Režie:
Alfred HitchcockKamera:
George BarnesHudba:
Franz WaxmanHrají:
Laurence Olivier, Joan Fontaine, George Sanders, Judith Anderson, Nigel Bruce, Reginald Denny, C. Aubrey Smith, Gladys Cooper, Florence Bates (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Mladá žena se vášnivě zamiluje do bohatého, nedávno ovdovělého šlechtice Maxima de Wintera. Po brzké svatbě odjíždí na jeho panství, kde společně žijí na zámku Manderley. Na láskyplný vztah novomanželů však padá všudypřítomný stín první de Winterovy manželky Rebeky, která zahynula za zvláštních okolností. Dům je naplněn jakýmsi nevyslovitelným napětím a stísňující atmosférou, která na novomanželku padá doslova na každém kroku. Ta je také přesvědčena, že manžel na krásnou Rebeku neustále vzpomíná, a proto jí není schopen věnovat potřebnou pozornost a cit... Příběh napsala spisovatelka Daphne du Maurierová a do filmové podoby převedl slavný režisér Alfred Hitchcock (jenž stejně úspěšně natočil i její romány Hospoda Jamaika, Ptáci). Děj je soustředěn na starém šlechtickém sídle, kde výprava, nasvícení interiéru a důmyslná kamera (zachycující například v jediném záběru hlavní hrdinku a nehybný obličej postavy, která jí nahání strach) přispívají k stupňování napětí. Roli Maxima de Wintera ztvárnil Laurence Olivier, jeho novomanželku představuje Joan Fontaineová, hospodyni Danversovou hraje Judith Andersonová. Film v roce 1941 získal dva Oscary: za nejlepší černobílou kameru (George Barnes) a jako nejlepší film (producent David O. Selznick). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (223)
Mrtvou a živou jsem si pro sebe rozdělil na dvě poloviny. První má pěknou tísnivou atmosféru a fantastickou kameru, trochu to akorát ruší lehce pošahaná a permanentně dětinsky vytřeštěná Joan Fontaine, kterou příjemně kompenzuje sošně upjatá Judith Anderson. Druhá polovina ubírá na atmosféře, zato se tu o mnoho víc děje, ovšem náběh na solidní vývoj završuje poměrně fádní závěr. Nicméně, jako celek velmi dobré. ()
Oscarová klasika v podání mistra filmu Alfreda Hitchcocka začíná jako romantická oddychovka, ale postupem času přechází v tajemné drama, které mi až připomnělo atmosféru díla E.A. Poea. Je opravdu těžké hodnotit zpětně 70 let starý film - kdybych žil v té době, asi by to bylo jasných 5*, nyní ale vidím na slušné 4*. ()
Tahle starší Hitchcockovka má pro mě spešl kouzlo a nějak mě pořád baví si ji někdy pustit. Začíná to jako taková lehce pohádková romance o tom jak si bohatý šlechtic - vdovec vezme milou chudší dívku - pracující jako společnice starší dámy. Po jejich společném příjezdu na jeho panství však nastávají komplikace a přichází tísnivější atmosféra, neboť je všude přítomen duch bývalé paní domu, která podle slov všech byla dokonalou, krásnou a tajemnou ženou. Mladá žena si tak připadá stále sledovaná, temný dům ji děsí a prostě se to nějak hrotí. :) Na filmu je třeba ocenit především výborný výkon Joan Fontaine, která si za něj vysloužila nominaci na Oscara (získala jej však až o rok později za další Hitchův film - Suspicion). Joan mám jako herečku moc ráda, působí vždy přirozeně, skromně, zároveň byla ale velmi krásná. Byla vybrána i přesto, že se o roli ucházela řada tehdejších velmi slavných hereček (nejznámější kandidátkou byla asi Vivien Leigh - partnerka představitele hlavní role L. Oliviera). Působí tu skutečně ustrašeně, tak jak její postava působit má. Laurence Olivier je standardně výborný :) a postava paní Danversové docela děsivá. Pro někoho může být film poněkud melodramatický, ale Hitch byl straý romantik...to je známé. :) Snímek pěkně plyne a udržuje napětí. Má to své drobné chyby a věřím, že ne každého to zaujme, ale mnoho milovků starých filmů považuje Rebbecu za výbornou klasiku...a já k nim patřím. Rozhodně stojí za vidění. Zajímavost: na youtube je k vidění sposuta záběrů jiných hereček na castingu pro hlavní roli, kromě Joan - Vivien Leign, Loretta Young, Margaret Sullavan nebo Anne Baxter. :) ()
Na Hitchcockovy poměry nikterak úžasné. Rukopisem zaměnitelná povídačka, v níž jako by Hitchcock brouzdal jen po kolena. Schází mi skutečná vášeň - u režiséra i u postav. Těch pár silných okamžiků, kdy se přízrak mrtvé paní domu sugestivně vznáší nad panstvím, to bohužel na úroveň, která by mě zajímala i podruhé, nevynese. ()
Další báječné drama génia Alfréda Hitchcocka. Další neopakovatelný zážitek, který ze mne hned tak nevyprchá a který mě na celé dvě hodiny doslova přikoval k obrazovce a nedovolil mi ani na minutku vydechnout. Atmosféra, složka, která na žádném Hichcockově díle nezklame ba dokonce ohromý. Přelévání z romantiky do dramatu, místy bych řekl až do thriller, je ukázkové. O hereckých kvalitách Laurence Oliviera a Joan Fontaine se nemá cenu rozepisovat, zkrátka další jejich herecký koncert........ ()
Galerie (116)
Zajímavosti (31)
- Joan Fontaine a Laurence Olivier měli při natáčení neustále spory. Olivier nebyl spokojen s obsazením hlavní ženské role, do níž prosazoval svoji tehdejší přítelkyni Vivien Leigh, což se Joan Fontaine dozvěděla už před natáčením od Hitchcocka. Ta se s Olivierem po celou dobu natáčení odmítala bavit. Nakonec ale Olivier uznal, že byla Joan Fontaine výbornou volbou a svou roli zvládla skvěle. (ČSFD)
- Obsadzovanie hlavnej ženskej role bolo o poznanie zložitejšie. Tvorcovia otestovali desiatky adeptiek, než zúžili výber na päticu-Vivien Leigh, Loretta Young, Margaret Sullavan, Anne Baxter a Joan Fontaine. (classic)
- Paní Danversová skoro nikdy není vidět v chůzi. Zdá se, jako by klouzala. (Kulmon)
Reklama