Kamera:
Gavin KellyHudba:
Mac QuayleHrají:
Emma Roberts, Gus Kenworthy, Billie Lourd, Leslie Grossman, Cody Fern, Angelica Ross, John Carroll Lynch, DeRon Horton, Matthew Morrison, Orla Brady (více)VOD (1)
Epizody(9)
-
Tábor Redwood (S09E01)
-
Pan Rolnička (S09E02)
-
Slashdance (S09E03)
-
Opravdoví zabijáci (S09E04)
-
Rudý úsvit (S09E05)
-
Epizoda číslo 100 (S09E06)
-
Bílá paní (S09E07)
-
Odpočívej v loji (S09E08)
-
Poslední dívka (S09E09)
Obsahy(1)
Je leto roku 1984 a vo večerných hodinách sa uprostred Los Angeles odohráva lekcia aerobiku. Na tejto hodine sa po prvý krát stretávajú aktéri tohto príbehu. Aerobiková fanatička Montana (Billie Lourd), atléti Chet (Gus Kenworthy) a Ray (DeRon Horton), ambiciózny herec Xavier (Cody Fern) a Brooke (Emma Roberts), ktorá sa do LA prisťahovala len nedávno, takže sa snaží zapadnúť. Po tréningu sa partia rozhodne, že je treba vyskúšať niečo nové, a preto si zvolia kemp Redwood ako miesto, kde strávia leto ako vychovávatelia. Tento kemp je známy tým, že sa tu v roku 1970 odohral brutálny masaker. Teraz, o 14 rokov neskôr, sa jedna z preživších Margaret Booth (Leslie Grossman) rozhodla kemp znovu otvoriť. Krátko po príchode noví táborníci zisťujú, že v Redwoode nie je všetko v poriadku a čoskoro opäť potečie krv. (Marceloo)
(více)Videa (2)
Recenze (57)
Spoilery - Že se nebude jednat o obyčejnou parafrázi na slasher, bylo jasné už od oznámení tématu, přesto mě autorský záběr příjemně překvapil. V rámci převyprávění teenagerovských horrorových osmdesátek se totiž jedná o první díl, o přestřelené pokračování, o parodii sama na sebe, o nečekaný origin i o nostalgický návrat po letech. A přesto je mi to málo. Hutná atmosféra, která jindy k AHS neodmyslitelně patří, se totiž dostavuje až v poslední třetině a místo toho sledujeme cosi, co připomíná trochu vyšeptalou neuskutečněnou sezónu Scream Queens. Hlášky cílí zbytečně často na první dobrou, zvraty nepřekvapí, protože přepálenosti se střídají už od samého úvodu a i když mě potěšilo, že jsem nejraději sledoval postavu, která mě v úvodu nezajímala vůbec (Jingles), nezůstalo ve mně z Camp Redwood téměř nic. Díky alespoň za dotažené, dopointované a překvapivě dojemné finále, které celý příběh nenásilně zamyká do vlastní krabičky. Že mě v tu chvíli už z neúspěšných veletočů téměř bolela hlava, je věc druhá. ()
9. série se odehrává v roce 1984 na letním kempu kousek od LA. Z minulých řad je tu obsazených jen pár známých tváří. Celé je to o vrahovi, který tento kemp v roce 1970 téměř vyvraždil a teď se vrací dokončit svou práci. Časem nás dost věcí překvapí. Místy je tma dost dobrá retro atmosféra. První polovina se odehrává během jedné noci. Poté následuje skok o pět let dopředu. Závěrečná epizoda se odehrává v současnosti. Dost zajímavé je zjištění, kdo je vlastně vrah. Je jich totiž víc. Moc mě nepotěšil nápad z duchy v kempu, který převzali od strašidelného domu z 1. série. Jsem zvědavý, jestli chtějí ještě pokračovat. Protože mně už to stačí... "Ušetřil jsi poplatníkům dost peněz." ()
Je leto roku 1984 a vo večerných hodinách sa uprostred Los Angeles odohráva lekcia aerobiku. Na tejto hodine sa po prvý krát stretávajú aktéri tohto príbehu. Aerobiková fanatička Montana (Billie Lourd), atléti Chet (Gus Kenworthy) a Ray (DeRon Horton), ambiciózny herec Xavier (Cody Fern) a Brooke (Emma Roberts), ktorá sa do LA prisťahovala len nedávno, takže sa snaží zapadnúť. Po tréningu sa partia rozhodne, že je treba vyskúšať niečo nové, a preto si zvolia kemp Redwood ako miesto, kde strávia leto ako vychovávatelia. Tento kemp je známy tým, že sa tu v roku 1970 odohral brutálny masaker. Teraz, o 14 rokov neskôr, sa jedna z preživších Margaret Booth (Leslie