Režie:
Alfred HitchcockScénář:
Ernest LehmanKamera:
Robert BurksHudba:
Bernard HerrmannHrají:
Cary Grant, Eva Marie Saint, James Mason, Jessie Royce Landis, Leo G. Carroll, Josephine Hutchinson, Philip Ober, Martin Landau, Adam Williams, Les Tremayne (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Americká kontrašpionáž si vymyslí neexistujícího agenta. Tajné služby si tohoto agenta ztotožní s reklamním odborníkem Rogerem Thornhillem (Cary Grant), který se tak jako volavka dostane do neproniknutelné hry agentů. Thornhill, pokoušející se celou věc objasnit, jen v poslední chvíli ujde jisté smrti při náletu letadla uprostřed pustiny, jehož iniciátorem byl nepřátelský agent Phillip Vandamm. Pouze krásná Eva (Eva Marie Saintová) mu nakonec podá pomocnou ruku, přestože ho zpočátku oklamala (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (568)
Scénář: Ernest Lehman .. Nepravý muž XY aneb další z široké palety detektivních/špionážních thrillerů Alfred Hitchcocka s pronásledovaným mužem a ztracenou identitou.. Citující, ale hlavně mnohokráte citovaný snímek s nezaměnitelným puncem od mistra napětí. Děj má tři zásadní - dnes dosti naivní momenty a to vraždu v sídle OSN, nerovný duel a práškovacím letadlem a finále ve studiovém Mount Rushmore. Scény sice slavné, ale mě se stejně nejvíce líbily ty seznamovací ve vlaku či opilecký výstup na dražbě - vše provázané výbornými dialogy. Gary Grant je neustále cool a ta ledová blondýna nemá krásou daleko ke kouzlu současné blond krasavice Scarlett. ()
North by Northwest je sice kvalitní film, ale docela nevyrovnaný. Horší první polovinu s otravnou matkou, trapným řízením v opilosti a hlavním hrdinou, který byl vzhledem k událostem trochu příliš nad věcí, naštěstí vystřídala lepší půlka druhá s jiskřivou romantikou (Eva Marie Saint zde byla hodně sexy), napínavou pasáží ohledně práškovacího letadla, vtipnou kaucí a postupným utahováním smyčky (s poněkud rychle ukončeným závěrem). Vidím to na slabší 4*, faktem je, že Hitchcock se mi už ukázal i v lepším světle než tady. ()
Alfred Hitchcock opravdu JE režijní mistr, který v mnoha ohledech předběhl svou dobu, líbí se mi jeho práce s kamerou, diváckými emocemi i pečlivá gradace napětí, zvláště zde. Přesto pokud bych měl jeho filmy hodnotit na úrovni čistě konzumního diváka, který si sedne před obrazovku s pytlíkem popcornu, nemohu říct, že bych se stoprocentně bavil. Speciálně North by Northwest obdivuji pro chytrý a dynamický příběh, výborné vyjádření paranoi a svěží tempo bez potřeby "klasických" úvodů (které mi např. na Psychu a Ptácích docela vadily) - což je mimo jiné i dosti nadčasové... North by Northwest je přímý předchůdce moderních akčních filmů pohybu a perlou své doby, proto těch pět hvězd dát prostě musím. 9/10 ()
Vybroušené dialogy, dokonalý styl, nadpozemsky charismatický Grant, hitchcockovská mnohoznačnost a Humor...Nepravý muž na nepravém místě v nepravou dobu-ale v tom Pravém filmu. Ten popis je zoufale chabý, ale okouzlení nelze popsat slovy, protože při přemýšlení nad vzletnými adjektivy mi na rtech bloudí připitoměle zasněný úsměv a ožívají dialogy. Pokud to neuvidíte, bude vaše filmová sbírka chudší o Modrého Mauricia. Hitchcock Number One. TOP 10 movie. ()
Galerie (134)
Zajímavosti (70)
- I v tomto filmu si režisér Alfred Hitchcock střihl tradiční cameo. Ztvárnil muže, kterému v úvodu ujede "před nosem" autobus. (džanik)
