Režie:
Sofia CoppolaKamera:
Philippe Le SourdHrají:
Colin Farrell, Nicole Kidman, Kirsten Dunst, Elle Fanning, Oona Laurence, Angourie Rice, Addison Riecke, Emma Howard, Wayne PéreVOD (5)
Obsahy(2)
Dusno až k zalknutí. Tak lze nejlépe charakterizovat atmosféru v izolované dívčí internátní škole, kde se znenadání objeví muž. Jediný široko daleko. Za zdmi izolované dívčí školy zuří americká občanská válka, ale její studentky a učitelky probíhající konflikt neberou na vědomí. Dokud nezaklepe na jejich dveře. Těžce zraněného nepřátelského důstojníka Johna McBurneyho (Colin Farrell) se ujmou v aktu křesťanského milosrdenství, aby ho, hned jak se trochu postaví na nohy, vydaly „svým" vojákům jako válečného zajatce. Jenže John si postupně omotá kolem prstu nejen mladičké studentky v čele s krásnou Alicií (Elle Fanning), ale i jejich staropanenskou učitelku Edwinu (Kirsten Dunst) a především ředitelku školy (Nicole Kidman). Ve všech se díky němu probouzejí emoce, které ještě nebo už dlouho nezažily. O to jsou ničivější a nebezpečnější, protože John si neuvědomuje, že se ocitl uprostřed bitvy, která je strašlivější než všechny boje probíhající války. (Cinemart)
(více)Videa (9)
Recenze (210)
Už ten popis naznačoval, že to bude zaujímavý filmový kúsok. A som rád, že aj samotné spracovanie bolo nadmieru vydarené a žiadne sklamanie sa v tomto prípade nekonalo. Výprava super, a celkovo vizuál veľmi kvalitný. Herecké hviezdy zažiarili a svoje postavy zahrali nad mieru dobre. Dejový rámec v podstate absolútne jednoduchý, ale napriek tomu po celú dobu bolo na čo pozerať a trochu mi to celé pripomínalo presýpacie hodiny. A takéto obraty mám ja osobne veľmi rád! Celý zážitok ešte viac umocnil dynamický vývoj postáv a vzájomných medziľudských vzťahov. Ten koniec na môj vkus taký ťažkopádny, ale v podstate nevyhnutný. Je to takmer 5* (chýbali tomu už len kvalitnejšie dialógy). Každopádne, konečne ma Sofia Coppola niečim zaujala (predchádzajúce 3 pokusy ma akosi neohúrili). ()
Sofia Coppola mi nikdy nesadla, nezmenil to ani tento remake neznámeho filmu. Kým sa niečo stane prejde takmer hodina a dovtedy vidíme len riedke dialógy striedajúce s večernými modlitbami zatuchnutých panien. Potom príde trochu čakaný zvrat a rýchly koniec. Pozitívom sú to kostýmy a prostredie, ale len kvôli tomu filmy nepozeráme. ()
Sofia Coppola vždycky spoléhala spíš na emoce než na historickou epiku a v tomhle osobním příběhu ženských pohnutek a pocitů je to nejinak. Odpovídá tomu délka, příběh i filmoví hrdinové, jimž dominují především Kidman a Dunst. Farrellův charakter má uprostřed filmu všechno v hrsti a pak začně dělat nepochopitelné a nelogické (scénáristické) chyby. Vzhledem k velmi pozvolnému stupňování příběhu to působí jako pěst na oko. Jinak samozřejmě tradičně super kamera, jak se u historáku sluší a patří. Nelze se však ubránit pocitu, že některá interakce hlavních hrdinů vypadá, jako když Coppola natočila v jedničkách devadesátkovým způsobem devatenácté století. ()
