Režie:
Tony ScottScénář:
Brian HelgelandKamera:
Paul CameronHudba:
Harry Gregson-WilliamsHrají:
Denzel Washington, Dakota Fanning, Radha Mitchell, Christopher Walken, Marc Anthony, Giancarlo Giannini, Mickey Rourke, Rachel Ticotin, Roberto Sosa (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Bývalý vládní agent, nyní vyprahlý zabiják Creasy odešel ze služby a neví, co se sebou. Souží ho výčitky svědomí, a tak pití Jacka Danielse prokládá četbou bible, až mu starý kamarád a spolubojovník dohodí kšeft ˗ dělat v Mexiku, kde denně unesou desítky dětí, bodyguarda malé holčičce Pitě, dceři bohatých rodičů. Creasy se proti své vůli s blonďatou holčičkou sblíží, pak ale dojde nevyhnutelně k únosu. Pita zmizí, Creasey je těžce raněn, a ještě navíc obviněn, že se na únosu podílel. Sotva se trochu zotaví, vydává se na cestu pomsty. S pomocí novinářky Mariany Garcii se mu podaří proniknout mezi zkorumpované policisty a dostat se až k hlavě gangsterské organizace, tajemnému muži nazývanému Hlas. Odhalí, že únos měl být fingovaný, že si otec holčičky chtěl pomoci k penězům z pojistky a že se celá akce poněkud zvrtla… (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (763)
Scott to přeháněl. Na můj vkus exhiboval až příliš, ty jeho nervní kamerové hrátky byly až moc časté, řekl bych, až otravné. Jednoduchý scenář se nevyhnul několika logickým nesmyslům, ovšem nejednoznačný konec celkem příjemně překvapil. Washington se zde herecky opakuje, v podstatě předvedl variaci na svůj oscarový Training Day (pravdu díš, seppe). Potěšilo vidět Walkena v jiné, než tradičně záporné roli a příjemně překvapila ta malá holčička, která podala velmi přesvědčivý a přirozený (na dítě) herecký výkon. Závěrem cool hláška z rozhovoru, který vede Washington (chystající se k atentátu na jednoho z hajzlů) se starým pánem, který tomu přihlíží: "V kostele mluví o odpuštění." -- "Odpuštění je mezi nimi a bohem. Má práce je sjednat jim schůzku." ()
Celkem zarazí, když se po bezmála hodinové exkurzi do duše ústřední postavy Creasyho a s tím spojeným budováním jeho vztahu s Pitou (ani náznak nudy) snímek vydá přímo nalajnovanou cestičkou béčkového akňáku o chlápkovi, co si hraje na anděla pomsty a ani na chvíli nezapochybuje o správnosti a smysluplnosti svého rozhodnutí. Formálně se však jedná o nejlepší dílo Tonyho Scotta - odvázanější a experimentálnější než Spy Game a ještě ne tak šílené jako Domino. Skladba záběrů a jejich propojování se zvukem a hudbou (éterická Lisa Gerrad) vyloženě hladí každé filmové srdce se smyslem pro post-modernu. Takže i přes některé výhrady Tonymu (znovu) tleskám.... ()
Vizuálně nabušená, skvěle odvyprávěná story o jedné netradiční pomstě muže, který už nemá co ztratit a odpouštění nechává na Bohu, protože na něm je, aby před něj viníky dostal. Tony Scott neslevil ze svých kameramanských exhibic, které i tentokrát berou dech a jakmile se člověk naladí na jeho vlnu, šlape jako skvěle promazaný stroj. Jen se toho tam možná na tu půltřetí hodinu stane přece jen poněkud málo, než by se slušelo a v žánru se orientující divák holt už dopředu uhádně zásadní momenty, které budou následovat. Scottův film sice nepodává morální poselství o nefunkčnosti násilí, ale násilí je tu prezentováno jako správné, dobré a hlavně účinné řešení... Vynikající Denzel Washington táhne film kupředu, a když si úsměvem užívá drsné hlášky směrem k mučeným padouchům, nejde se nad tím pohoršovat, naopak tomu černému obru, který vzal do rukou spravedlnost a narozdíl od jiných filmů to vyšší úřady s vděkem podporují, budete držet palce až do poslední minuty... 4 a půl hvězdičky... ()
Máte rádi svého syna? Takže rozumíte? Držte se instrukcí nebo bůh pomáhej vašemu dítěti. .... Už na úvod je jasné, že Vás čeká něco vyjimečného. Scottova režie, střih, zvuk, hudba, barevné filtry. A herci. D.Washington spolu s D.Fanning vytvoří perfektně fungující pouto. Jestli přistoupíte na Scottovu hru, budete si užívat Creasyho umění smrti a vychutnávat pokrm zvaný pomsta, kterého aperitivem při léčení bolavé hlavy je řezání prstů. Ostatně posuďte sami, jestli zde platí -,,nedej se přemoci zlem, ale přemáhej zlo dobrem". ()
Výborný, až na pár nesrovnalostí se mi to velice líbilo, je sice pravda, že ta kamera je až příliš často klipovitá, ale někdy se to skvěle hodí a vypadá to úžasně, jenže někdy to je až moc přehnaný a docela to ruší. Ale to co se mi líbilo asi nejvíc je hudba ta bylo oprvadu výborně vybraná a myslim si že celej film pozvedla a samozřejmě taky Denzel Washington, který podává stejně dobrej výkon jako v Training day a v podstatě celej film táhne, ostatní herci sice nejsou špatný, ale jsou v jeho stínu. Co se týče děje tak mu určitě pomohlo, že se to odehrává v Mexico city, kde to vypadá docela drsně a ty týpci co tam jsou taky nejsou zrovna hodný hoši z USA. První polovina filmu je pomalejší a nic moc se tam neděje, ale rozhodně nemůžu říct, že bych se nějak nudil, spíš naopak mi to přišlo docela zajímavý, pak je takový hluchý místo a nakonec přijde správnej masakr s několika brutálníma scénama, který sice nejsou v nějakým ďábelským tempu, ale s výbornou muzikou a skvělý Denzelem se z toho stává bravurná zakončení. Já jsem byl překvapenej a spokojenej, jsou to velice solidní 4* ()
Galerie (107)
Zajímavosti (27)
- Byly natočeny dvě erotické scény, které nakonec byly vystřiženy. První s Creasym (Denzel Washington) a Lisou (Radha Mitchell) a druhá s Lisou (Radha Mitchell) a jejím manželem (Marc Anthony). (Terva)
- Tony Scott chtěl film natočit už v roce 1980, ale studio mu příliš nedůvěřovalo, protože ještě neměl na kontě mnoho hitů. Snímek nakonec vznikl pod režijním vedením Elieho Chouaraquiho a hlavní roli ztvárnil Scott Glenn. Scott tehdy natočil Top Gun (1986), který celosvětově vydělal 500krát víc peněz, než Chouraquiův Muž na mušce (Man on Fire, 1987), který měl premiéru rok po leteckém hitu. (imro)
- Přesto, že na konci filmu jsou popsány osudy hlavních postav, děj prokazatelně nevychází ze žádné skutečné události. Je pouze inspirován únosy v Mexiku na konci 90. let a knihou z roku 1980, jejíž děj je zasazen do Itálie. (LucasAbelle)
Reklama