Režie:
John HustonKamera:
Harold RossonHudba:
Miklós RózsaHrají:
Sterling Hayden, Louis Calhern, Jean Hagen, James Whitmore, Sam Jaffe, John McIntire, Marc Lawrence, Barry Kelley, Teresa Celli, Marilyn Monroe (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Když všichni jsou prohnilí, je pro ně zločin jediná naděje na změnu. Lupič-gentleman německého původu, známý jako Doktor, se specializuje na vloupání ve velkém stylu. Po návratu z vězení hodlá se svojí bandou uskutečnit loupež v hodnotě jednoho milionu dolarů. Brilantní plán se jim podaří uskutečnit. Udržet uloupené peníze v tajnosti je mnohem těžší úkol. Členové bandy se snaží jeden druhého navzájem využívat a také za sebou zamést stopy... Kriminální film Johna Hustona je přepisem stejnojmenného detektivního příběhu spisovatele a scenáristy W. R. Burnetta. Jeho děj se odehrává v Chicagu ve 40. letech. Herec Sterling Hayden se představí v úloze lupiče Dixe Handleye, James Whitmore jako jeho zločinecký kolega Gus Minissi. V malinké roličce se v příběhu doslova mihne Marilyn Monroe, která ztvárnila roli Angely Phinleové. Hudbu k filmu napsal známý skladatel maďarského původu Miklós Rózsa. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (73)
Moja fascinacia noir filmami 40. a 50. rokov opat pokracuje, tentokrat padla volba na The Asphalt Jungle. Vyborny krimi film o kradezi vacsieho mnozstva klenotov- presne to je tento film. prvu polhodinu sleduje divak len pripravy na vykradnutie klenotnictva, samotne vykradnutie zaberie tiez urcitu minutaz. A divak moze zlodejov pekne sledovat, a pekne si skladat logicku skladacku pocas samotnej kradeze. jeden krok pekne nasleduje za druhym, su pekne premyslene a prepracovane. Vidno, ze si tvorcovia dali s filmom dostatok prace. Klasicke noir prvky : temne charaktery, temne nasvietenie sceny, tmava kamera, drsne a cynicke dialogy- to vsetko je aj v Asphalt Jungle. Na konci filmu nasleduje klasicky noir : rad podvodov, klamstiev a systematickeho zahmlievania. Z hercov vyzdvihujem hlavne vyborneho Sterling Haydena, ale aj zvysok odviedol vybornu pracu. Ucast Normy Jean /Marilyn Monroe/ som mal na haku. Vyborny noir to vsak rozhodne je. 92 % ()
NOIR FILM KOKOŘÍN 2013. Na tomto filmu oceňuji především to, jak si i v poměrně velkém množství postav dokáže udržet přehlednost. John Huston to prostě umí. Ještě než se začne schylovat k loupeži, kolem které se celý film točí, jsou nám krásně představeny jednotlivé postavy i vztahy mezi nimi. Pak už je jenom radost koukat. Jo a kdybych nevěděl, že jednu z postav hraje Marilyn Monroe, tak bych ji nejspíš ani nepoznal :) ()
...., z níž pokouší se "odlepit," ale nemůže odejít, na pláži se mít, ani božská Norma Jeane. Na sofa to nevinné kotě spí, teď se kočka probouzí. Všichni jsou z ní paf, když cupitá v kalhotovém kostýmku nebo svůdných koktejlkách... Všechny ten třpytivý klenot oslní, mysl omámí, rybník vypálí. Pokolikáté v historii už, zrádný to lu/m/p? Stínoví hráči krouží, baží, mžitky z té marnosti mají. Nepřející, nezkorumpovaní jim nohy podrývají. Tužby, co klenuly se pod kůží, vidím černě, muži. Obrali nás o ně, a tím utrpěl tým loupeživý s nejlepšími úmysly, nejvyššími ambicemi, co zbohatl ve smrti. ()
Fauna se v asfaltové džungli rychle rozdělí na relativně dobrou (architekt akce, kasař, řidič a dobrosrdečné svaly s touhou vrátit se na rodnou farmu do Kentucky) a zlou (podlý mecenáš na pokraji bankrotu, změkčilý prostředník, zkorumpovaný fízl). Huston pak s tou nebohou zvěří definuje budoucí žánrové postupy a na ose příprava - loupež - její tragické následky rozehrává bezútěšnou partii o marnostech lidského pachtění a náhodách pitomějších, než jsou mladé milenky starých pánů. Obsazení funguje od neostrých rysů hromotluka Haydena až po strýčkovu husu Marilyn a všechno to zabíjení, rvačky mezi muži a bezvýchodnost tady nacházejí svůj pravzor.. Pozorný divák si zajisté všimnul institucionalizovaného Brookse a je mu tím pádem jasné, za co kroutil svůj trest v Shawshanku.. ()
Od začátku do konce mrazivá noir-kriminálka s tak osvědčeným schématem - složení party, přípravy, loupež a následná nemilosrdná hra osudu, který si se sebevykutálenějšími zločinci už poradí. Scéna loupeže je vypilovaná na jedničku, podobně i konce hlavních protagonistů působí velmi silně. Sterling Hayden tradičně odvádí skvělou práci "jemného drsňáka" a Marilyn Monroe je tak neuvěřitelně roztomilá, třebaže je jenom objektem, a nikoliv subjektem, poněkud zvrácených vášní. ()
Galerie (50)
Zajímavosti (19)
- Zpětně se na plakáty dostal slogan: "And this is the picture that first brought fame to Marilyn Monroe." Obdobným způsobem se měnily plakáty i k filmu Love Happy (1949). (NinadeL)
- Roku 2008 film vybrala knihovna amerického Kongresu k archivaci jak dílo pozoruhodné z kulturního, historického a estetického hlediska. (Rosalinda)
- Dielo je istým priekopníkom, lebo ustanovilo naratívne konvencie tzv. caper filmu, teda subžánru kriminálneho filmu, ktorého centrom je odvážne zorganizovaná lúpež. Huston zaviedol štruktúru o troch dejstvách. V prvom sledujeme nábor lupičov, v druhom prípravu a samotnú lúpež. Vo finálnom dejstve dôsledky lúpeže, ktoré končia smrťou či potrestaním lúpežníkov, mnohokrát pod vplyvom ľudskej slabosti. (Biopler)
Reklama