Grossman) rozhodla kemp znovu otvoriť. Krátko po príchode noví táborníci zisťujú, že v Redwoode nie je všetko v poriadku a čoskoro opäť potečie krv. - Je neuveritelné, ako tím okolo Ryana Murphyho dokáže každý rok prekvapiť niečím novým. Minulý rok som chválil, ako vymenil tvorenie nových charakterov za to, že do deja vložil drvivú väčšinu postáv z minulých sérií. Tento rok sa na nejaké postavy rovno vykašlali, pretože tie v Slasheroch aj tak vôbec nikoho nezaujímajú. Tu ide hlavne o vrahov a ten sa im podaril vytvoriť na jednotku. Samozrejme si väčšinu charakteristík berie z královskej trojice Camp Slasheru Friday the 13th, The Burning a Madman, ale vďaka príjemnému prekvapeniu, ktorým je pridanie muža, ktorý v tom čase terorizoval LA a ktorý je naviac fenomenálne zahraný novou tvárou menom Zach Villa, má svoje vlastné čaro a John Carroll Lynch konečne dostal priestor ukázať sa a darilo sa mu celkom dobre. Prepletajúce sa dejové línie týchto vrahov boli jednou z vecí, ktoré sa mi na tejto sérii páčili najviac. Bodycount je vysoký a vraždy sú kreatívne. Obava z nejakých TV obmedzení už pri American Horror Story úplne zmizla a krvi je tu viac než dosť. Z hercov vynikajú Cody Fern, Billie Lourd a už spomínaný Zach Villa. Je pekné vidieť, ako staré tváre odchádzajú a nové ich nahrádzajú, ale nebudem klamať a napíšem, že som sa často prichytil pri tom, ako rozmýšlam, ktorú postavu by mal hrať Evan Peters a ako by to vyzeralo keby Margaret Booth stvárnila Sarah Paulson. Keď už sme pri Margaret, nemôžem si pomôcť, ale Leslie Grossman je po Papovi Legbovi, ktorého stvárnil Jeffrey Reddick a Cricketovi z Roanoke, ktorého hral Leslie Jordan, podla mňa najhoršie zahranou postavou tohto seriálu. No a keď ju spojili s Lesliem aj tu, tak som mal dosť. Vadilo mi aj to, že sa polovica seriálu odohráva počas jednej noci, a preto je drvivá väčšina scén slabo osvetlených, ale zase tá symbolika jednej noci je kameňom, na ktorom je postavený nasledujúci vývoj deja, takže to je len môj osobný problém. V závere sa objaví ešte aj viacero veteránov tohto seriálu, z čoho som mal obrovskú radosť. Naviac je tu velmi kreatívna práca s konceptom Final Girl a vo finále som zostal velmi milo prekvapený, ako ho tvorcovia využili. Nemôžem opomenúť úžasnú úvodnú znelku a celkovo výborný výber skladieb použitých v tejto sérii. Tu je treba poďakovať používatelovi Bioscop, ktorý ich v zaujímavostiach velmi dobre popísal. Som rád, že si tento seriál stále drží nadštandardne vysokú úroveň, a nemôžem sa dočkať toho, čo tvorcovia prinesú zase o rok. Taktiež verím, že tá tendencia skracovať epizódy a aj celý seriál čo najskôr zmizne, pretože 9 dielov je na takúto pecku málo. () (méně) (více)
Lepší tři hvězdy. Průběh děje mi chvílemi moc neseděl, herečky mi často lezly na nervy a nebyl tam takový feeling, jako u těch lepších řad. Příběh celkem předvídatelný a pokud chtěl být fádní vyvražďovačka, povedlo se. Dost mi chybělo již klasické propojení s jinými sériemi a absence oblíbených hvězd. Místo toho má ale 1984 jeden z nejlepších konců, což aspoň vyzdvihuje celý koncept, ale k vyššímu hodnocení mu nepomůže. ()
Galerie (156)
Zajímavosti (40)
- Na začátku epizody hraje „Flesh For Fantasy“ od Billy Idol, po ní následuje „Paranoid“ od Black Sabbath a po ní následuje „Can't Fight This Feeling“ od REO Speedwagon. (Duoscop)
- Na konci epizody hraje „The Living Years“ od Mike + The Mechanics. (Duoscop)
- Na začátku epizody jsou hlavní hrdinové v chatce a sledují televizi. V další scéně je ale televize vypnutá. (Duoscop)
