Režie:
Alfred HitchcockKamera:
Robert BurksHudba:
Dimitri TiomkinHrají:
Farley Granger, Ruth Roman, Robert Walker, Leo G. Carroll, Patricia Hitchcock, Kasey Rogers, Jonathan Hale, Robert Gist, Howard St. John, Alfred Hitchcock (více)Obsahy(2)
Na téhle cestě je něco podivného. Příliš mnoho věcí se tu vyskytuje ve dvojicích. Tenisová hvězda Guy (Farley Granger) nenávidí svou nevěrnou ženu. Tajemný Bruno (Robert Walker) nenávidí svého otce. Není to dokonalé východisko pro žertovný návrh: „Zabiji tu tvoji, když ty zabiješ toho mého?“. A teď se dívejte, jak Alfred Hitchcock posiluje dualitu lidské povahy. Čím déle se budete dívat, tím více uvidíte. „Není to fascinující?” ptával se často mistr napětí. Popravdě řečeno, je to dvojnásobně fascinující, protože Hitchcock natočil dvě verze Cizinců ve vlaku. Původní verze jje naprostá thrillerová klasika. Nedávno nalezená, delší pracovní britská kopie nabízí „překvapivé zdůraznění Brunovy okázalosti, způsobu, jakým je přitahován ke Guyovi i jeho psychotické osobnosti” (Bill Desowitz, Film Comment). Odhalování Brunovy skryté podstaty, skvělé scény (tenisový zápas, rozpadající se kolotoč) a napětí, které dokáže vytvořit jen Hitchcock, dělají z tohoto filmu prvotřídní jízdu. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (290)
Další výborný Hitchcock. Je pravda, že tento film nijak zvlášť nepřekvapuje a plyne po jasně nastíněné linii, ale přesto má skvělou atmosféru a působivě graduje. Za zmínku stojí především vynikající lehce vyšinutý záporák, který mistrně zatlačuje svého protivníka do kouta a některé nepřehlédnutelné režijní inovace a nápady. ()
Že jeden z 1001 filmů, které musíte vidět, než umřete - tak to by se mně umíralo zvesela, pokud by byl tím posledním a dožila bych konce, díky monstróznímu, nechtěně grotesknímu nářezu pod kopyty koní v toč -kolotoč scéně, protože ta, ač poněkud trapná i na dobu vzniku, bude krom slušné zápletky, psycho záporáka a jednoho sofistikovaného záběru z tenisového mače možná stát za matnou vzpomínku... A buďme rádi za posun ve vývoji kriminalistiky, jelikož z Hitchcockova pohledu musela nevinného z investigativních postupů tehdejší mordparty jímat hrůza... a jestli ono to nakonec nebylo v thrillerovém rámci i tak zamýšleno... ()
„Don't worry, I'm not going to shoot you, Mr. Haines. It might disturb Mother.“ Super záběry (zírající Bruno mezi diváky pozorujícími hráče při výměně, ikonický shot škrcení ve skle brýlí) i motivy duality a „swap murders“ jsou postupně přebity naivitou. Od jistého okamžiku byl souboj tenista vs. psychopat už jen uměle udržován při životě a vše se stalo jakousi kolotočářskou zábavou, která sice umí napínat, ale rezignovala na chytrost. Mezi žánry by mělo být napsáno i sportovní, protože tady bylo víc výměn, než měl Bettany ve Wimbledonu.. ()
Skvělý námět, několik dobrých momentů, zároveň se nemůžu zbavit dojmu, že Hitchcock téma zdaleka nerozvinul do míry zajímavosti, jaká se v něm skrývá. A to opomíjím dosti nesmyslné jednání většiny postav a logické lapsy či nesmyslné psychologické zkratky, které už by si dnes dovolil používat takto lehkovážně asi málokdo. Ve výsledku mi to přijde spíše jako lehce nadprůměrný žánrový film. Dvě silné scény: samotná vražda a antagonistův pohled z divácké tribuny tenisového turnaje, jehož nehybná hlava mezi synchonně kývavými pohyby ostatních diváků sledujících pohyb míčku je úchvatný. Rozhodně jsem ovšem zjistil, že kromě Bergmana a AMERICKÉ TRAGÉDIE byl pravděpodobnou inspirací pro Allenův MATCH POINT i právě této snímek (btw, scéna na kolotoči v poslední epizodě THE PUNISHER je jím inspirovaná zřejmě jakbysmet). ()
Ačkoli se považuji za Hitchcockova fandu, tento film mě nebavil, přišel mi poznamenaný dobou svého vzniku (ne nutně v dobrém slova smyslu), a samotný závěr mě přiliš neuspokojil. Tento přehršel čistě subjektivních výtek budiž narušen alespoň zmínkou, že pár momentů v tom filmu jsem shledal naprosto výborných (vražda zobrazená v odrazu brýlí spadlých na zem, scéna se zastavením neovladatelného kolotoče, vytahování zapalovače z kanálu; tenisový turnaj v závěru mě naopak otrávil téměř dokonale). Hlavní problém toho filmu je podle mě v tom, že literární předloha Patricie Highsmith bude asi strašný brak, těžko pak podle ní točit něco skutečně zajímavého - jen můj dojem, možná se pletu. Každopádně cokoli jiného, co jsem kdy viděl od Hitchcocka, se mi zatím líbilo víc - hlavně kvůli tomu ty 3 hvězdy, jinak je to spíš na 4. ()
Galerie (80)
Zajímavosti (38)
- Režisér původně chtěl, aby Guye Hainese hrál William Holden. (Kulmon)
- Jako hlavní autor je uváděn Raymond Chandler, ale ve skutečnosti to téměř celé napsal Czenzi Osmonde. (Kulmon)
- Pri stretnutí s Brunom (Robert Walker) Miriam (Kasey Rogers) líže zmrzlinu a vyzerá pri tom zároveň detinsky i zmyselne, keď upiera naň svoj pohľad. Hitchcock takto vykresľuje postoj, ktorý je zbavený sentimentu. Miriam nie je smiešna sama o sebe, smiešnou je jej situácia, obmedzený rozhľad a nepochopenie súvislostí. Je to komické, no i zlovestné. Takto je predstavený svet, z ktorého sa Guy (Farley Granger) snaží ujsť. Je ním však dosť poznamenaný, skrz úmysly, ktoré odhalil Bruno, a tak on sám už nemôže vyviaznuť zo situácie bez poškvrny. (Biopler)
Reklama