Režie:
Alfred HitchcockKamera:
Robert BurksHudba:
Dimitri TiomkinHrají:
Farley Granger, Ruth Roman, Robert Walker, Leo G. Carroll, Patricia Hitchcock, Kasey Rogers, Jonathan Hale, Robert Gist, Howard St. John, Alfred Hitchcock (více)Obsahy(2)
Na téhle cestě je něco podivného. Příliš mnoho věcí se tu vyskytuje ve dvojicích. Tenisová hvězda Guy (Farley Granger) nenávidí svou nevěrnou ženu. Tajemný Bruno (Robert Walker) nenávidí svého otce. Není to dokonalé východisko pro žertovný návrh: „Zabiji tu tvoji, když ty zabiješ toho mého?“. A teď se dívejte, jak Alfred Hitchcock posiluje dualitu lidské povahy. Čím déle se budete dívat, tím více uvidíte. „Není to fascinující?” ptával se často mistr napětí. Popravdě řečeno, je to dvojnásobně fascinující, protože Hitchcock natočil dvě verze Cizinců ve vlaku. Původní verze jje naprostá thrillerová klasika. Nedávno nalezená, delší pracovní britská kopie nabízí „překvapivé zdůraznění Brunovy okázalosti, způsobu, jakým je přitahován ke Guyovi i jeho psychotické osobnosti” (Bill Desowitz, Film Comment). Odhalování Brunovy skryté podstaty, skvělé scény (tenisový zápas, rozpadající se kolotoč) a napětí, které dokáže vytvořit jen Hitchcock, dělají z tohoto filmu prvotřídní jízdu. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (290)
Ak znovu napisem, ze Hitchcock je genius, budem sa opakovat ako papagaj. Dlhe roky som sa vyhybal starym filmom, ale teraz si uvedomujem, ze aj v polovici 20. storocia sa natacali kvalitne filmy s perfektnymi scenarmi a vobec nezalezi na tom, ci je film ciernobiely, alebo tam hraju neznami herci, ako to bolo aj v tomto filme. Proste staci kvalitny scenar a ked sa vsetko pekne zmesti do 100 minut, tak to moze byt velky zazitok, cim ale nechcem povedat, ze nenavidim troj alebo stvorhodinove filmy, len by nemali byt zdlhave a nudne. Pri takychto filmoch ako Cizinci ve vlaku ma vzdy zaujima, ako dopadne zaver a v tomto pripade som nebol sklamany... 13.04.2010 ________ Farley Granger - (Guy Haines) +++ Robert Walker - (Bruno Anthony) +++ Ruth Mortan - (Anne Morton) +++ Leo G. Carroll - (Senátor Morton) +++ Patricia Hitchcock - (Barbara Morton) +++ Kasey Rogers - (Miriam Joyce Haines) +++ Alfred Hitchcock - (Muž nastupujúci do vlaku s kontrabasou) +++ Produkcia: Alfred Hitchcock) +++ Hudba: Dimitri Tiomkin +++ ()
Skvělý námět, několik dobrých momentů, zároveň se nemůžu zbavit dojmu, že Hitchcock téma zdaleka nerozvinul do míry zajímavosti, jaká se v něm skrývá. A to opomíjím dosti nesmyslné jednání většiny postav a logické lapsy či nesmyslné psychologické zkratky, které už by si dnes dovolil používat takto lehkovážně asi málokdo. Ve výsledku mi to přijde spíše jako lehce nadprůměrný žánrový film. Dvě silné scény: samotná vražda a antagonistův pohled z divácké tribuny tenisového turnaje, jehož nehybná hlava mezi synchonně kývavými pohyby ostatních diváků sledujících pohyb míčku je úchvatný. Rozhodně jsem ovšem zjistil, že kromě Bergmana a AMERICKÉ TRAGÉDIE byl pravděpodobnou inspirací pro Allenův MATCH POINT i právě této snímek (btw, scéna na kolotoči v poslední epizodě THE PUNISHER je jím inspirovaná zřejmě jakbysmet). ()
Vrah za zvuků zlověstné hudby krade se s úšklebkem nebo ledovou tváří k vyhlédnuté oběti, kterou brutálně škrtí... Takhle to Hitchcock nedělá... Vrah za zvuků pouťové hudby s úsměvem přistoupí k oběti, které se galantně zeptá: "Jmenujete se Miriam?" a přesně umístí své ruce na krk. Hitchcock se nesnaží šokovat lacině. Proto se mu nedá vysmát. I přes to, že mi jednání hrdiny přijde nelogické, neboť mohl a měl uplést na záporáka nějakou boudu s policií, musím pořád hodnotit kladně. Slabé ****. ()
7/10 Originálna zápletka zapracovaná v scenári už kultového noirovského spisovateľa Raymonda Chandlera a v réžii Alfreda Hitchcocka. Myslím, že sa z toho dalo dostať oveľa viac, atmosféra a beznádej hlavného hrdinu zďaleka nie sú také dusné, ako to zo začiatku vyzerá (zápletka začína už v prvej scéne). Hlavne stredná časť filmu je dosť pozvoľná. ()
„Nemusíme se ničeho bát. Nikdo mě neviděl. Kromě Miriam!“ Proč by měl zabíjet úplného cizince? A co když jsou jeho jediné alibi prolité bourbonem? Dva naprostí cizinci (protože jeden má tenisem profláknutý ksicht) se setkávají ve vlaku, poví si, co jim nedá spát, a než skončí oběd, ten druhý navrhne, aby každý z nich spáchal vraždu pro toho druhého. Jednoho trápí nevěrná manželka, druhého vlastní otec. Alfred Hitchcock roztáčí znepokojivý thriller v duchu, kdy „každý má přeci někoho, koho by chtěl odklidit z cesty“, ve kterém hraje důležitou roli působivá kamera a děsivě intrikánský Robert Walker. Napětí, atmosféru a pár solidních nápadů ale vystřídá víc a víc naivní hra a vyvrcholí scénou na kolotoči, kterou za sebe nepovažuju za nějakou zásadně uznáníhodnou. ()
Galerie (80)
Zajímavosti (37)
- Raymond Chandler se nesnesl s Alfredem Hitchcockem. Když Hitchcock přijel k Chandlerovi domů, aby si ujasnili některé věci kolem příběhu, vykoukl Chandler z okna a vykřikl: "Podívejte na toho tlustého bastarda, jak se snaží dostat z auta"! (Kulmon)
- Počas nakrúcania filmu posadil Alfred Hitchcock svoju dcéru Patríciu na ruské kolo, nechal ju vyviesť úplne hore a odišiel natáčať do inej časti Hollywoodu. Nechal ju tam pol dňa, až začala prepadať panike. (shimik77)
- Hitchcock uvedl, že původně měl film končit záběrem na Guye (Farley Granger) v zábavním parku poté, co byl zbaven obvinění z vraždy vlastní ženy. Chtěl, aby v poslední větě, kterou Guy ve filmu pronese, označil Bruna (Robert Walker) za "velice vychytralého chlapa". Takový závěr ale nebyl pro Warner Brothers přijatelný. [Zdroj: Vždyť je to jen film] (Pavlínka9)
Reklama