Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Stále svěží filmovou komedii Muži v offsidu natočil roku 1931 režisér Svatopluk Innemann podle stejnojmenného humoristického románu Karla Poláčka. Sportovní veselohra tehdy byla – a vlastně na dlouhou dobu i zůstala – vcelku ojedinělým zjevem v české filmové dramaturgii, třebaže její zcela mimořádný úspěch u obecenstva přímo volal po rychlém následování. O tento úspěch (film běžel v pražských premiérových kinech celých 12 týdnů a měl i velmi pochvalné kritiky) se stejnou měrou zasloužila Poláčkova vtipná a oblíbená předloha a vynikající herecké výkony, jimž všem dominoval pan Načeradec v interpretaci znamenitého herce Huga Haase, který zde vytvořil svou první velkou filmovou roli. Jeho spoluhráči byli Jindřich Plachta v roli starého Habáska, Theodor Pištěk jako pan Šefelín a v drobnější roli pana Hátle, zákazníka pana Habáska, Jaroslav Vojta. Méně výrazná je milenecká dvojice karikujícího Emana Fialy a Jiřiny Štěpničkové, která zde vytvořila jednu ze svých prvních filmových rolí. Milovníci staré Prahy a sportovní fanoušci ocení dokumentární záběry z fotbalového stadionu na Letné, je zde zachycen i populární rozhlasový redaktor Josef Laufer. (Česká televize)

(více)

Recenze (119)

FOCKE_WULF 

všechny recenze uživatele

"Haló Praha. Jako poslední číslo odpoledního koncertu z teras na Barrandově vysíláme Pochod fotbalových fanoušků od Emana Fialy. Vzápětí na to soudobým rozhlasem z Vídně zápas Slavia - Vienna.....Haló, rádio Praha vysílá přenosem z Vídně soudobým rozhlasem do Brna, Bratislavy, Košic a Moravské Ostravy zápas Slavia - Vienna. U mikrofonu redaktor Laufer. Pozor, přepínáme na Vídeň. Haló haló, tady je hříště Hohe Warte ve Vídni, odkud vysíláme průběh fotbalového utkání Vienna - Slavia. Zápas je hrán v rámci soutěže o Středoevropský pohár a přihlíží mu asi třicet tisíc diváků. Mužstva jsou už na hříšti, soudce Gereth povolává právě kapitány obou týmů, Svobodu ze Slavie a Bluma z Vienny k losování. Sestavy mužstev jsou tyto: Slavia - Plánička, Ženíšek, Novák, Vodička, Šimperský, Černický, Junek, Šoltys, Svoboda, Bára, Joska...." :-) ()

Vesecký 

všechny recenze uživatele

Vidím zde překvapivě nízké hodnocení, ale pro mne tahle filmová klasika znamená jednu z nejlepších komedií počátků českého zvukového filmu. Uvědomme si, že zvuk poznal film teprve roku předešlého. Opět se ukázalo, jak S. Innemann u řady filmů pohořel, aby mezitím udělal věčné filmové dílko, kterému se aspoň naše generace od srdce zasměje. Muže v ofsajdu mám kdesi ve své knihovně a patří tam plným právem, neboť je to knížka s Poláčkových nejlepších. Když ji čteme, nutně si představujeme rozšafného pana Načeradce - skvělý Haas, vášnivého fotbalisty - teoretika Emana Habaáska - E. Fialu, sdílející postel se svým otcem, ve skutečnosti stejně starým J. Plachtou. Jednu ze svých nejlepších kreací zde zahrála moje milovaná Bettynka Kysilková, nechtěného ženicha si zahrál nenápadný Jaroslav Vojta. A ještě nesmím zapomenout na maličkého Františka Říhu a jeho radost nad tím, že konečně vidí zelený trávník. Ostatní hráli průměrně (Štěpničková, Nolloová) či standardně (Pištěk). Rozhodně ne nezajímavou roli sehrálaJožka Vanerová. prostě - herecký koncert, na který se dá dívat zas a znova. ()

