Reklama

Reklama

Okno do dvora

  • USA Rear Window (více)
Trailer 2

Fotograf J. B. Jeff Jeffries (James Stewart) je kvůli zlomené noze odkázán na kolečkové křeslo. Jeho společníkem se v dlouhých chvílích stane okno vedoucí přímo do dvora, odkud má Jeff výhled do bytů svých sousedů. Sledování osudů nájemníků z protějšího domu ho pohltí natolik, že začne podezřívat jednoho z nich z vraždy své manželky. Jeffries se spolu se svou elegantní přítelkyní (Grace Kelly) pustí do odhalování zapeklitě složitého řetězce událostí... Událostí vedoucích k senzačnímu a strhujícímu konci. (Magic Box)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (689)

Hrabka 

všechny recenze uživatele

V 50. letech to byla určitě pecka, nic moc jiného taky nebylo, že... Ale koukat na to 60 let poté, to už to člověka tak nedostane. Bohužel. Film je sice dosti pomalý, ale působí tajemně, což se mi na něm líbilo, ale se závěrem jsem čekal něco velkolepějšího, nějaký lepší vyústění, zajímavější pointu... Takhle to prostě musím hodnotit, jak hodnotím, není to prostě z mýho pohledu žádná bomba na 87%. A člověk to fakt nemůže hodnotit z pohledu diváka 50. let, to prostě nejde. Sorry. 70% ()

Falko 

všechny recenze uživatele

Ocakaval som prilis vela od tohto filmu a to bola chyba, ale dalo sa to inak, ked film natocil slavny Hitchcock a film si dlhodobo a silno drzi poziciu na prednych miestach v rebricku TOP 250 na IMDb? Momentalne je na 20-tom mieste. Pamätam si, ze Spielbergove studio DreamWorks SKG, ktore natocilo DISTURBIU (2007) s takmer rovnakym nametom sa dostalo do problemov kvoli tomu, ze ukradli namet, ako sa to vyriesilo netusim, ale Disturbia sa mi pacila viac. A preco? Uznavam, ze na 50-te roky to musel byt velmi napinavy a skvely film, avsak prvu hodinu okrem obkecavaciek a nudne sledovanie susedov sa tam vlastne nic nestalo, len akesi upodozrievanie jedneho z nich. Az druha hodina filmu zacala byt konecne zaujimava, ako daleko sa hlavny hrdina s patranim podozriveho dostane a najviac napätia priniesla asi az posledna stvrthodina. A to ma byt vsetko? To naozaj musia byt chvalene filmy, len ked su tam zdlhave dialogy, alebo len preto, ze to natocil Hitchcock? Mozete ma ukamenovat, ale Disturbia alebo aj take OKNO ZO SPALNE (1987) zo Steveom Guttenbergom, kde bola vrazda sledovana tiez z okna, len mal iny scenar sa mi pacili proste viac a nic sa na tom nezmeni. Ale je to skoda, lebo na tento film som sa dlho tesil a PSYCHO (1960) sa mi velmi pacilo. Teraz som zvedavy na VERTIGO / ZAVRAT (1958). Okno do dvora ma 4 nominacie na Oscara vratane najlepsej rezie Alfreda Hitchcocka, avsak Oscara vtedy ziskal Elia Kazan za dramu V PRISTAVU / ON THE WATERFRONT (1954)... 28.01.2010 ______ James Stewart - (L.B. Jefferies) +++ Grace Kelly - (Lisa Carol Fremont) +++ Wendell Corey - (Detektiv Thomas J. Doyle) +++ Thelma Ritter - (Stella) +++ Raymond Burr - (Lars Thorwald) +++ Judith Evelyn - (Slečna Opustená) +++ Ross Bagdasarian - (Skladateľ) +++ Geordine Darcy - (Slečna Torzo) +++ Produkcia: Alfred Hitchcock +++ Hudba: Franz Waxman +++ ()

