Reklama

Reklama

...a neuveď nás v pokušení

  • Československo ...a neuveď nás v pokušení (více)
Velká Británie, 1929, 90 min

V kontextu českého němého i zvukového filmu prokazovala herečka Anny Ondráková nezaměnitelné charisma a nebývalou všestrannost. Ze všeho nejvíce však dostávala nabídky do veseloherních snímků, neboť její komediální talent, pro ženy spíše vzácný, oplýval osobitou spontaneitou. Úspěchu dosáhla i v německy mluvených filmech rakouské či německé výroby. Ondráková zaujala Alfreda Hitchcocka, jenž v němém údobí také natáčel v německých ateliérech, a poznal tak mnohé osobnosti zdejší filmařské komunity, především svým dívčím půvabem, do nějž prostupují emoce rodící se ženy. Proto ji obsadil jak v tomto filmu, tak i v následující Její zpovědi do dramaticky položené role dívky, jež je ve své křehkosti vystavena situacím přesahujícím její emocionální a společenskou zkušenost. Anny Ondráková se tak stala jedinou z českých hereček, jež pronikly do britských filmů závažnějšího významu. (vh) (NFA)

(více)

Recenze (33)

PetrPan 

všechny recenze uživatele

Milostný trojúhelník v němém melodramatu pozdějšího mistra napětí. Formálně povedené a na diblíka Ondrákovou byla radost pohledět, ty její ksichtíky byly neodolatelné, schopnost pro amanta opustit své dítě už tedy míň. Holubičí povaha jejího nešťastného nápadníka i jistá distingovanost její pravé lásky pak hezky v téhle rané vztahovce kypí a misí se a špatný konec nad všemi visí jako Damoklův meč, Místo jeho hrotu ale nakonec udeří zodpovědnost. A bez mravokárných nuancí, překvapivé nejen na svou dobu.  Silnější, ale trojka. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Kurnik šopa, Hitchcocka mám rád, ale to neznamená, že budu přeceňovat každé jeho dílko. Jo, jsou zde úchvatné záběry - příroda jak od malíře krajinek, rámování, práce s davem. Ale ten příběh je mizerný, laciný, a vlastně i těžko uvěřitelný, což by se dejme tomu dalo zkousnout, ale ti herci hrají i na němý film příliš pateticky a přehnaně - tatínek je furt jen drsoň, Pete je rozjuchané mladičisko, Phil čumí pořád jak vyoraná myš, a Anny se snaží, ale všechno hraje jen přes kukuč a líbeznou tvářičku, nějaké skutečné pohnutky na ní nevidět. Prostě je to slabé, i když asi dobovým divákům se to mohlo líbit. Ale když melodrama, tak český Noční motýl, kam se na tenhle film Hitch tentokrát hrabe, i se svými obrazy. ()

Reklama

swed 

všechny recenze uživatele

V rámci možností věrohodné psychologické drama s charismatickými herci (Ondráková byla kus). Umírněný režijní přístup byl správnou volbou - do popředí se dostávají postavy a jejich vzájemné vztahy. Rozuzlení někoho potěší, jiného možná zklame. Já, otrávený z přeslazených happyendů, jsem byl mile překvapen... Zkrátka jeden z nejlepších němých Hitchcocků. 8/10 ()

pepo 

všechny recenze uživatele

Vyborna cervena kniznica. Hitchcock sa formalne drzi v uzadi a nechava naplno vyniknut pribeh plny silnych dilem, neprijemnych konfliktov a krutych rozhodnuti. Potom ani neprekvapi, ze z boja nakoniec odchadzaju vsetky postavy porazene (moralne alebo emocne). S prehladom najlepsia Hitchcockova melodrama a vrchol jeho nemej tvorby. 9/10 ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Přepsáno v červnu 2018. ...a neuveď nás v pokušení je na prvním místě melodramatem. Obrazové kompozice rámují náladu okamžiku, prodloužená gesta melancholie se srdceryvně loučí s němou érou ve fascinaci gest. Puritánská mravokárnost je trnem v oku filmovému poselství. Dotýká se sexuality, nerovnosti třídní i genderové. Důvěřivost cudnosti se shlíží v ideálu romantismu a úděl je přijímán s vnitřním přesvědčením osudové předurčenosti. ...a neuveď nás v pokušení je morálním dilematem s patetickým prožitkem. Hlavním vrcholem milostného trojúhelníku je Kate Cregeen (zajímavá Anny Ondráková), okouzlující dcera hostinského přístavní krčmy. Věneček se odevzdává v romantickém světonázoru v moc osudu. Zaznamenání pozornosti vlnění flirtu se mísí s tělesným chtíčem v rozechvěném mravenčení a vyvolenému osudu se kráčí vstříc navzdory všemu. Vnímá se pouze světlo na konci tunelu. Dopad tíže vlastního svědomí, dobrovolná zřeknutí se všech hodnot a beznaděj v pokrytectví morálního očekávání ztrácí v prázdnotě duše poslední zbytky sil lidské vůle. Druhým vrcholem je Philip Christian (zajímavý Malcolm Keen), kultivovaný mladík se společensky významnou předpokládanou budoucností. Romance je morálním dilematem přátelství, předsudků a společenských dogmat. Třídní nerovnoprávnost je zhoubou společenského uznání, osobní rovina je cynicky drásavější pro vlastní intimitu. Třetím vrcholem je Pete Quilliam (příjemný Carl Brisson), dobrosrdečný chudý rybář a Philipův nejlepší kamarád. Bezelstnost je odzbrojující ve své bezbranné otevřenosti. V hlavě je místo pouze na jediný životní sen a za ním se kráčí s úsměvem na rtu a s neochvějnou vytrvalostí. Z dalších rolí zaujme ochraňující otec Kate a zachmuřený krčmář Caesar Cregeen (Randle Ayrton), ...a neuveď nás v pokušení se sice otírá o prostředí společenské morálky, ale nejvýraznější tváří filmu je stále melancholické melodrama. Hitchcockovo rozloučení s dobou němého filmu. ()

Galerie (20)

Zajímavosti (6)

  • Film vznikl na motivy románu „The Manxman“ spisovatele Halla Cainea, který vyšel poprvé v roce 1894. (Pavlínka9)

Reklama

Reklama