Reklama

Martrix 

všechny recenze uživatele

Předlohu jsem nečetl, takže mohu jen konstatovat, že mě nijak nepřekvapuje informace, že šlo o velmi rychle spíchnutý film, který měl zaplnit volný čas v ateliérech. Kdo se nechal nalákat na Haase, byl jistě překvapený tím, jakou holoroli dostal. Jenže to byla vlastně jeho první větší role ve filmu...jako třicátník hrál ubrblaného padesátníka a aby toho nebylo málo, tak Fiala hrál syna stejně starému Plachtovi. Pár vtipných momentů se našlo, ale jinak to je celé nedopečené. Filmy pro pamětníky mám rád, ale tady se nostalgií nahlodat nenechám a k obecnému nadšení se přidat nemohu. Zajímavé je snad jen sledovat pozadí tehdejších fotbalových zápasů a zjištění, že fandismus se nijak zvlášť za těch skoro sto let nezměnil. ()

ad-k 

všechny recenze uživatele

Jakožto právověrný Slávista nemohu opomenout Haasovo vkusné přívrženství i některé stařičké fotbalové záběry, které jsou sice "namontovány" do příběhu lehce neobratně, ale rok vzniku snímku leccos ospravedlňuje... Nakonec tedy poměrně příjemný "přepis" knihy Karla Poláčka se sympatickými protagonisty, optimistickou atmosférou a v neposlední řadě příšernými dresy dělnické Sparty... ale co: nakonec mi "můžou bejt ukradený", viz skóre: │6:0% ()

Rattlehead 

všechny recenze uživatele

"Muži v ofsajdu nejsou komedií velkého sólisty, jako jsou filmy Vlasty Buriana, ale mají ještě řadu hráčů, kteří rozdrtí soupeře rozdílem třídy." Kromě burianovek naše nejlepší veselohra z počátků zvukového filmu a rozhodně to neříkám jen proto, že jsem sám fotbalový fanoušek (Viktorky, ale té plzeňské). Hugo Haas či Eman Fiala zde ztvárnili jedny ze svých nejlepších rolí. Velkou historickou hodnotu mají dobové záběry na fotbalové zápasy, na lunapark či na pražskou Letnou. P. S. Pepi Bican ve své knize vzpomíná na svého spoluhráče z nohejbalu Františka Habáska. Ten kopal za rezervu Slavie a Pepi prosadil, aby hrál pár zápasů i za áčko. Byl z toho chudák prý hrozně nervózní, naštěstí neslyšel výbuch smíchu na tribuně, když hlasatel četl sestavu a v ní jméno Habásko. Poláčkův román znal mezi fotbalovými fandy kdekdo... ()

Galerie (34)

Zajímavosti (23)

  • Vo filme môžeme vidieť aj dnes už unikátny záber na most cisára Františka Josefa I., ľudovo bol most nazývaný tiež Eliščin, podľa manželky cisára Alžběty .Most bol postavený v rokoch 1865-1868 a viackrát premenovaný na Štefánikov most, most Leoše Janáčka, opäť Štefánikov most a napokon bol premenovaný na Švermov. V rokoch 1946-1947 bol most demontovaný. Najcennejšie časti mosta sú dnes súčasťou depozitára Národného technického múzea. (Raccoon.city)
  • Režisér Svatopluk Innemann po čase o natáčaní povedal: "Bol som úspešný režisér nemých snímok, ale tu som ešte len skúmal technické zradnosti zvukového filmu, ktorý bol vtedy ešte dieťa v plienkach." Kritici vtedy zvuk, ale hlavne hudbu nazvali škandálom slovami: "Podnikatelia očarovaní miešačkou (strojom na miešanie zvuku), napráskali celý film nevkusnou hudbou zo starého biografu bez ladu a skladu hádzanú cez seba, takže celý film utrpel nenahraditeľnú akustickú škodu.“ [Zdroj] (Raccoon.city)
  • Film vznikol tak, že v pražskom ateliéri AB mali časové okno a vypočítali si, že keby sa nefilmovalo, prerobili by peniaze, a preto sa rozhodli, že radšej sfilmujú niečo, čo prepadne. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama