Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Námětem pro celovečerní filmový debut šestadvacetiletého režiséra Jana Hřebejka se stala stejnojmenná „pamětnická“ povídka Petra Šabacha z knihy "Jak potopit Austrálii". Originální muzikálová komedie je situována do Dejvic konce 50. let, žijících poklidně svým „maloměstským“ způsobem ve stínu rudé hvězdy na špici hotelu Internacional. Do světa rodičů, náruživě žijících všedními starostmi, aby zaplašili tíži doby, a jejich ratolestí, jejichž tušení „světa venku“ podporuje exotický obsah popelnic zmíněného hotelu, vtrhne jednoho dne mladík Bejby. Nevinný pra-chuligán svým výstředním oblečením a vášní pro nezvyklé rokenrolové rytmy způsobí pozdvižení – mládež je nadšena a rodiče si zoufají. I když svérázný prorok je nakonec zničen (podobně jako mnoho jiných, kteří ukázali cestu), pro generaci kluků znamená jeho zjevení klíčový obrat v jejich životě... Jan Hřebejk, inspirován Vlasy M. Formana, svou výpověď o 50. letech spojuje s výraznou videoklipovou stylizací. Základní dějová linie se zcela přirozeně rozvíjí i v písních a suverénně realizovaných tanečních číslech. Zásluhu na zdařilém výsledku má spolupráce kameramana Jana Malíře, choreografa Josefa Prouzy a autora písní Ivana Hlase. Vesměs přesně obsazeným hereckým představitelům dominují Jakub Špalek, Martin Dejdar a Josef Abrhám. Zdařilý muzikál příjemně překvapil a nadchl řady příznivců. Získal Českého lva za nejlepší film roku 1993. (Česká televize)

(více)

Recenze (364)

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Dovolím si začít tím, co mi obrovským způsobem vadilo. Že herci mají jiný hlas, když mluví a když zpívají čert vem. Ale že herci při zpěvu otvírají držku v jiný okamžik než jde text, přes to se přenést nezvládnu. Celkový příběh mě závratně neoslovil, pořád se to točí kolem toho stejného dokolečka kolem. Obsadit do hlavní role Dejdara? No, nevím. V mých očích je to herec vhodný tak maximálně do Comebacku a dalších podobných P(p)tákovin. Takže z věcí za zmínku stojících a zároveň zastupujících slovo KOMEDIE zůstalo pouze vysklené okno a ředěné pivo. Toto nechť jsou záležitosti, díky kterým se neuchýlím k odpadu, neb má k němu tento snímek sakra blízko. * ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Film o těžkých padesátých letech, kde je rokenrol prostřekem k vyjádření protestu ke stavu společnosti a politického režimu. Film, kde je slabošské maloměšťácké prostředí Dejvic konfrontováno s živelností Bejbyho (Martin Dejdar), který všechny provokuje už jen tím, jak vypadá. Hlavní postavou je číšník Eda Drábek (Jakub Špalek), který je mladicky zamilován do Aleny (Sylva Tománková s hlasem Anny Geislerové). Bejby nejvíce ovlivní život rodiny policisty Prokopa (skvělý Josef Abrhám), který nakonec dokáže překonat svůj strach z mocných a nedělat vše, co si přejí. Z dalších rolí stojí za zmínku nespokojená zpěvačka Milada (jitka Asterová), její manžel Přemek (dobrý Jiří Ornest), pomstichtivé velké zvíře, stará svérázná tetička (Anna Kreuzmanová), Edovi přátelé Neumann (Pavel Janoušek s hlasem Jana Potměšila) a podrazácký Peterka (Saša Rašilov), šéf cizí party (Radek Holub) a děti Kšanda (Jan Semotán), průserácký Prokopův syn, a jeho kamarád Pekykoluna (Václav Jakoubek). Hodně se tu zpívá a tancuje a film má skvělou atmosféru. Protest je vždy těžký a následky jsou často zničující. ()