OBSAHUJE MÍRNÉ SPOILERY! Seriál American Horror Story se oficiálně dočkal 9. série a dle slibů Ryana Murphyho bychom se mohli dočkat až dalších deseti. Ne každý seriál utáhne tolik sérii, American Horror Story má ale kliku v tom, že je každá série jiná. Ne zas tak atmosférou nebo přístupem k vyprávění jako spíš časovým zasazením, přístupu k příběhu a především výběrem hororového podžánru. Zatímco si 3. série pohrála s čarodějnicemi, 6. série si pohrála s podžánrem Found footage a 8. série zase s filmy s tématikou antikrista, 9. série pro tentokrát čerpala inspirací ze slasherů 70 a 80. let jako Halloween nebo Pátek třinactého. O to očividnější je inspirace viděna tím, že se seriál většinu času opravdu odehrává v 80. letech a vůbec poprvé od čtvrté řady s podtitulem Freak Show se nějaká série odehrává opravdu většinu času v minulosti. Nádech 80. let je opravdu cítit už jenom z úvodních titulků každé epizody, která krom strašidelných výjevů a náznaků toho čeho se můžeme v AHS: 1984 dočkat především servíruje archivní záběry dobových reklam nebo dobových událostí (dojde i na tehdejšího prezidenta USA Ronalda Reagana). Každé úvodní titulky jsou u každé série AHS jsou hodně své a tady krom dobových záběrů a atmosféry dopomáhá také dobový retro soundtrack, který se naprosto parádně poslouchá a je jednou z nejpovedenějších pojetí klasické American Horror Story Theme. Murphy společně s Bradem Falchukem si museli dát s nálezem té pravé atmosféry 80. let neskutečně moc práce a moc to cením. 9. série měla mít původně 10 epizod, nakonec byla ale zkrácena o jednu epizodu a člověk by se tak mohl bát, že Murphy s Falchukem museli hodně materiálu vměstnat do sebe. Za mně je ale tempo a práce s charaktery naprosto bravurní a srovnatelná se všemi ostatními sériemi. U AHS: 1984 platí, že se bravurně střídá vážná atmosféra s chvilkami humoru, který funguje a opět platí, že zatímco si šestá série s podtitulem Roanoke utahovala z reality show, devátá série si zase utahuje z pravidel slasherového žánru a zase to funguje. Zároveň se během 9 epizod naservíruje spoustu reálně šokujících dějových zvratů, které nepůsobí ze scenáristické stránky přehnaně a fungují. I u 1984 platí, že jsem občas zíral na co mají Murphy a spol. odvahu a sežral jsem jim to i s navijákem. Reálně mi každý ve své roli přišel ideální. Dalo by se sice říct, že se tu pořád vyskytujeme ve slasheru a těch hereckých přiležitostí není moc, to ale ve finále není tak úplně pravda a použiju jeden příklad za všechny- JOHN CAROLL LYNCH! Lynch už si ve 4. sérii zahrál vraždícího klauna Twistyho a dodal jednu z nejtragičtějších postav v historii AHS. V 5. sérii si poté Lynch bravurně střihl sériového vraha Johna Waynea Gacyho a v 7. sérii se na chvilku vrátil jako Twisty. A Lynch i zde hraje nejtragičtější postavu nejen celé série ale dost možná i jednu z nejtragičtějších postav v historii AHS. Benjamin Richter/ Mr. Jingles je Lynchův herecký koncert, který si neskutečně užil a především je skvělé pozorovat jak se postava Mr. Jinglese časem vyvíjí. Lynch je za mně jasným hereckým favoritem AHS 1984 a doufám, že jsme ho v AHS celkově neviděli naposledy a dorazí i v dalších sériích. V rámci dějové struktury je poté skvěle vidět, že od finále první epizody po pátou epizodu se celý seriál odehrává během jedné vražedné noci a funguje to. Začal jsem se bát jestli se jedna noc udrží do devátého dílu, bál jsem se ale zbytečně, protože po pátém díle skočíme v čase do roku 1989! Dojde k masakru, ne všichni to přežijí, příběh ale rozhodně nekončí. A člověk jen čeká co Murphy předhodí dál. A i když je tam toho bravurního opravdu hodně, najde jedno minimálně velké ale ke kterému se ale dostanu později a vysvětlím proč možná není tak WTF jak by se mohlo zdát. Časem se herecky vyřádí i Billie Lourd nebo Leslie Grossman, Leslie Jordan zase pohostil AHS svou