Původní film z roku 1971 jsme neviděla, takže porovnávat nemůžu, z tohohle snímka mám trošku rozporuplné pocity. Je to zajímavá studie po psychologické stránce určitě, ale zároveň by se celý příběh dal určitě sestříhat do půl hodiny a divák by nepřišel o žádný smysluplný obsah. Takhle tam byl sice prostor pro velké množství poetických záběrů přírody a interiéru, které byly sice moc hezké, jen mi tam prostě chybělo trochu víc obsahu. Prostě mi ta poetičnost a rozvláčnost celého filmu zrovna tady nesedla, ale chápu, že jsou lidi, kterým se to bude moc líbit. Rozhodně to není špatný film, jen to chce do toho jít s tím, že spíš budete mít hezký audiovizuální zážitek, než že vás dostane silný příběh. ()
Osobně mám o čem přemýšlet. Navzdory jisté povrchnosti a chybičkám v dramatu dávám palec nahoru a musím říci, že mě zaujal zejména otázkami vyvolanými po zhlédnutí filmu. Přeji filmu úspěch a doporučuji ho zejména ženskému publiku, neboť z dámského úhlu a pro ně byl primárně natočen. Oklamaný má kromě svých kvalit dvě slabiny. Kámen úrazu tohoto filmu je ZÁMĚRNÝ humor, kteří mnozí rozchechtaní diváci brali jako scénáristickou a režijní chybu. (Ovšem šlo o artové, náročnější publikum, diváci v běžném kině na to možná budou reagovat jinak). Kontroverzní Coppola často rozdělovala publikum na dva tábory a tak je tomu i v tomto případě. Sama ještě před uvedením do distribuce říkala, že natočila černou komedii, žádnej hororovej thriller, ale dramatický příběh o charismatickém vojákovi, který svojí přítomností naruší pořádek v klidném domě, obývaném opuštěnými ženami. Režisérka a scénáristka v jednom zná ženské hrátky, slabiny, rivalitu, žárlivost a dělá si z nich půvabnou legraci. Druhá slabina je, že film nikdy nenabere strhující napětí, prudký spád, pořádnou jízdu ani dramatický var. Jak se při tomhle příběhu podařilo nechat film bez tlaku a nechat ho spíše stále jen pomalu plynout? Právě černý humor zde šel i v nejtěžších situacích úmyslně do nadlehčujících vtípků. Bohužel právě na úkor dramatičnosti a hloubky, což filmu u části diváků zlámalo vaz. Chybičky vynahrazuje například nádherný estetický vizuál, ať už přírody, domu nebo kostýmů. – A i přes ony jisté nedokonalosti film opravdu nezatracujme. Je o moci mezi muži a ženami v extrémních situacích a o tématech, která nikdy nezestárnou a z mezilidské interakce nevymizí. Jsem ráda, když po opuštění kina mám o čem diskutovat a nechat v sobě "prožité události" ještě i druhý den doznívat. Na film půjdu ještě jednou, už pro to, že při druhé projekci si prý všimneme více vrstev a spousty detailů, věcí které jsme možná původně přehlédli nebo jejich význam nepochopili. – Jak už anotace napovídá, děj se odehrává během občanské války… ()
Galerie (90)
Zajímavosti (14)
- Práce Thomase Cullinana nebyla nikdy česky přeložena, tedy ani jeho román The Beguiled z roku 1966. (NinadeL)
- Oona Laurence (Amy) a Emma Howard (Emily) predtým spolupracovali na Broadwayi v muzikáli Matilda (2013). (chesterko)
- Režisérka Sofia Coppola sa inšpirovala pri nakrúcaní portrétmi z doby občianskej vojny, a taktiež dievčenskými skupinovými fotografiami, ktoré v 70. rokoch priviedol na svet fotograf z Tennessee, William Eggleston. Inšpiráciu našla tiež v Polanského historickej dráme Tess (1979), horore Misery (1990) a Hitchcockových snímkach, kde sledovala prácu s napätím. Navyše sa nechala počuť, že pôvodný film z roku 1971 ani nevidela a k tomuto sa dostala cez svoju kamarátku a výtvarníčku Anne Ross. (classic)
Reklama