Režie:
Alfred HitchcockScénář:
Ernest LehmanKamera:
Robert BurksHudba:
Bernard HerrmannHrají:
Cary Grant, Eva Marie Saint, James Mason, Jessie Royce Landis, Leo G. Carroll, Josephine Hutchinson, Philip Ober, Martin Landau, Adam Williams, Les Tremayne (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Americká kontrašpionáž si vymyslí neexistujícího agenta. Tajné služby si tohoto agenta ztotožní s reklamním odborníkem Rogerem Thornhillem (Cary Grant), který se tak jako volavka dostane do neproniknutelné hry agentů. Thornhill, pokoušející se celou věc objasnit, jen v poslední chvíli ujde jisté smrti při náletu letadla uprostřed pustiny, jehož iniciátorem byl nepřátelský agent Phillip Vandamm. Pouze krásná Eva (Eva Marie Saintová) mu nakonec podá pomocnou ruku, přestože ho zpočátku oklamala (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (570)
Slavná letetadlová scéna to shrnuje za mě. Doslova nesnáším způsob, jakým Hitchcock pracuje s filmovým prostředím, jakkoli je to filmařsky ekonomické a opodstatněné. Není to tím, že bych se nedokázal přenést přes modré pozadí, jen mi ta snaha o co nejlépe nasvícený studiový záběr a jejich plácání s exteriéry hodně kazí celkový zážitek. Asi jako kdyby kapela co pár vteřin střídala u jedné písničky módy plugged/unplagged. Cary Grant také nepatří mezi mé oblíbené herce a vůbec, Hitchcockovi prostě sluší víc černo-bílá. Jinak je to bez debaty kvalitní a napínavá podívaná. ()
Geniální thrillerový part s úžasně vypracovanou paranoiou hlavního hrdiny, do posledního detailu promyšlenou logikou konspiračního thrilleru a v neposlední řadě příjemnou dávkou černohumorného zlehčování, jímž Hitchcock po divákovi sem tam ironicky zamrká. Formálně bezchybné (práce s kamerou patří do učebnic!), herecky přesné (Cary Grant cedící cool hlášky s ledovým klidem a Eva Maria Saint jako osudová femme fatalle jsou naprosto úžasní) a navíc naprosto ukázkově vygradované napětí až do famózního závěru na Mount Rushmore. Bezchybné dílo, v němž se zrcadlí obraz jediného – ryzí geniality! ()
Neobvyklý pohled na dospívání jednoho starého mládence aneb Oidipus jak vyšitý. Na začátku se Roger chová jako dítě, místo přítelkyně ho doprovází matka. Posléze potkává první ženu (Evu), ve vlakovém kupé dochází k zasvěcení, které pokračuje odlišně naladěnou dohrou v hotelovém pokoji (you're a big boy now). Mezitím se Roger v nejslavnější scéně filmu konečně projeví jako dospělý samostatný muž. Navzdory osudu, přítomném magickou třináctkou (ciferné součty čísla kupé, hotelového pokoje Evy, filmové femme fatale), zůstává částí svého já dítětem. Infantilní chování mu pomůže bezpečně uniknout z aukce a jeho nejúčinnější zbraní je ta nejneškodnější – peníze. Zasvěcování se logicky musíme účastnit také, hnání touhou zjistit společně s hrdinou, proč ke všemu dochází. Potřeba vědět nepodstatné je součástí hry. Nejzábavnější Hitchcockův film. 90% Zajímavé komentáře: Douglas, Nathalie, EdaS, berg.12, Gimp ()
Medzi Vertigom a Psychom sa Hitchcock rozhodol svoju tvorbu trochu odľahčiť a natočil jeden z najslávnejších špionážnych thrillerov všetkých čias. Jedna ikonická sekvencia strieda ďalšiu, Cary Grant rozbaľuje svoj šarm na plno a divák si užíva každú sekundu tejto napínavej, vtipnej a štýlovej jazdy. Mnohokrát citované a každou ďalšou generáciou obdivované majstrovské dielo komerčného filmu. ()
(1001) Opilý Cary Grant má své kouzlo, ne že ne, a celkově ta noční jízda autem byla velmi estetická, skoro jako z mých snů, stejně jako Martin Landau, ale to už je jiná pohádka. Člověk 21. století také musí mít na mysli Kusturicu a Vincenta Gallo. A potom je nechá spolu hovořit, ale divák tomu nerozumí, protože tam rámusí motor letadla. Hitch je drahoušek. A na konci vlak vjede do tunelu, sprosťák. Když se tak nad tím zamyslím, tak je těžké uvěřit, že je to skoro šedesát let starý film. ()
Galerie (130)
Zajímavosti (70)
- Film byl inspirací i pro snímek Arizona Dream od Emira Kusturici, ve kterém se dokonce objevuje slavná scéna s letadlem. (Kamkon)
- Roger O. Thornhill (Cary Grant) tvrdí, že jeho "O" nic neznamená. Jde o odkaz na producenta Davida O. Selznicka, jehož "O" taky nic neznamenalo. (Kulmon)
- Roger (Cary Grant) píše odkaz na zápalky, ktoré sú poloprázdne. Keď však odkaz číta Eve (Eva Marie Saint), sú plné a navyše je text inak usporiadaný. (magu)
Reklama