Reklama

Nathalie 

všechny recenze uživatele

Čekala jsem, že Okno do dvora bude, jako každý zhlédnutý Hitchův film, svíravě stmosférické. Čekala jsem, že nadcharismatický James Stewart a kráska z nejklasičtějších Grace Kelly podají svůj životní výkon. Ale nečekala jsem, že je to tak ironicky vtipné, že inteligentní dialogy jiskří ve stylu každý s každým, a že si Okno do dvora v budoucnu otevřu vždy, když zrovna nebudu mít Vertigo...Jak se tak dívám, máme nové sousedy naproti. Asi si po vzoru Jamese obstarám dalekohled, zrcadlovku a sádru a opráším myšlenku, že zvědavost je nebezpečná, protože sledovaného redukuje na objekt pod voyerskou lupou. A víte, co udělá zvíře, když ho zaženete do kouta? Zaútočí. ()

berg.12 

všechny recenze uživatele

Šmírovaní matka informací aneb co všechno lidé mohli dělat, když ještě nebyla televize a internet. Skvěle budované napětí a pro člověka ostříleného různými Šestými smysly a Obvyklými podezřelými i pointa vskutku překvapivá. Vedle lehce staromilské atmosféry si však nesmíte moc všímat toho, že Američané sice vyhráli válku, ale ještě v 50tých letech nevěděli k čemu je záclona a toho, že někteří lidé ani nevěděli, k čemu je zámek u dveří. ()

castor 

všechny recenze uživatele

„Ženská intuice sice pomáhá prodávat časopisy, ale v reálném životě je to pořád jen pohádka.“ Horko a ubíjející nuda. Týdny pozoroval tak akorát sousedy. A až pár dní před sundáním sádry z nohy to začíná být pekelně zajímavé. Okno do dvora reprezentuje vrcholnou závěrečnou sérii Hitchcockovy tvůrčí práce, podmanivost snímku spočívá mimo jiné v tom, že i dnes poměrně snadno uvěříme, že to, co se postavám děje, se klidně může stát i nám samotným. Navíc prakticky vše sledujeme úhlem pohledu bytu Jamese Stewarta. Gradaci napjaté atmosféry umí Hitchcock báječně, udržuje děj v pohybu, i když operuje na malém prostoru. ()

Galerie (132)

Zajímavosti (67)

  • Jeffries (James Stewart) pozoruje nájomníkov z protiľahlých bytov, aby unikol vlastným problémom. Je tu paralela k divákovi v kine, ktorý si kúpi lístok do kina, aby aj on unikol svojim problémom. Jeffries pozoruje ľudí, ktorí určitým spôsobom odrážajú jeho problémy a tak ako sa sledovaním zaplieta do ich životov, rieši súčasne i svoje problémy. Jeffries vidí v Lise (Grace Kelly) bremeno v tom, že ohrozuje jeho slobodu a nezodpovednosť. Skrz špehovanie vidí muža, ktorého sužuje jeho nemohúca žena. Jeffries by sa tiež rád Lisy zbavil. Dochádza k záveru, ktorý vyskladal z dohadov, že daný muž svoju ženu zavraždil a snaží sa zbaviť jej tela. (Biopler)
  • Film predstavuje Hitchcockov pokus uväzniť diváka v obmedzenom časovom rozmedzí, nakoľko od začiatku do konca je divák uzavretý v byte hlavnej postavy, ktorý opúšťa jedine s ním, na konci strmhlav oknom. Predsa len existuje jedna výnimka a režisér tak robí vtedy, keď Jeffries (James Stewart) spí. Táto výnimka je zámer tvorcu a je podstatná. Divák sleduje vraha Thorwalda ako opúšťa byt s nejakou ženou. Žena, ktorú je vidieť, môže byť pani Thorwaldová, čo môže znamenať, že sa Jeffries možno vo svojich analýzach mýli. Hitchcock tak divákovo stotožnenie sa s Jeffriesovým vedomím nedoťahuje do konca a podsúva pocit rozpakov nad morálkou jednania hlavnej postavy. Režisér tak chytá diváka do pasce a predkladá pred neho otázku mravného rozmeru nad jeho vlastným jednaním. (Biopler)

Související novinky

Amy Adams bude ženou v okně

Amy Adams bude ženou v okně

27.07.2018

Režisér Joe Wright (Pýcha a předsudek, Anna Karenina) si jako svůj další projekt vybral adaptaci knihy The Woman in the Window, která neskrývá svou inspiraci v hitchcockovském thrilleru Okno do dvora… (více)

Kánon filmu 2011

Kánon filmu 2011

13.02.2012

V sobotu 21. ledna byl ukončen výběr filmů Kánonu filmu za rok 2011 a přinesl opět zajímavé výsledky. Původní prosincový termín konání výběru byl z důvodů nečekaných a smutných předvánočních událostí… (více)

Reklama

Reklama