Režie:
Alfred HitchcockKamera:
Lee GarmesHudba:
Franz WaxmanHrají:
Gregory Peck, Ann Todd, Charles Laughton, Charles Coburn, Ethel Barrymore, Louis Jourdan, Alida Valli, Leo G. Carroll, John Williams, Alfred Hitchcock (více)Obsahy(1)
Úspešný londýnsky právnik Gregory Peck sa ujíma obhajoby krásnej ženy, ktorá je obvinená z otrávenia svojho manžela, národného vojnového hrdinu. Jej nevina však nie je jednoznačná a ako sa do nej postupne zamilováva, začína hazardovať ako so svojím manželstvom, tak i s karérou. (POMO)
Recenze (57)
Súdny prípad, kde súdna sieň nie je tým najdôležitejším miestom filmu. Prebehne tam síce dôležité odhalenie a záverečná reč, ale tá je presným opakom toho, ako má záverečná reč úspešného advokáta vyzerať. Právnikmi su v tom období stále iba muži, ale ženy sú tým elementom, ktorý určuje ich kroky, či už prokletě charizmatická obvinená, absolútne oddaná milujúca manželka alebo aj jej mladá priatelka, ktorá je v práve ako doma. Hitchcock, to nie sú iba horory, a práve tento film ma zaujal možno najviac. –––– Paní Paradineová, vím, že jste si prožila své, ale přišel jsem vás zatknout. – ... Ohlásím, že nebudu večeřet. –––– Vždycky svůj případ vyhraješ, ale namáš dost rozumu, abys nezmokl. –––– Takže podle tebe milí lidé nevraždí své drahé polovičky? –––– Je to jemná a půvabná žena, a hodlám přesvědčit zbytek světa, aby ji viděl stejně, jako já. Jako vznešenou a obětavou bytost, na kterou by byl každý muž pyšný. –––– Je zkažená až do morku kostí. Pokud existuje ďábel v sukních, tak je to ona. ()
Gregory Peck ako obhajca svojho nie dobre zvoleného prípadu Mrs.Paradine v zamotanom,zaslepenom postupovaní v samotných pochybnostiach zacielený v slepej láske,ktorá ho ale odsúva na samý okraj spoločnosti v Hitchcockovom podaní,t.j réžia ma pribila k stoličke s hereckými výkonmi,vyčerpávajúcimi pojednávaniami,ktoré spochybňujú svedka,kde postava Tonyho Keana(Peck),ktorý má krásnu ženu,robí divné rozhodnutia v zamilovaní sa do svojej zvláštno chladnej atraktívnej klientky.Výborné výkony Gregoryho,Ann a sluhu Andrého,ktorého performance je znepokojivý ako prípad,ktorý celý čas sledujem...Trefa do čierneho! PS:Najlepší právnik je Atticus Finch,zástanca práv,aspoň je vidieť,čo dokáže Gregory uhrať,t.j obidva snímky sú v podstate o tom istom,ale:„Dva krát do tej istej rieky nevstúpiš...” Mal som problém rozoznať Charlesa Laughtona a Charlesa Coburna,podobní ako vajce vajcu... ()
Ano je to tak, každý má svého oblíbeného Alfréda H., a je to třeba. Každý cítí v tom či onom filmu něco ze sebe. V šedesátých letech bylo k vidění jen Psycho a Ptáci; teď je od mistra napětí možno shlédnout cokoli. Uvedené filmy tehdy představovaly něco nového, teď je možno si probrat celé jeho filmové dílo a pečlivě ho zvážit. Případ Paradinové je v pomysleném žebříčku čsfd na konci třetí desítky; nicméně se jedná o velice subtilní a propracovaný příběh, kterému napětí rozhodně nechybí. Pokud se ptáte: horror? Tak ano! Pro mě jeden z jeho pěti nejlepších. Dodatek z 15. 5. 2017: Neodmítl jsem pozvání České televize a na film se po tří letech znovu podíval. Více jsem si všímal řežijního vedení a také proplétání obou základních příběhů - manželů Keanových vzhledem k paní Paradinové (kdysi slavná a obdivovaná Alida Valli - v kině ve Žďáře nad Sázavou měli na chodbě její velký portrét) a Andre Latoura a zavražděného slepého plukovníka rovněž vzhledem k paní Paradinové. Už při prvním shlédnutí mě druhý příběh zaujal mnohem víc, a nyní se to jen potvrdilo. Příběh zkušené a neodolatelné ženy, která svým (zdánlivě logickým) činem narazila do závory přátelského vztahu dvou mužů, a naprosto jej nemůže pochopit, protože to není z jejího světa, má téměř starozákonní platnost. ()
Tolik odlišný, jiný Hitch to zas není -spousta scén nese, jeho typický rukopis- režie na jedničku. Se scénáře už tolik nadšený nejsem; nejen že je vrah jasný poměrně záhy i to propadnutí Peckovi postavy, paní Paradinové, příliš věrohodně nepůsobí (!) taková femme fatale, to zas není ..příběh ´jen´, bez většího vzrušení, směruje k nevyhnutelnému konci, přesto, nadprůměrné dílko ()
Maddelane Paradineová je obviněna z vraždy manžela a je tu jen jeden člověk, který ji může osvobodit. Není však tohle až příliš velké sousto pro právnické eso? V mých očích jeden ze slabších Hitchcocků. Veškerá pozornost se tu upírá na psychologii postav a depresivní tísnivou atmosféru při vážných rozhovorech. Herci v hlavních rolích odvedli skvělou práci, což o to, ale když není výkon podpořen zajímavým příběhem, který by měl hlavu a patu, není prakticky na čem stavět. Místy se to táhlo jako žvýkačka na podrážce a děj se nikam nehýbal. Od filmu jsem čekal daleko víc a dostal jsem jen pár světlých momentů od překrásné Alidy Valli a Ann Todd a to na vysoké hodnocení nestačí. 50% ()
Galerie (38)
Zajímavosti (9)
- Jednalo se o do té doby nejdražší film, který Hitchcock režíroval. Navzdory tomu film propadl jak u diváků, tak u kritiků. S výslednou podobou, do které výrazně zasahoval producent David Selznick, nebyl vůbec spokojen ani sám Hitchcock. (ČSFD)
- Scéna, v níž je Maddalena uvězněna v cele, vychází ze vzpomínek Alfreda Hitchcocka na dětství. Tehdy ho otec na několik minut nechal zavřít do vězení, aby ho postrašil. (ČSFD)
- Případ Paradineová byl poslední film, který Hitchcock natočil v rámci sedmileté smlouvy se Selznickem, navzdory tomu, že Selznick ho nechtěl nechat odejít. [Zdroj: Vždyt je to jen film] (Pavlínka9)
Reklama