Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V románu Ta třetí jde o niterné drama Jiřího Mánka, čtyřicetiletého pokladního v Živnostenské bance, který má umělecké nadání, vlohy hudební i malířské. Po zkušenostech z bojišť první světové války si zvolil zaměstnání, které ho velmi dobře zajišťuje existenčně, ale neuspokojuje ho v jeho ambicích. Žije osaměle s matkou, dobře si rozumí s bratrem Teodorem, s kterým ho spojuje láska k hudbě. Vzruch do Jiřího života vnese náhodné seznámení s mladou atraktivní dívkou Adélou, se kterou si, aspoň v počátku, připadá uvolněný a jakoby omládlý. Adéla je otevřená a přímá, až někdy netaktní a provokativní. Její vyzývavost a Jiřího přecitlivělost jsou stále silnějším zdrojem konfliktů, které vrcholí ve chvíli, kdy se Adélina bezděčná koketérie stává příčinou pokusu o sebevraždu Jiřího synovce. Problematický vztah s Adélou se ještě zkomplikuje, když do Jiřího života vstoupí bývalá kamarádka z dětství Milena. Jiří bezvýchodnost nedokáže vyřešit jinak než únikem ze života. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (44)

NinadeL 

všechny recenze uživatele

(4x) Dokonalá televizní záležitost, s výborně vystavěnou atmosférou, skvěle zahraná, s postavami sošně vytesanými. Obávám se, že po tomhle skvostném zážitku skoupím celého Havlíčka a nikdy nebudu mít odvahu poměřit se starší adaptací, která je už od pohledu cele pomýlená. "I Can't Give You Anything But Love..." ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Druhá adaptace stejnojmenní Havlíčkovy prózy, kterou Jaroslav Balík v první filmové verzi z roku 1968 zasadil do současnosti, si ponechává původní dobové reálie 20. let. Co mají oba verze společného, jsou skvělí herci. Vladimír Dlouhý znamenal sázku na jistotu, pozitivním dojmem působily i Ilona Svobodová nebo v roli matky Blanka Bohdanová (v první adaptaci si zahrála jednu ze dvou milenek). Ale především velice překvapila jednaadvacetiletá Lucie Vondráčková v typu role či filmu, jaký si snad už nikdy později nezopakovala a nezopakuje (a že byla jak kouzelná, tak hodně přesvědčivá). Pokud jde o hudební složku, stařičký swing mi zde k příběhu sedl lépe, než psychedelický rock ze zlatých šedesátých u Balíka. Přesto mne tento příběh o muži, který zamilovaně váhá mezi mladou slečnou a starou kamarádkou z dětství, a ze své neschopností dát přednost jenom jedné se nakonec zastřelí, nijak výrazně neoslovil ani teď v tomto odlišném podání. Celkově za mne opět lepší průměr. 60% (Filmová výzva: Padme_Anakin) ()

Reklama

Marthos 

všechny recenze uživatele

Havlíčkův román je mistrovskou studií o mužské nerozhodnosti, o spalující vášni, která si dříve nebo později vybere svou daň. Televizní adaptace v režii Dušana Kleina zachovává kontrast mezi sešněrovanou dobovou morálkou a touhou po svobodě ducha a jak Vladimír Dlouhý, tak výborná Lucie Vondráčková dostáli původní autorské představě o rozháraných srdcích dvou poblouznělých milenců se vší hereckou odpovědností, s přesvědčivou jistotou. ()

pm 

všechny recenze uživatele

90%. Psychologické drama "Ta třetí" disponuje skutečnou atmosférou. Výborně zahrané, ústřední herecká dvojice je skvělá. Filmům Dušana Kleina se snažím vyhýbat, ale za adaptaci Havlíčkovy novely se stydět nemusí. Není jistě bez zajímavosti, že Blanka Bohdanová, tady v roli Jiřího matky, si v předchozím filmu Jaroslava Balíka z roku 1968 zahrála "tu druhou". ()

nevermore 

všechny recenze uživatele

Jsou to dva dny, co jsem viděl "Tu třetí" z roku 1968. Tady ta novější se sice věrněji drží předlohy, starší se zase lépe držela šosu mého vkusu. Jiří tady rovněž působí daleko inteligentněji a sympatičtěji než v Havlíčkově románu, zato Vondráčková se sem prostě vyloženě nehodí. Knižní Adéla byla zkrátka opravdu jiná, a vzhledem k tomu, že jde o jednu z nejdůležitějších postav, musím to promítnout i do hodnocení. A právě proto, že tady ta verze se té předlohy drží daleko více, ať už časovou osou nebo celkově příběhem, vadí mi některé ty přesahy, které zejména v závěru neměly nikdy nastat, jako například Jiřího setkání s Mildou po rozchodu s Adélou, setkání Mildy s Adélou a to dokonce před Jiřího smrtí (pro mě asi největší průser celýho filmu!!) a v neposlední řadě také třeba reakce na Jiřího smrt. To tam prostě nepatří... ()

Galerie (8)

Zajímavosti (2)

  • Stejnojmenná kniha spisovatele Havlíčka, podle které byl film natočen, vyšla poprvé v roce 1939 a nese autobiografické prvky života autora. (sator)

Reklama

Reklama