Reklama

Reklama

Vražda!

Mladá herečka Diana Baringová je obviněna z vraždy, čemuž ale nehodlá uvěřit jeden z porotců a rozhodne se její nevinu dokázat prostřednictvím vlastního vyšetřování, které nakonec vede k překvapivému rozuzlení. Vražda! je adaptací divadelní hry Clemence Daneové a Heleny Simpsonové, již si Hitchcock podle svých slov vybral především pro nabízející se možnosti využití zvukové technologie. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (21)

exhoubus 

všechny recenze uživatele

Je zvláštní, že i přes to, že je to první Hitchcockův zvukový film, je v něm spousty revolučních věcí, například „vnitřní hlas“ postav, který jsem ještě v tak starém filmu neviděl. Na druhou stranu často ujíždí kamera a občas je ve filmu špatná kompozice, to je ale lehce omluvitelné vzhledem k době, ve které byl film natčen. Bohužel je na filmu vidět, že detektivky nejsou Hitchcockovou silnou stránkou, někdy jsem měl totiž pocit, ne jen že bych záhadu vyřešil taky, ale že bych jí dokonce vyluštil mnohem rychleji, než hlavní postava, což není zrovna moc dobře. Navzdory tomu ale Hitchckock ani tentokrát nezklamal. ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Přepsáno v červenci 2018. Film Vražda! je žánrová detektivní zábava, rozehraná se staromilskou pečlivostí anglické tradice. Kultivovaný důvtip si všímá drobností, kavalírská šlechetnost přidává potřebný noblesní šarm pro zaujetí a skládání kousků mozaiky je voňavou esencí zvídavého ducha. Zdvořilost anglické detektivky doplnil Hitchcock o vlastní filmové hrátky se zvukem a jeho synchronizací, drobnohrou se stínem i symbolikou. Vražda! je hledáním pravdy navzdory osudu a princip matrjošky rozvíjí hru ve hře. Hlavní postavou elegantní detektivky je Sir John Menier (velmi zajímavý Herbert Marshall), uctívaná autorita divadelního světa a národní celebrita. Umělecká intuice se zde stává nástrojem, nejvnitřnější pocit vlastní zodpovědnosti zase hnacím motorem. Jeho předností je smysl pro detail, dopředu promyšlené tahy a neuvadající vytrvalost. Souzenou postavou je Diana Baring (příjemná Norah Baring), křehká, mladá a nadějná herečka kočovné společnosti. Osamocena čelí zlobě společnosti, jako stvol ohýbaná na všechny strany, a přesto stále stojí a chvěje se. Skutečnost nenabízí pochybnosti. Výraznou postavou je Ted Markham (zajímavý Edward Chapman), režisér kočovné společnosti a velmi ochotný pomocník Sira Johna při hledání skrytého tajemství krvavého zločinu. Z dalších rolí: Tedova bezelstná manželka a špatná herečka Doucie Markham (Phyllis Konstam), zženštilý herec a vzdušný akrobat Handel Fane (Esme Percy), snaživá obhájkyně (Amy Brandon Thomas), spolehlivý Johnův sluha Bennett (S.J. Warmington), prostoduchá Dianina domácí slečna Mitcham (Marie Wright), či spěchající předseda soudní poroty (R.E. Jeffrey). Scény ze zasedání poroty jsou nejhravější. Vražda! je žánrová zábava a poctivá podoba tradiční anglické detektivky. Neschází nadhled, vznešenost, vynalézavá řešení i zásadní změny vyšetřování. Stále příjemná zábava. ()

Reklama

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Hitch byl na začátku roku 1930 zocelený v práci s krimi (po filmech The Logder a Blackmail) a také už byl vyrovnaný se zvukovým filmem. Murder je přepisem krimi románu Enter Sir John (1928, česky nevyšel) dvojice autorek Helen Simpson a Clemence Dane. S Helen Simpson Hitch spolupracoval opakovaně, nejprve na dialozích Sabotage a znovu si ji vybral jako autorku předlohy pro film Under Capricorn. Clemence Dane měla poněkud odlišnou kariéru, ale spolu s Helen napsaly ještě jednu krimi s amatérským vyšetřovatelem - Re-enter Sir John (1932, ale ani ta česky nevyšla). Murder je dobrý film, filmový historici milují scénu s vnitřním monologem, ostatní mohou s klidem sledovat jednotlivé stopy k odhalení pachatele, kterého tentokrát divák nezná od samotného začátku. Herecky kraluje Herbert Marshall, který už byl jednou nohou v Hollywoodu, roztomilá Norah Baring a samozřejmě Una O'Connor. Téma potlačené homo(trans)sexuality by bylo na samostatnou debatu, každopádně i toto bývá součástí analýzy minimálně od 60. letech. ()

Han22 

všechny recenze uživatele

No tak jsem si řekl že se kromě hororů mrknu i na historii krimi/thriler žánru, ale po prvním pokusu nevím jestli to zvládnu. Alfred Hitchcock byl po dlouhá desetiletí králem tohoto žánru, nicméně jeho první zvukový film je skoro k nepřežití a to i pokud beru v úvahu rok vzniku. Příšerně ukecaná detektivka, která vychází z divadelního prostředí a působí jako divadelní hra. Některý herecký výkony nebo dialogy jsou příšerné, děj se táhne a rozuzlení taky nic moc. A tak zbývá jen pár okamžiků, které mají smysl - skvělá scéna porady poroty a zajímavě natočené cirkusové finále. V nulové konkurenci krimi/thriler roku 1930. ()

Campbell 

všechny recenze uživatele

I když mojí oblíbení uživatelé daly hodně slabé hodnocení já půjdu proti proudu, podle mě je to 3 nejlepší Alfredův film. Parádní konverzace které jsou prošpikované scénama s ulic. Příběhově to sice už je hodně vyčpělé, a hlavně jsme viděly už podobné filmy mnohokrát, ale ve své době to bylo jistě originální. Navíc si Alfred tak neskutečně pohrál s kamerou až to bere dech. Je to sice občas zdlouhavé ale já se i tak bavil. Závěrečná scéna je hodně silná. ()

Galerie (16)

Zajímavosti (7)

  • Hitchcockovy filmy Mary (1931) a Proces Mary Baringové (1930) byly natáčeny současně se stejným štábem a vycházely ze stejné předlohy. Odlišné ale nebylo jen herecké obsazení, ale i děj se na několika místech filmu drobně lišil. (ČSFD)
  • Hitchcock točil dvě jazykové verze filmu zároveň - anglickou a německou. (Hwaelos)
  • Vražda! je první film s voice-overem. (hans500)

Reklama

Reklama