Reklama

Reklama

James Stewart, Farley Granger a John Dall vytvořili ústřední postavy v akcí nabitém thrilleru inspirovaném skutečnou událostí: případem Leopold a Loeb. Granger a Dall hrají dva kamarády, kteří uškrtí svého spolužáka jen tak, pro pocit vzrušení. Poté uspořádají honosnou párty pro rodinu a přátele oběti, při níž je tělo mrtvého nacpáno do kmene stromu sloužícího jako švédský stůl. Když vrazi stočí konverzaci na téma dokonalé vraždy, jejich bývalý učitel (Stewart) pojme podezření. V této Hitchcockově fascinující exkurzi do smrti zjistí profesor během jedné noci, jak brutálním způsobem přeměnili jeho studenti své akademické teorie v hrůzostrašnou realitu. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (313)

PetrPan 

všechny recenze uživatele

Pro mě mírné zklamání, zpočátku vynikající cynická hříčka se na konci mění v moralizující poselství o ceně lidského života, no budiž. Vypíchnout se však dá vynikající James Stewart, pohříchu jen pár typicky hitchcockovských momentů napětí ( např. sklízení nádobí) a samozřejmě vydařený experiment s nestřihem, který Provazu přece jen přidává jistý šmrnc. ()

choze 

všechny recenze uživatele

Komorní konverzačka nad truhlou skrývající mrtvolu, natočená celá v jednom bytě a v několika dlouhých záběrech, která nezapře své divadelní kořeny. Příběh se točí kolem pokusu o dokonalou vraždu, přičemž zajímavé není její provedení, nýbrž filozofie za činem skrytá - a sice přesvědčení, že jsou lidé, kteří si pro svou zbytečnost a hloupost zaslouží zemřít, aby "nevydýchávali vzduch a nezabírali místo" schopnějším a chytřejším lidem, kteří mají právo je zabít. Tuto filozofii sdílí dvojice mladých vrahů se svým profesorem, narozdíl od kterého se ji ale rozhodne převést do praxe. Dall a Stewart nafasovali zdaleka nejzajímavější postavy a zhostili se jich velmi suverénně a charizmaticky. Na Dallově vrahovi je fascinující jeho okázalá morbidní drzost, s jakou například daruje otci oběti knihy převázané provazem - vražednou zbraní. U Stewartova bystrého intelektuála je zase radost sledovat, jak rychle pojímá a ověřuje si své podezření a kam se postaví ve finále. Není to tak famózně rafinované jako třeba moje oblíbená VRAŽDA NA OBJEDNÁVKU a ani na mě moc nepůsobí, že je to natočené jen v pár záběrech, ale díky oné filozofii vraždy a hereckým výkonům je to kvalitativně srovnatelné. ()

Reklama

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Stejně si myslím, že Hitch byl jen obyčejný filmový fanoušek a i když tolikrát popřel zájem o hvězdy a práci s nimi, tak například jeho kolekce filmů s Jimmy Stewartem hovoří naprosto za všechno. To je čirá láska evropského filmaře, který si smí dirigoval All-American Star (a navíc v oslnivých barvách glorious Technicoloru!), nic víc, nic míň. A vy si v tom klidně hledejte ty formální experimenty, počítejte cívky a tvařte se, že ten výhled není naivně namalovaný a studiový. Ty dialogy jsou docela mazlivé, ale jak to bylo doopravdy s hrou Hamiltona (například s homosexualitou těch dvou vrahů), to už těžko soudit, neb na českých scénách se hraje jen výjimečně (naposledy v Redutě v Brně), to už je častěji k vidění variace na Plynové lampy... ()

tukomaster 

všechny recenze uživatele

Velice zajímavý snímek, v němž je redukován střih, což vede k tomu, že se film nezdržuje a také to nutí herce k delším výstupům bez pauzy, což ovšem ne všichni zvládli na výbornou. Hlavně Farley Granger se mi moc nelíbil, naopak John Dall a James Stewart předvedli výborné výkony. Film také nabízí možná nejvíc thrillerovou scénu (alespoň pro mě, když nepočítám Psycho :) ze zatím shlédnutých Hitchových filmů. Způsob natočení mě nadchl, ovšem ke scénáři mám pár výhrad. Dialogy byly v pořádku, ale celková myšlenka filmu o nadčlověku a ospravedlnění zabití mi prišla nedotažená. Závěrečná reakce Jamese Stewarta po té co objeví mrtvolu mi přišla dost nevěrohodná, protože zde v podstatě změnil svůj dosavadní názor, který byl prezentován po celou dobu (mimochodem dost pokřivený názor). Delší stopáž by možná neuškodila. 80% ()

Rosomak 

všechny recenze uživatele

Naprosto neopakovatelný zážitek! Hitchcock se snaží budovat napětí tím, že nechává netradičně běžet kameru neustále v jednom záběru (není to jeden záběr ale snaží se to tak vypadat). Kupodivu se mu to daří a mají na tom také mamutí zásluhu herci a nepřekonatelný James Stewart. Pro mě osobně jeden z nejlepších Hitchcocků, i když asi také ten nejvíc "divadelní"... ()

Galerie (51)

Zajímavosti (34)

  • Vzhledem k tomu, že záběry byly velmi dlouhé, všichni na place se snažili vyvarovat se jakýchkoliv chyb. Kameraman, kterému kamerový vozík v jednu chvíli přejel a zlomil nohu, byl například během záběru odvlečen z placu se zacpanými ústy. Jindy zase rekvizitář bleskurychle chytil skleničku, kterou žena málem upustila na zem, když při jejím pokládání minula stůl. (Vampireman)
  • Phillip (Farley Granger) si pořeže ruku o rozbitou sklenici, ale o chvíli později žádnou krev ani ránu na ruce nemá. (Alfréda)

Reklama

Reklama