Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Námětem pro celovečerní filmový debut šestadvacetiletého režiséra Jana Hřebejka se stala stejnojmenná „pamětnická“ povídka Petra Šabacha z knihy "Jak potopit Austrálii". Originální muzikálová komedie je situována do Dejvic konce 50. let, žijících poklidně svým „maloměstským“ způsobem ve stínu rudé hvězdy na špici hotelu Internacional. Do světa rodičů, náruživě žijících všedními starostmi, aby zaplašili tíži doby, a jejich ratolestí, jejichž tušení „světa venku“ podporuje exotický obsah popelnic zmíněného hotelu, vtrhne jednoho dne mladík Bejby. Nevinný pra-chuligán svým výstředním oblečením a vášní pro nezvyklé rokenrolové rytmy způsobí pozdvižení – mládež je nadšena a rodiče si zoufají. I když svérázný prorok je nakonec zničen (podobně jako mnoho jiných, kteří ukázali cestu), pro generaci kluků znamená jeho zjevení klíčový obrat v jejich životě... Jan Hřebejk, inspirován Vlasy M. Formana, svou výpověď o 50. letech spojuje s výraznou videoklipovou stylizací. Základní dějová linie se zcela přirozeně rozvíjí i v písních a suverénně realizovaných tanečních číslech. Zásluhu na zdařilém výsledku má spolupráce kameramana Jana Malíře, choreografa Josefa Prouzy a autora písní Ivana Hlase. Vesměs přesně obsazeným hereckým představitelům dominují Jakub Špalek, Martin Dejdar a Josef Abrhám. Zdařilý muzikál příjemně překvapil a nadchl řady příznivců. Získal Českého lva za nejlepší film roku 1993. (Česká televize)

(více)

Recenze (364)

joker.george 

všechny recenze uživatele

České písničky podle mě nemají jednoduše na to, aby dokázaly utáhnout nebo dokonce ,,vyrobily'' úspěšný film. Pár zajímavých písní i choreografií se samozřejmě objeví, ale většina je jen obyčejná výplň tuctového příběhu bez jakýkoliv zvratů. Děkuji aspoň za postavy Martina Dejdara a Josefa Abrháma, které skutečně dokázali snímek okořenit... ()

C0r0ner 

všechny recenze uživatele

Dvě hezké písničky a jedna veselá scéna se chcaním do piva bohužel nemůžou vyvážit fakt, že se pořád ještě jedná o muzikál, což pro mě znamená velký špatný. Samozřejmě bylo skvělé sledovat tu spoustu talentu na jednom místě, ale já jdu přece jenom spíš po příběhu, který jsem jaksi nezaregistroval. 50% ()

Reklama

Des2 

všechny recenze uživatele

K muzikálům bývám většinou dost nekritická, hned se jimi nechám strhnout a pak už se vezu na vlně hudby a tance až do konce, kdy mě film vyplivne ve stavu naprosté euforie a já nemůžu jinak než dát pět hvězdiček. Jenže Šakalí léta... to není ten případ. Filmu hlavně chybí -pro muzikály tak typický- drajv. Příběh (dá se to tak vůbec nazvat?) je rozmělněný mezi velké množství postav, které jsou tím pádem ploché, nemůžeme se s žádnou ztotožnit. K muzikálům patří určitá stylizace, ale tady, přestože byla mírná, působila nepřirozeně. Film by měl být muzikál buď na 100%, nebo vůbec. Tady je všechno tak odbyté, polovičaté... Dlouhé chmurné scény přeruší občas nějaký hudební výstup, ale výsledný dojem je tak trochu kočkopes. Měla jsem tu čest vidět Made in Hungária, maďarský muzikál s podobnou tematikou, a musím říct, že všechno, co je tady tak špatně, Maďaři zvládli na výbornou. Žádná nuda, žádná průměrná taneční čísla, ale strhující gejzír skvělé hudby a vtipu s dokonalou a pohlcující atmosférou. ()

mchnk 

všechny recenze uživatele

Muzikál na mne působí spíše jako oslava hudebního vrcholu Ivana Hlase. Začínající, dnes již klasické duo, Hřebejk - Jarchovský své schopnosti ukázali naplno později. I když jejich styl v tom nepochybně je. Lidský humor na pozadí krvavé doby, mládežnická rebelie způsobená rock´n´rollem - rozhodně lepší tři, ovšem výběr herců nebyl moc šťastný. Duo Abrhám - Dejdar je viditelně z jiného hereckého světa, než ostatní, možná kromě Špalka s několika kolegy, ale jinak se mi film nechce zarýt více do paměti a tím i do nutkání si ho pustit dobrovolně. ()

vesper001 

všechny recenze uživatele

Zatímco v současnosti očividně prožíváme počátek úpadku Hřebejkovy invence, Šakalí léta jsou naopak plodem jeho filmařské adolescence – tenká dějová linie, průměrné songy, ucházející taneční čísla, strašlivý střih. Během sledování se mi bezděčně vybavil text písničky, kterou Hugh Laurie procítěně pěje v jednom z dílů A Bit of Fry & Laurie. Snad že texty v Šakalích letech jsou na této úrovni: A i když lidi říkaj ti, že tahle země má na mále, / všechno se dá vyřešit dobrým kopancem do p*dele. / V sametové botě noha železná / a když snad dojde k tomu, že kolem nikdo nestojí, / jen stoupněte si před zrcadlo a kopněte se do svojí. / Nakopali jsme p*del Grenadě, a Iráku jakbysmet, / nakopali jsme ozónové díře, ta nám to teď vrací zpět. / Nakopali jsme p*del rakovině, a AIDS bude další, věřte mi, / a globálnímu oteplení nakopeme s brýlemi. Potíž je v tom, že Fry & Laurie byli vtipní. Šakalové jenom vyjou. ()

Galerie (9)

Zajímavosti (41)

  • Song Eddieho Cochrana mohli použiť do filmu za symbolických tisíc korún na minútu, nemecký majiteľ práv si ale vyžiadal za dobový šláger "Ananás aus Caracas" 21-tisíc vtedajších mariek. (Zdroj: instinkt.tyden.cz) (Raccoon.city)
  • Taneční kreaci, které se říká „kačeří chůze“, kterou použil Bejby (Martin Dejdar) i „Kšanda“ (Jan Semotán) ve filmu, používali od třicátých let 20. století T-Bone Walker, Chuck Berry v padesátých a poté i Angus Young z ACDC v sedmdesátých letech. (Dinsberg)
  • Píseň „Zavřete oči“ v závěru filmu nezpívá nikdo jiný, než sám Jan Semotán. (camper)

Související novinky

Zemřel Josef Abrhám

Zemřel Josef Abrhám

17.05.2022

České nebe se rozrostlo o další velkou hvězdu, ve věku dvaaosmdesáti let totiž zemřela jedna z nejvýraznějších postav naší kinematografie, Josef Abrhám. Oblíbený herec se poslední dobou bohužel… (více)

Reklama

Reklama