přítomností a opět je výrazný přírůstek do castu a především se po čase vrací i hereká stálice AHS Lily Rabe (chyběla jen v sedmé sérii) a opět je parádní.Celkově je fajn, že i v rámci slasheru dostali herci příležitost se skutečně vyřádit. Především ale cením to jak Murphy opět dokáže budovat napětí a dovézt vše k jasnému finálnímu devátému dílu s názvem ,, Final Girl´´. Jak jsem již řekl tak si AHS: 1984 utahuje ze slasherových klišé a zároveň vysvětluje pojem Final Girl: Final Girl je postava, která se stane součástí masakru a následně jako jediná přežije. Pojem Final GIrl je známý dost, v Halloweenu to byl Laurie Storde, v Pátku třináctého zase třeba Alice Hardy. Celou dobu je zajímavé odhadovat kdo ve finále bude Final Girl a i když jsem měl jistý tip, ve finále se Murphymu skutečně daří držet napětí celou dobu. O Final Girl ale v dílu ,, Final Girl´´ ve finále vůbec nejde. Klíčovou součástí deváté epizody je totiž postava Bobbyho Richtera II v podání Finna Witrocka. Finn Witrock zářil ve 4. sérii Freak Show jako Dandy Mott a bral jsem ho jako jednoho z nejlepších členů AHS ansámblu. Objevil se i následně v 5. sérii Hotel (ve dvouroli, jedna z těchto postav byla samotný Rudolph Valentino) a následně v 6. sérii Roanoke, od té doby si ale dal pauzu. A zde se vrací a je zase skvělý. Především jeho setkání s otcem Mr. Jinglesem je jednou z nejdojemnějších věcí co jsem v historii AHS viděl a ve finále jsem rád, že Witrock poprvé v historii nehraje roli, která je psychopatem nebo vraždícím monstrem a tuto polohu naprosto zvládá. AHS: 1984 má parádní dobovou atmosféru, krásně se na to kouká a především se opět daří utahovat si z horrorového žánru. Bylo by ale nefér nepovědět si něco o tom zásadním WTF aktu, který je dost možná plot hole pro širší dění AHS. Nebo ne? Jistě si vzpomínáte, že se v 5: sérii AHS: Hotel objevil Richard Ramirez v podání Anthonyho Ruivivara. Richard Ramirez je skutečný sériový vrah, který v 80. let vraždil a dostal přezdívku Noční Stalker. Nakonec byl dopaden a zatčen a v roce 2013 zemřel na leukémii, zatímco co čekal na popravu ve státě Kalifornie. Murphy tuto postavu využil v Hotelu. Sériový vrah James Patrick March, majitel hotelu Cortez měl totiž napříč milénii zaučit vrahy jako John Wayne Gacy, Jeffrey Dahmer, Aileen Wuornos nebo právě Richard Ramirez. A v Hotelu se skutečně objeví Ramirez na setkání Ďábelské noci, noci kdy se na Halloween March setkává se svými učebníky. Jenže AHS tak trošku zde vytrhává kontinuitu. V AHS: 1984 si Ramireze střihl Zach Villa a do role se hodí. V roce 1989 v šestém díle (100 celkové epizodě AHS) uteče Ramirez z vězení. A celou dobu jsem čekal, že to celé skončí tak, že bude Ramirez dopaden a vše bude kontinuitou v pořádku. Jenže Ramirez nakonec skončí jako duch v táboře Redwood a je zde i v roce 2019! A pořád ve stejném věku jako v roce 1989! Člověk by tak snadno mohl říct, že se Murphy naprosto vykašlal na kontinuitu a nevyšlo mu to. Jenže pak si člověk uvědomí, že osmá série AHS tak trochu (doslova!) cestovala v čase, změnila důležitou událost a je tak možné, že po vzoru X-Men: Budoucí minulost se časová osa bude dělit na dobu před a po. Budeme si muset počkat na Murphyho oficiální vyjádření, rozhodně bych to ale automaticky nebral jako plot hole. Na rozdíl od X-Menů mi ale tohle měnění kontinuity a zásadních událostí vůbec nesedne. Ve finále mi to dost možná sráží i AHS:1984 na nejslabší sérii seriálu, pořád ale rozhodně dobrou. Bojím se roku kdy vyjde nová série AHS, která mi nesedne a já tak budu vzpomínat na časy kdy jsem měl tento seriál v TOP seriálech. Zatím to ale pořád platí a nemůžu se dočkat co Murphy předvede příště.... Verdikt: 4, 5 z 5 () (méně) (více)