Režie:
Alfred HitchcockScénář:
John Michael HayesKamera:
Robert BurksHudba:
Franz WaxmanHrají:
James Stewart, Grace Kelly, Wendell Corey, Thelma Ritter, Raymond Burr, Judith Evelyn, Ross Bagdasarian, Georgine Darcy, Frank Cady, Jesslyn Fax, Rand Harper (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Fotograf J. B. Jeff Jeffries (James Stewart) je kvůli zlomené noze odkázán na kolečkové křeslo. Jeho společníkem se v dlouhých chvílích stane okno vedoucí přímo do dvora, odkud má Jeff výhled do bytů svých sousedů. Sledování osudů nájemníků z protějšího domu ho pohltí natolik, že začne podezřívat jednoho z nich z vraždy své manželky. Jeffries se spolu se svou elegantní přítelkyní (Grace Kelly) pustí do odhalování zapeklitě složitého řetězce událostí... Událostí vedoucích k senzačnímu a strhujícímu konci. (Magic Box)
(více)Videa (2)
Recenze (687)
DivX/// Obsazení 9/10 Děj 8/10 Hudba 2/10 Efekty 8/10/// +prvotřídní filmařina, stupňované napětí -hodně nevýrazná hudba/// No sem překvapen, více jak 50 let starý film a dokázal mě solidně dostat. Děj je postaven hlavně na dialozích a samozřejmě znamenitém scénáři. Chválím některé nápady (kamera). Výsledné hodnocení je střízlivé. Ovšem to jestli je to třebas nejlepší Hitchcockův film budu tvrdit až je všechny zhlédnu./// Celkem 70%/// ()
║Rozpočet $1milión║Tržby USA $36,764,313║Tržby Celosvetovo $37,500,000║ Skvelo vystavaný príbeh, fajn herci, technická stránka na vysokej úrovni ale prezentované v tak pomalom tempe až som musel film dopozerať až na 3x, Grace Kelly očarila. /65%/ ()
„Ženská intuice sice pomáhá prodávat časopisy, ale v reálném životě je to pořád jen pohádka.“ Horko a ubíjející nuda. Týdny pozoroval tak akorát sousedy. A až pár dní před sundáním sádry z nohy to začíná být pekelně zajímavé. Okno do dvora reprezentuje vrcholnou závěrečnou sérii Hitchcockovy tvůrčí práce, podmanivost snímku spočívá mimo jiné v tom, že i dnes poměrně snadno uvěříme, že to, co se postavám děje, se klidně může stát i nám samotným. Navíc prakticky vše sledujeme úhlem pohledu bytu Jamese Stewarta. Gradaci napjaté atmosféry umí Hitchcock báječně, udržuje děj v pohybu, i když operuje na malém prostoru. ()
Snímku dominují dobré herecké výkony, hustá atmosféra a slušná dávka napětí. I romantická linka je zajímavá. Hodnotím však pouze 4*, protože konec filmu, přes všechno napětí, mi prostě přišel nelogický a nejasný (jak našel pan X byt pana Y, když ho předtím jenom zahlédl v okně a nikdy předtím v tom domě nebyl, nemluvě o tom, jak se do toho bytu vůbec dostal? ; kdo byla žena Z, která oné inkriminované noci odcházela s panem X a jaký byl její osud, když o ní pak už nepadla ani zmínka?). ()
Že je Hitchcock Majster, dokazuje i týmto filmom .... Je to vlastne psychologická hra na sledovačku, kde sledujeme len pantomímu bez slov, a význam činov si musíme domýšľať. A o to tu ide. Domýšľať si vraždu, samovraždu, milenecké orgie, či hádku.... alebo je to trochu inak .....? Napätie v Okne do dvora sa dá cítiť až v druhej polovici filmu. Škoda , že to nie je od začiatku .... BTW, nepochopil som, ako sa môže taká bohatá a distingvovaná slečna až tak "vnucovať", bez toho, aby nahnevane netresla dverami bytu muža, ktorý o ňu nestojí z dôvodu veľkých "sociálnych rozdielov" ()
Galerie (132)
Zajímavosti (67)
- Film predstavuje Hitchcockov pokus uväzniť diváka v obmedzenom časovom rozmedzí, nakoľko od začiatku do konca je divák uzavretý v byte hlavnej postavy, ktorý opúšťa jedine s ním, na konci strmhlav oknom. Predsa len existuje jedna výnimka a režisér tak robí vtedy, keď Jeffries (James Stewart) spí. Táto výnimka je zámer tvorcu a je podstatná. Divák sleduje vraha Thorwalda ako opúšťa byt s nejakou ženou. Žena, ktorú je vidieť, môže byť pani Thorwaldová, čo môže znamenať, že sa Jeffries možno vo svojich analýzach mýli. Hitchcock tak divákovo stotožnenie sa s Jeffriesovým vedomím nedoťahuje do konca a podsúva pocit rozpakov nad morálkou jednania hlavnej postavy. Režisér tak chytá diváka do pasce a predkladá pred neho otázku mravného rozmeru nad jeho vlastným jednaním. (Biopler)
- Jean Douchet v periodiku Cahiers du Cinéma vyslovil nad filmom zaujímavú tézu, a to, že hlavnú postavu Jeffriesa (James Stewart) identifikuje s divákom v kine a všetko to, čo vidí Jeffries, keď hľadí cez dvor, identifikuje so strieborným plátnom v kinosále. Zároveň tvrdí, že to, čo vidíme, je projekcia túžob Jeffriesa. Analyzuje to z toho, že Jeffries je predstavený ako človek, ktorý sa nikdy nevyrovnal sám so sebou. Ako fotoreportér sa viackrát ocitol v ohrození života, odmieta záväzok a na poli osobného vzťahu je nerozhodný. Vyhýba sa zodpovednosti tým, že sa hekticky púšťa do nebezpečných akcií. Vo filme má zlomenú nohu a je uväznený v byte na invalidnom vozíku. Jeho partnerka Lisa (Grace Kelly) túto analýzu uzatvára trefne: „Je ako turista na nekonečnej dovolenke.“ (Biopler)
- Herec Neil Patrick Harris tento snímek označil za jeden ze svých nejoblíbenějších. (Pavlínka9)
Reklama