Reklama

lucascus 

všechny recenze uživatele

Na mě moc dejdarovský, barevný, ulítlý a přemrštěný. Ovšem potencionál Jana Hřebejka se už i zde objevuje a vlastně i tehdy se dalo předpokládat, že nás s tímto režisérem čekají velké filmy. Muzikály moc rád nemám, až na výjimky typu Pomády či z českého prostředí snesu Starce na chmelu, tady se ovšem musí smeknout před dvěmi písničkami. Tou první je "Jednou mi fort povídá", ze které čiší plno nespoutaného elánu a hlavním trhákem celého filmu je pak song "Na kolena", čímž celý film vygraduje a divák tak dostává slastné zadostiučinění v podobě odvety všem těm komunistickým páprdům. Věřím, že v roce 1993 to muselo být opravdu silné. Ovšem dnes, když mírně řečeno veškeré nadšení už opadlo, to působí hodně staře. Každopádně toto filmařům nevyčítám, to je věc doby. Ale co nemůžu odpustit, je fakt, že padesátá léta v Americe nejsou padesátá léta v Československu. Doba písniček, tance a veselí - tak to padesátky u nás rozhodně nejsou (teda pokud nepočítám tanečky v rámci budování naší vlasti). Padesátky jsou bohužel příliš smutné a šedé, než aby se dalo uvěřit tomu, že tady někde skotačili týpci podobní Elvisovi. ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Při prvních záběrech filmu jsem se domníval, že jde o snahu navázat a aktualizovat STARCE NA CHMELU. Ty další ten zprvu jednoznačný dojem jen zproblematizovaly. Dvojí kolej filmu - chytlavé, dobové realitě odpovídající Hlasovy rockové písně byly ta případnější - se postupně mění i v dvojí kvalitu filmu. Ta druhá se odlišuje doslova škobrtáním o dobové reálie: Někdy se podaří váhu srovnat, jindy následuje neodvratitelný propad. Nepříjemně překvapují některé násilné ideologické aktualizace, které předbíhají svou dobu o 25-30 let (děj filmu je - nebo má být - situován zhruba do let 1954-1957). Celkový dojem je - např. ve srovnání s PELÍŠKY - mnohem rozporuplnější. To nejpodstatnější, co na sebe LÉTA prozrazují, je talent nejen Hřebejkův, ale v podstatě celého jeho tvůrčího týmu. Tady ovšem převážně v rovině ne vždy dovršených příslibů. ()

C0r0ner 

všechny recenze uživatele

Dvě hezké písničky a jedna veselá scéna se chcaním do piva bohužel nemůžou vyvážit fakt, že se pořád ještě jedná o muzikál, což pro mě znamená velký špatný. Samozřejmě bylo skvělé sledovat tu spoustu talentu na jednom místě, ale já jdu přece jenom spíš po příběhu, který jsem jaksi nezaregistroval. 50% ()

Galerie (9)

Zajímavosti (41)

  • Gramofónovú platňu prehrávajú na kľukovom mechanickom gramofóne (bez elektriny), zákonite by sa hudba z neho dunivo neozývala po bytovke. Navyše sa počas hrania nepohne ihla zo zavádzacej drážky platne. (BlueNeon81)
  • Tvůrci filmu hledali neherce v tanečních skupinách, protože zásadní podmínkou bylo zvládnout taneční party. Jedinou vyjímkou byl herec Jan Semotán (Kšanda), který měl od začátku roli jistou, protože si režisér Jan Hřebejk neuměl představit někoho lepšího. (sator)

Související novinky

Zemřel Josef Abrhám

Zemřel Josef Abrhám

17.05.2022

České nebe se rozrostlo o další velkou hvězdu, ve věku dvaaosmdesáti let totiž zemřela jedna z nejvýraznějších postav naší kinematografie, Josef Abrhám. Oblíbený herec se poslední dobou bohužel… (více)

Reklama

Reklama