Reklama

Reklama

James Stewart, Farley Granger a John Dall vytvořili ústřední postavy v akcí nabitém thrilleru inspirovaném skutečnou událostí: případem Leopold a Loeb. Granger a Dall hrají dva kamarády, kteří uškrtí svého spolužáka jen tak, pro pocit vzrušení. Poté uspořádají honosnou párty pro rodinu a přátele oběti, při níž je tělo mrtvého nacpáno do kmene stromu sloužícího jako švédský stůl. Když vrazi stočí konverzaci na téma dokonalé vraždy, jejich bývalý učitel (Stewart) pojme podezření. V této Hitchcockově fascinující exkurzi do smrti zjistí profesor během jedné noci, jak brutálním způsobem přeměnili jeho studenti své akademické teorie v hrůzostrašnou realitu. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (313)

iamek 

všechny recenze uživatele

Asi jen Hitchcock dokáže natočit parádní film v jedné místnosti s pár herci. Provaz je zajímavý thriller, ale trošku tomu něco schází. Režie je zvládnutá bravůrně a herecké výkony taky musím hodnotit na jedničku. Hlavně James Stewart v roli Ruperta. Palec nahoru taky za dialogy. Hlavně scéna kdy Rupert vysvětluje jak by spáchal vraždu je dokonalá. ()

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Hitchockovo divadlo smrti je lákadlom pudovej obsesie a magického žriedla krvavých predstáv. Divadelná hra Rope (alebo aj Rope's End) Patricka Hamiltona z roku 1929, ktorej býva prisudzovaný žáner thriller, stála na rovnakom princípe - javisková opona padla až v samom závere. Vo filme sa musel Hitchcock podriadiť technickým podmienkam a natočil ho ako zdanlivo celistvý neprerušovaný záber (David Bordwell si určite nenechal ujsť možnosť upozorniť na to, že ním v skutočnosti nie je). Jednota deja, miesta a času je dodržiavaná s rovnakou pedantnosťou, ako na divadelných doskách. Leitmotívom je pokus o dokonalú vraždu, ktorý je taktiež experimentom, vykonaným postavami z akademického prostredia. Príbeh obsahuje viacero chýb, no je zaujímavé naň hľadieť v porovnaní s detektívnymi príbehmi z pera sira Arthura Conana Doylea. Akt vraždy je sprevádzaný až okultnou posadnutosťou predstavami umeleckého činu, inzerovaného Brandonom, ktorý v mnohom pripomína Sherlocka Holmesa. Je inteligentný, má asociálne sklony, vášeň pre praktické aplikovanie teoretických problémov a sofistikovanosť v ich prevedení. Sám seba považuje za čosi viac, nadčloveka, no ako každý, i on má svoje chyby. Profesor Rupert Cadell zdieľa titul s Moriartym, Holmesovým nemesis a je tiež človekom, ktorý sa drží v úzadí a na scénu vstupuje až neskôr; predovšetkým je však inšpirátorom zločinu, ktorého vplyv pohltil jeho vykonávateľov. Philip je naopak tou rozbuškou, ktorá v Hitchcockových filmoch vybuchuje pri zrážke racionálneho a iracionálneho konania postáv a bortí rafinované plány uhladených antagonistov. Film pôsobí na diváka podvratne až perverzne centralizovaním na sledovanie udalostí z pohľadu antihrdinov, pričom prvý záber z "miesta činu" zobrazuje samotnú vraždu, a ich úvahami nad zločinom. Ešte experimentálnejšie sa javí film z toho dôvodu, že je prvým Hichckockovým farebným zárezom a prakticky bez nondiegetickej hudby. 90% ()

Reklama

ClintEastwood 

všechny recenze uživatele

Hitch poprvé v barvě a také poprvé spolupracuje s Jamesem Stewartem. Film, který byl natočen na několik záběrů a jeho děj se odehrává výhradně v jednom bytě, kam dva kamarádi pozvou několik lidí na menší večírek. V truhle na knihy, ze které se podává jídlo, je jejich zavražděný přítel, kterého zabili jen tak, pro zábavu. Chtějí dokázat, že spáchali dokonalou vraždu. Avšak na večírek přichází i Rupert (Stewart), bývalý profesor obou vrahů, který postupem času jímá jisté podezření... Snímek skutečně vyloženě naráží na nacistickou ideologii o nadřazených lidech, kterým je dovoleno cokoliv, i vražda, což je ve filmu několikrát zmíněno. Hitchcock si s filmem opravdu vyhrál, natočil ho na několik desetiminutových záběrů, kdy vše muselo být naprosto dokonale sladěné a nikdo nesměl udělat chybu. Brilantně zrežírovaný kousek, jeden z nejlepších snímků mistra napětí, ze kterého mrazí. ()

castor 

všechny recenze uživatele

Těch vrcholů měl nespočet: Okno do dvora, Vertigo, Ptáci, Na sever Severozápadní linkou, Psycho…. Provaz je starší, platí za Mistrův první barevný film. A obsahově je asi všem dobře známý, navrch inspirovaný reálným případem: dva kamarádi uškrtí svého spolužáka, prostě jen tak, pro pocit vzrušení. A s jeho mrtvolou v truhle uspořádají na jeho počest party. U chlapíka, který nikdy nezískal Oscara za režii, znovu platí, že vraždy točil jako milostné scény a milostné scény jako vraždy. Jen tentokrát je (lehce) problém v tom, že vyloží karty hned v samém úvodu. Takže tenhle technický experiment odehrávající se v jedné místnosti trochu postrádá tajemno i tempo. Sice místy mile cynické, ale celkově je konverzace až lehce přepjatá. ()

Němi 

všechny recenze uživatele

Ani si nevzpomínám, kdy mě film naposledy držel tak napjatého. Několik slabších momentů sice snaha o natočení na jeden dlouhý záběr (dělený po cca 10ti minutách) přináší, ovšem logické odhalování zločinu skvělým Jamesem Stewartem a to napětí (to napětí!) vše schová. Není to vůbec důležité, když i u tak prostého záběru jako je sklízení stolu služkou nebudete dýchat. ___ Jeden z nejlepších Hitchcocků. ()

Galerie (51)

Zajímavosti (34)

  • Podľa britského filmového kritika Robina Wooda ide o jeden z najfilmovejších filmov v dejinách kinematografie, lebo maximálne využíva charakteristickú črtu média – schopnosť používať kameru ako divákovo oko, vťahovať diváka do deja a sprevádzať ho rôznymi peripetiami, akoby bol ich súčasťou. (Biopler)
  • Ruppert (James Stewart) se snaží omotat si kolem postřelené ruky bílý kapesník, který drží jen volně v ruce. V následující scéně, kdy otevře truhlu s mrtvolou, má kapesník kolem ruky pevně obvázán. (Alfréda)

Reklama

Reklama