Režie:
Taylor SheridanScénář:
Taylor SheridanKamera:
Ben RichardsonHrají:
Jeremy Renner, Elizabeth Olsen, Graham Greene, Jon Bernthal, Julia Jones, Gil Birmingham, Kelsey Asbille, Apesanahkwat, Martin Sensmeier, Hugh Dillon (více)VOD (5)
Obsahy(2)
Stopař Cory Lambert objeví uprostřed zasněžené pusté krajiny Wyomingu tělo mrtvé indiánské dívky. Vyšetřování se ujímá novopečená agentka FBI Jane Bannerová, která do odlehlé indiánské rezervace Wind River přijíždí z Las Vegas, zcela nepřipravená na drsné podnebí, jež tam panuje. Na pomoc s vyšetřováním si přizve stopaře Coryho a společně se snaží přijít na kloub záhadné smrti... (Falcon)
(více)Videa (17)
Recenze (1 147)
Těšil jsem se jako na málokterý letošní film a ve finále nemůžu říci, že bych byl přímo zklamán. Sheridan znovu potvrdil, že umí vytvářet depresivně izolované fikční světy, v nichž se morální hodnoty přetváří společně se zkušenostmi a přesvědčením postav, k nimž si divák buď rychle najde cestu, nebo se ve světě ztratí společně s nimi. V těchto psychologických měřítkách je scénář sebevědomý a inteligentní, opírající se o samotný akt vraždy jako o jednoduchou symboliku rasismu a nemožnosti vymanit se ze svízelné životní situace. S postavami převážně soucítíme a na jejich cestě jim držíme palce. Bohužel ale film trvá 100 minut, z čehož dobrá hodina je věnována poněkud tuctové výstavbě detektivního syžetu a opakovanému povzdechování nad tím, jak život není fér (což moc neposiluje ani minulost Rennerovy postavy, která zkrátka smrdí klišé na míle daleko), a ve zbytku film pravda přichází s nečekaným a scénáristicky vybroušeným obchvatem, který v podstatě odsunuje dosavadní detektivní linii na druhou kolej a zdůrazňuje ještě více psychologickou depresi, ale v závěru opět potichu vyšumí a trýznivou emocionální ránu nezanechá. Velký palec nahoru každopádně za herecké výkony, práci s chladným zasněženým prostředím, které tak miluji, a za celkový realismus, ústící do autentické přestřelky, která okamžitě aspiruje na pozici kultu. Sheridan musí jako režisér ještě lehce dozrát, a můžeme se těšit na velké věci.. ()
Tyhlety "neowesterny", jak já jim říkám, jsou skutečnými westerny dnešní doby. Sice osobně bych to zakončil asi už na té hoře, ale zase by to pak přišlo o tenhle (pozormožnátrochuspoiler) hezký dialog mezi lovcem a Indiánem: "Jeden z nich prý se pohřešuje." "Nikdo se nepohřešuje." ... "Jak zemřel?" "S fňukáním." Tohleto a Hell or High Water zatím nejlepší. A několik hodně dobrých hned za nimi (Death in July, The Devil All the Time nebo The Way of the Gun). Chci další. ()
Takový to, když hned při prvním dialogu víte, že to bude špatenka, ale zkusíte si namluvit, že to bylo třeba jen nechtěné zakopnutí při příliš natěšeném příchodu do místnosti. (Ne)umělá citová ždímačka s dialogy jak od Coelha na odvykačce. Kdybych nebyla líná vstát z postele, během pár pasáží bych si šla preventivně naklepat mozek o futro. Nedík za 2,5*. ()
"Keď povieš pravdu, dám ti šancu..." T. Sheridan je na dobrej ceste stať sa uznávaným režisérom. Ako scenárista už úspechy zaznamenal a týmto filmom dokázal, že na to má aj ako režisér. Film nemá komplikovaný dej, čo osobne beriem ako výhodu, pretože v poslednej dobe mám pocit, že filmy chcú šokovať za každú cenu a často sa stáva, že vo výsledku je z toho guláš, ktorý nedáva zmysel. Silnými zbraňami filmu sú hlavne atmosféra a miesto deja, ktoré nám nie je veľmi známe a veľmi pomohlo i dobré obsadenie. Chytilo ma to a nespustil som z filmu oči a to je u mňa znamenie, že by som filmu mal dať plný počet. Možno nie úplne čistých, ale takýchto filmov sa nikdy neprejem, takže si to určite zaslúži. 90%. ()
Taylor Sheridan není tak dobrý režisér jako Denis Villeneuve, ale naučil se toho od něj hodně. Dobrého (práce s krajinou, prodlužování napětí na hranici snesitelnosti, šokující výbuchy násilí) i špatného („chtěnost“ a zbytečná doslovnost). Vyšetřování zločinu mu slouží především jako prostředek k vytvoření atmosféry zmaru a totální deziluze (jako ve filmech noir, v nichž je odhalení pachatele mnohdy také spíše dílem náhody než výsledkem poskládání jednotlivých indicií) a jako záminka k rozkrytí čehosi shnilého uprostřed jedné komunity. Tedy podobně jako v Top of the Lake nebo Pustině, ovšem na mnohem menší ploše, což nese svou daň v podobě přehnaných scén, které se toho snaží sdělit naráz příliš mnoho (žena sedí v ložnici, pláče a řeže se do ruky, uvidí ji jiná žena, beze slova zavře dveře a odchází). Realistický tón navíc narušují baladické dialogy o zmrzlém pekle a nevymýtitelném zlu (které by mnohem lépe vyzněly na stránkách knihy) a využívání westernových archetypů, posunující drama lidí ukotvených v konkrétní sociální realitě k nadčasovému podobenství o lovcích a predátorech a střetu dvou upadajících kultur. Spojení obou rovin vyprávění by mohlo být hladší, nakládání s ženskou hrdinkou ztracenou mezi muži, kteří mnohem lépe rozumí tomu, co se okolo děje, by nemuselo tolik připomínat Sicaria, a někdy by k řečení toho podstatného možná stačilo, kdyby postavy prostě jen seděly a mlčely, ale katarze, kterou Wind River ve finále přináší, je tak silná, že nepřesvědčivost jednotlivých částí drtivě přebijí. 75% ()
Galerie (240)
Zajímavosti (18)
- Elizabeth Olsen (Jane Banner) zažila počas natáčania tzv. "snežnú slepotu" (zápal očnej rohovky a spojivky). (De Large)
- Jeremy Renner (Cory Lambert) používa dvojicu ďalekohľadov Swarovski EL Binoculars. Kus stojí približne 3000 amerických dolárov. (De Large)
- Natáčanie trvalo 40 dní. (Real Tom Hardy)
Reklama