Režie:
Alfred HitchcockScénář:
Ernest LehmanKamera:
Robert BurksHudba:
Bernard HerrmannHrají:
Cary Grant, Eva Marie Saint, James Mason, Jessie Royce Landis, Leo G. Carroll, Josephine Hutchinson, Philip Ober, Martin Landau, Adam Williams, Les Tremayne (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Americká kontrašpionáž si vymyslí neexistujícího agenta. Tajné služby si tohoto agenta ztotožní s reklamním odborníkem Rogerem Thornhillem (Cary Grant), který se tak jako volavka dostane do neproniknutelné hry agentů. Thornhill, pokoušející se celou věc objasnit, jen v poslední chvíli ujde jisté smrti při náletu letadla uprostřed pustiny, jehož iniciátorem byl nepřátelský agent Phillip Vandamm. Pouze krásná Eva (Eva Marie Saintová) mu nakonec podá pomocnou ruku, přestože ho zpočátku oklamala (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (568)
Kluk dívající se na zázrak. Teda spíš, čekající na zázrak. Nad hlavou mu lítá otazník, hoří jako pochodeň- nedočkavostí. Jeho úsměv balancuje někde mezi křečovitostí a tajemnem. Myšlenka "Je to divnej Hitchcock" odlítá jako motýl do prostoru. Nemává, mrcha. Přilétá letadlo, práškuje. Super! Cary Grant běží jako o závod a kamera taky. Kluk má po dlouhé době nefalšovaně otevřenou pusu, nikoliv od zívání, ale od údivu. Tak to má být. Alfred posledním klíčem otevírá dvěře do kina se jménem Bizar. Tam to dokončí. Kluka nudou zastřelí. Ten jen dí: "Už nikdy víc!" ()
Mistrovo cameo na začátku filmu je více než paradoxní - ve skutečnosti totiž ujel autobus většině jeho tehdejších režisérských kolegů.. Pokud někdy zaslechnete přirovnání "thriller ala Hitchcock", tak sledováním North by Northwest se stáváte svědky jeho referenčního vzorku. Dialogy ostré jako břitva Harmona Rabba (proč už nikdo sakra takové nepíše?) slouží jako pohon neovladatelného kolotoče kolem tradiční záměny identity, navrch akademické hrátky s výpravou, režií i divákem a hlavně Pretty Face Grant - pravý muž na nepravém místě, co je nechtěně vtažen do vírů hrátek tajných služeb a přitom trousí jeden bonmot za druhým, nedbaje statusu hledaného zločince milerád stěhuje mozek do dolní poloviny těla a taky občas neví, kam s rukama při líbání. Krom celkové romantické naivity je jediné, co bych vytknul, ta stagnující gradace napětí v poslední půlhodině u Mt.Rushmore a tím nemyslím, že měl horolezec Cary zrovna vybírat drobky po snídani z bradky Abea Lincolna, ale zas na druhou stranu, úplně posledním záběrem s takřka pornografickým podtextem (vlak a tunel) vše Hitch zkušeně napravil.. ()
North by Northwest byl první film, na který jsem se od Hitche opravdu hodně těšil. Taky je to první film, který můžu opravdu pochválit. Pochválit ho za originální příběh, výborného a charismatického Caryho Granta, - který by určitě uspěl i jako James Bond díky svojí eleganci - a stylový scénář. Normálně přiznám, že je to hezkej chlap a vypadat jako on by mi vůbec nevadilo. Ale určitě nemůžu pochválit to, jak s tím Hitech zaráběl, protože efekty jsou otřesně, prvotní Caryho „opilá jízda“ působí opravdu lacině, některé scény jsou uměle a křečovitě vyvolané. Místy dochází k obrovské teatrálnosti. Charaktery vykresleny dobře, ale důležitá věc, vládní agentura mi připadala jako pionýrský tábor pro lidi staršího věku. Největším strašákem je ale předvídatelnost, které si většina z vás nejspíš nevšimla, jak jste do toho byli zažraní. Mít u toho společnost, vsázel bych se o pokračování další scény a pořádně si namastil kapsy! Ve filmu nenajdete žádný zvrat, který vás překvapí nebo dokonce zarazí, protože to všechno budete čekat. __ Po druhé projekci jsem byl uhranut a opět ti, Hitchi, přidávám další hvězdičku! ()
North by Northwest je sice kvalitní film, ale docela nevyrovnaný. Horší první polovinu s otravnou matkou, trapným řízením v opilosti a hlavním hrdinou, který byl vzhledem k událostem trochu příliš nad věcí, naštěstí vystřídala lepší půlka druhá s jiskřivou romantikou (Eva Marie Saint zde byla hodně sexy), napínavou pasáží ohledně práškovacího letadla, vtipnou kaucí a postupným utahováním smyčky (s poněkud rychle ukončeným závěrem). Vidím to na slabší 4*, faktem je, že Hitchcock se mi už ukázal i v lepším světle než tady. ()
No zatim je to určitě nejlepší film od Hitchcocka, co jsem viděl. Hitchcock pro mě neni žádná modla, takže po slavnejch Ptákách a ještě slavnějšim Psychu (ani jeden z těchto filmů se mi vůbec nelíbil), jsem k tomuto filmu přistupoval hodně skepticky. Bylo mi jasný, že přestože má film tady 90%, tak nemůžu čekat žádnej zázrak a taky jsem se žádnýho zázraku nedočkal. Na sever severozápadní linkou je dost těžko zařaditelnej, poněkud zbytečně roztahanej film s děravym scénářem a totálně odfláknutym koncem. Těch několik světlejších okamžiků to už nevytáhne na víc, než průměrný hodnocení. Jinak na celym filmu mě nejvíc zaujalo, když na začátku jede Cary Grant taxíkem, tak v pozadí za nim jede Spartak. To docela nechápu, kde ho v USA sebrali. ()
Galerie (134)
Zajímavosti (70)
- Když Roger Thornhill (Cary Grant) jede vozem v úvodu filmu se svou sekretářkou Maggie (Doreen Lang), které diktuje úkoly a vzkazy, je za zadním oknem vidět automobil Škoda 440 - Spartak. Následuje Thornhillovo auto téměř celou dobu jeho cesty. (Robbi)
- Den před natáčením scény, ve které se schovává v kupé v zavřeném horním lůžku, přišel Cary Grant (Roger Thornhill) za Hitchcockem s tím, že je vše postaveno nedbale. Hitchcock dal zcela na jeho úsudek a nařídil vše přestavět bez toho, aniž by si situaci sám ověřil. (džanik)
Reklama