- Celosvětová premiéra proběhla 1. července 1959 v Chicagu (Illinois, USA). (Varan)
- Alfred Hitchcock nedostal povolení filmovat na Mount Rushmore. Vše tak bylo natočeno na replice hory. (Kulmon)
Cokoliv napíšete o Alfredu Hitchcockovi, někdo už to napsal před vámi a velmi pravděpodobně i lépe. Málokterý režisér se dočkal tolika monografií, analýz, profilů a přízvisek. Pokud jste o něm slyšeli jako o „mistru hororu“, snad vás z tohoto nesmyslného a bůhvíproč rozšířeného bludu vyvede právě legendární dobrodružný thriller Na sever Severozápadní linkou, který tvoří jakousi syntézu celé jedné větvě Hitchcockovy tvorby. Téma neprávem obviněného jedince, který prchá před pronásledovateli (ze stran padouchů i spravedlnosti) a hledá skutečného viníka prochází Hitchcockovým dílem od dob působení na britské půdě (39 stupňů) přes jeho ranou americkou tvorbu (Sabotér) až k velkolepému vybroušení právě v podobě Na sever Severozápadní linkou. _____ Tam všechny motivy spojil v dokonale promyšleném vyprávění o nenápadném muži, který náhodným gestem (doslova, nikoli metaforicky) přijme identitu neexistujícího tajného agenta a protivníci odmítají věřit, že jeho skutečná identita není jen dalším výmyslem tajemného pana Kaplana. Několikanásobné převrácení (přinejmenším etických) identit postav a opakované přepracovávání interpretací vodítek v příběhu prožívá po většinu filmu současně hrdina i divák. Divák je konfrontován s příběhem zdánlivě využívajícím všech známých a neznámých žánrových klišé, ale právě ve své eklektičnosti a sofistikovanosti je s každou další minutou nečitelnějším a napínavějším. _____ Právě to (modelovému) modernímu divákovi nakonec umožní přijímat z hlediska filmařského řešení zastaralé pasáže (např. křiklavé zadní projekce), které v sobě nesou tak nezaměnitelnou směs nadsázky a napětí (čerpajícího především ze divácké zmatenosti a nemožnosti scénu v době jejího umístění v příběhu jednoduše uchopit), že je nelze nevnímat víceméně totožně jako diváci před téměř padesáti lety. Jakkoli už jste určitě viděli nebezpečné jízdy postav řítících se v autě bez brzd závratnou rychlostí nebezpečnými serpentinami pár metrů od propasti nebo bezpočet parodií na práškovací letadlo nalétávající na hrdinu uprostřed polí, stále budou tyto a mnohé jiné scény pořád stejně intenzivní, protože důležitý není samotný efekt, ale konkrétní postavení hrdiny v nich a informace poskytnuté příběhem těsně před jejich začátkem. _____ Z filmu Na sever Severozápadní linkou čerpaly první bondovky (zejména pak Srdečné pozdravy z Ruska) a stal se skutečným základem dnes tolikrát v recenzích opakovaného „hitchcockovského thrilleru“, ve kterém hrdina se světem kolem sebe urputně bojuje o svou identitu a nevinnost. Pořád je ale především zakončením jedné celé a postupně se vyvíjející Hitchcockovy série podobných thrillerů a jedním z jeho co do dravosti a atraktivnosti vyprávění nejzajímavějších filmů. Pokud ale neznáte snímky jako Příšerný host, Čtyři vyzvědači (Tajný agent), 39 stupňů, Pověstný muž, Sabotér nebo obě verze Muže, který věděl příliš mnoho, rozhodně si je poshánějte a postupně zhlédněte, protože teprve pak pro vás bude sledování Na sever Severozápadní linkou opravdovým zasvěceneckým zážitkem, ve kterém bude mít každý detail příběhu to pravé místo. () (méně) (více)