Reklama

Reklama

Bezstarostná jízda

  • USA Easy Rider (více)
Trailer 1

Svoboda je děvka a my se bezstarostně projíždíme... Dnes už klasický film Bezstarostná jízda (1969) byl v době svého vzniku přelomovým dílem, které otevřelo cestu nastupující generaci filmařů do Hollywoodu. Nezávisle natočený snímek, jehož distribuci převzalo studio Columbia, měl svoji premiéru v soutěži MFF v Cannes 1969, odkud si odnesl Cenu za nejlepší debut. V létě pak zahájil svoji pouť americkými a světovými kiny. Stal se velikým hitem (s rozpočtem 340 000 dolarů utržil jen v USA a Kanadě téměř 40 milionů) zejména mezi mládeží, neboť úzce souzněl s jejich tehdejšími pocity a náladami. U nás se film na začátku normalizace nesměl promítat (ač byl zakoupen) a v kinech se objevil až v březnu 1995, kdy na jeho pražskou premiéru zavítal i režisér a představitel hlavní role Dennis Hopper. Tvůrci příběhu dvou mladíků Wyatta a Billyho (jejich jména upomínají na dva proslulé psance Divokého západu Wyatta Earpa a Billyho the Kida), kteří si za peníze utržené za drogy koupí motorky a jedou „objevovat Ameriku“, porušili řadu v Hollywoodu dlouho dodržovaných filmových postupů a pravidel, mj. rezignovali na vývoj postav, vytvořili zcela atypické hrdiny (či antihrdiny), místy zrychlili a ozvláštnili střihovou skladbu (použití flashforwardů jako přechodů mezi scénami), dovolili do té doby běžně nevídanou míru improvizace v dialogu i v hereckém projevu a použili hudební soundtrack jako dějotvorný prvek. Bezstarostná jízda je dnes právem považována za jeden z průkopnických nezávislých snímků. Film byl poctěn i tehdy ještě velmi konzervativní Americkou akademií, která ho nominovala na Oscara ve dvou kategoriích (původní scénář a mužský herecký výkon ve vedlejší roli – J. Nicholson). Představitel zkrachovalého advokáta George Hansona Jack Nicholson tu vytvořil první ze svých mimořádných hereckých kreací a za svůj výkon byl kromě oscarové nominace vyznamenán mj. Cenou newyorských filmových kritiků a Cenou Národní společnosti filmových kritiků. Hlavní role vytvořili Peter Fonda a Dennis Hopper, kteří byli spolu s Terrym Southernem také autory scénáře, a za kamerou stál tehdy ještě málo známý maďarský emigrant Laszlo Kovacs. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (536)

Matty 

všechny recenze uživatele

Co vznikne, když se dají dohromady dva postmoderní kovbojové – zhulený Peter Fonda (Wyatt Earp) a opilý Denis Hopper (Billy the Kid) – dvě motorky a Amerika? Film, který si nehraje na to, že je „free“, film, který JE „free“. Scény, kdy ústřední dvojka jede, úplně prostě a jednoduše jede a k tomu hraje Steppenwolf nebo Jimi Hendrix, znají jediné slovo – svoboda. A nebojí se jej zařvat pěkně nahlas. Natáčení bez pevného scénáře (natožpak zázemí) bylo kvůli povaze zúčastněných pochopitelně o život (oblíbený Hopperův triplet? Víno, tráva, speed), ale věřil jsem jim, až do brutálně krutého vystřízlivění v závěru jsem věřil, že natáčejí o sobě, o svých životech, pocitech a cílech. Na rozdíl od mnohých si nemyslím, že tahle generace byla naivní, jenom jako jedna z mála dokázala jít naplno za tím, čemu věřila. Dnes, kdy kolem sebe dobrovolně stavíme zdi, není vůbec příjemné pohlédnout svobodě, reprezentované třeba právě Bezstarostnou jízdou, do tváře. Ale je to nesmírně osvobozující. 85% Zajímavé komentáře: Pacco, Jordan, de_FACTO, JohnFarst ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Nikomu neříkejte, že není svobodnej, protože oni jsou schopni vraždit a mrzačit, aby dokázali, že svobodní jsou." Tak tohle jsou dlouhé vlasy, dva harleje, nekonečná silnice, zhulené večery u táboráku, koupání s hambatými slečnami v jezírku, skvělá rocková muzika a svoboda vykoupená prodejem drog - tedy paradoxně nesvobodou někoho jiného. Mě by to zase tak moc nelákalo, no dobře možná bych si na jeden týden v roce dal říct, ale Billy s Wyattem jsou tou svobodou natolik načichlí, že je to hodně inspirující. Ctihodní občané by s tím patrně nesouhlasili a já jsem si jistý, že jejich souboj s rebely musel být v době svého vzniku docela pecka. ()

Reklama

Mr.Apache 

všechny recenze uživatele

BUENA VÍDA! řekli vysmátí Mexičani, když si od nich Hopper s Fondou koupili levně drogy. Pracháči, kterým je následně draze prodali na letišti, neříkali nic. Jen pěkně cálovali. Pak Fonda odhodil hodinky do prachu a už to jelo: I like smoke and lightning / Heavy metal thunder / Racin' with the wind / And the feelin' that I'm under (...) Film, který by se dal rozebírat donekonečna. Vždyť jen o té písničce, ze které cituji, by se dala napsat regulérní kniha. Je až s podivem, že Steppenwolf s tímhle startem neudělali daleko větší díru do světa. Tu motorkářskou hymnu jim už ale stejně nikdo neodpáře. (Kolik asi tak existuje coververzí? Vždyť to předělali skoro všichni, od Slayer až po Kim Wilde.) Ale nejen Born to Be Wild, celý soundtrack je úžasný! Film s ním funguje v dokonalé symbióze. Písničky nejen dokreslují atmosféru, ale mezi řádky přímo vyprávějí nevyřčené. Obrazy americké krajiny po ránu, odpoledne i večer, by se daly rámovat. No a pak je tu ještě Nicholsonův parťák do nepohody - alkáč, co ví svoje. A nikdy nezklame. BUENA VÍDA! Film jehož konec spatříte o půl hodiny dřív než k němu dojde (dávejte pozor v Domě u modrých světel). Film s jediným slabším místem (návštěva v hippie táboře by chtěla prostříhat). Film o tom, že být svobodný a dávat to najevo, se nevyplácí. Ale i tak je dobré si to užít. Poprvé viděno někdy kolem roku 1980 na polské TV. Podruhé v roce 1989 na velkém plátně. Od té doby až dodnes (1.10.2020) ještě minimálně desetkrát v televizi na VHS, DVD a Blu-ray. Film, který nezestárne. ()

-bad-mad-wolf- 

všechny recenze uživatele

Amerika tak, jak jí může natočit jedině američan. Stoprocentní zájezd do alternativní kulturou protknutých, marihuanovým kouřem zamlžených a absolutní svobodou volajících let šedesátých. Pohled na to, jaký rozdíl je mezi mluvením o svobodě a svobodou skutečnou, nakolik lidstvo svobodu chápe, jak přijímá projevy svobody jiných. Skvělí herci a skvělý závěr. Možná to není natolik suverénní film, aby přepsal dějiny, ale... záleží na tom, jak moc pro vás znamená pohled na dva maníky, kteří na svých harleyích křižují Ameriku, řízení striktně svou vidinou svobodného světa. ()

kleopatra 

všechny recenze uživatele

Když se dívám na ER, říkám si, že tenhle film točil člověk, který měl buď hustě šňupnuto nebo byl tak trochu "crazy". V případě Dennise Hoppera a soudě podle jeho další tvorby (kde měl asi čistou hlavu a tak to byla vesměs nuda) to byly oba vlivy, ne-li ještě další, protože natočit film s minimem nákladů a s partou kámošů, který působí jako by byl filmován v rámci nezávazného tripu, u kterého se všichni velmi dobře baví, a který ač o ničem , je vlastně o všem, to už chce být trochu "crazy". ()

Galerie (119)

Zajímavosti (62)

  • Peter Fonda dostal nápad na našitou americkou vlajku na zadní straně své bundy podle filmu Flying Tigers (1942), kde ji nosil John Wayne. (Kulmon)
  • Část filmu byla natočena na dálnici Route 66. Část filmu byla natočena v okolí Tuba City v Arizoně, významného města indiánského kmene Navajo. (M.B)
  • Jimi Hendrix byl natolik inspirován filmem, že po jeho shlédnutí složil skladbu "Ezy Rider". (ČSFD)

Související novinky

Bezstarostná jízda dostane moderní reboot

Bezstarostná jízda dostane moderní reboot

02.12.2022

Tak o tohle si asi žádný z diváků neříkal. Legendární americký snímek Bezstarostná jízda herce a debutujícího režiséra Dennise Hoppera z roku 1969 má dostat novodobý reboot. Konsorcium vlastníků práv… (více)

Letní kino MeetFactory startuje 1. června

Letní kino MeetFactory startuje 1. června

26.05.2016

Letní kino patří k prázdninovým měsícům stejně neodmyslitelně jako slunce nebo koupání a teplé letní večery přímo vybízejí k tomu, užít si nějakou tu filmovou laskominu pod širým nebem a s… (více)

Reklama

Reklama