžu říct, že bych angličtinu úplně zvládal, ale rukama umím mávat docela obstojně." A důvod, proč tento jazyk vlastně zvolil? "Je to velmi mezinárodní film. Scénář byl původně napsaný španělsky a herci jsou Australané, Portoričané, Francouzi, Američané a bůh ví kdo ještě. A z toho všeho jsem se v podstatě snažil udělat takovou kapelu, hrající mexickou písničku s anglickými slovy. Ale hlavní důvod, proč jsem to točil anglicky, byl ten, že jsem díky jazyku získal přístup k tak skvělým hercům." (NIRO)
- Natáčanie filmu prebiehalo v amerických štátoch Tennessee a Nové Mexiko. (MikaelSVK)
- V původním scénáři měla Cristina (Naomi Watts) příjmení Beck místo Peck. (pUnck)
Reklama