Reklama

Reklama

Soumrak dne

  • USA The Remains of the Day (více)
Trailer

Obsahy(1)

Sloužili svým pánům lépe než sami sobě. Anthony HopkinsEmma Thompsonová v hlavních rolích nenaplněného milostného příběhu... Celý svůj život zasvětil svému povolání. V něm, v jistotě a bezpečnosti tradice, nacházel smysl své existence. Svou malou armádu služebných dokázal ovládat stejně mistrně, jako své pocity a svou tvář. Vždy dokonalý, perfektní, bezchybný majordomus pan Stevens, nejtypičtější představitel typicky anglického fenoménu loajality a služebnosti, dokonale zvládnuté profese, které padá za oběť soukromí i individualita. A přece i v jeho životě nastaly chvíle, kdy se tento neměnný řád zdál být ohrožen. To bylo tehdy, když na Darlington Hall přišla jako nová hospodyně slečna Kentonová. I pro ni byla až dosud služba alfou a omegou její existence. Na rozdíl od pana Stevense jí však v hrudi tlouklo srdce, toužící po lásce... Snímek režiséra Ivoryho a jeho stálých spolupracovníků (scenáristka Ruth Prawer Jhabvalaová, producent Ismail Merchant, kameraman Tony Pierce-Roberts, skladatel Richard Robbins) je – podobně jako Pokoj s vyhlídkou či Howards End – opět dokonalou sociálně-psychologickou dobovou studií. Jeho předlohou se stal román Kazua Ishigura, Japonce žijícího od r. 1960 v Anglii, působivý obraz dnes již zaniklého světa anglických šlechtických sídel. Odehrává se ve dvou časových rovinách: jednak ve druhé polovině padesátých let, jednak – a zejména – před druhou světovou válkou, v rozsáhlých retrospektivách, mapujících kromě osobního života obou protagonistů i naivní snahy jejich pána, lorda Darlingtona, o politiku appeasementu. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (266)

Mertax 

všechny recenze uživatele

Stejně jako Downton Abbey dokáže z natrhnuté zástěry kuchařky udělat masivní problém, tak v Soumraku dne hospodyně šílí z přesunuté sošky v salónku. Vítejte u britského heritage filmu./// Na panství Darlington nastupuje slečna Kentonová (Thompsonová), aby zde zastala roli hospodyně, což bylo velice solidní zaměstnání, neboť pod sebou měla řadu podřízených. Majordomem je minimálně o dekádu starší pan Stevens (Hopkins), který je přísný, puntičkářský, ale vždy korektní a až komicky slušný, zkrátka pravý Angličan. Mezi oběma postavami se začne rozvíjet cit, ale Stevens je natolik rezervovaný, že na jakákoli rozvernější slova Kentonové reaguje jak nudný patron. Majitel panství se mezitím seznamuje s nacistickou ideologií a je jí nakloněn. Sledujeme tak intimní příběh jednoho „nepáru“ na pozadí velkých dějinných událostí. Takových snímků existuje mnoho, režisér mu však dokázal vtisknout téměř hmatatelný cit a živost, byť se téměř všechny postavy striktně drží pevně dané hiearchie dané dobou a nikdy nepřekročí neviditelné mantinely dobové morálky a tradic./// Ocenit zaslouží také konec, který se vyhýbá tradičnímu happy endu a leckoho donutí si otřít slzy. Samozřejmě dokonale vyžehleným kapesníčkem a s decentní výšivkou, který galantně nabídnete nejbližší dámě. Perličkou je, že v rolích všemožných lokajů, komorníků atd., se objeví hned dva herci z Hry o trůny, a to představitelé Maestera Aemona a také Cersei Lannister. ()

Javert 

všechny recenze uživatele

I když se emocím Hopkinsův hlavní představitel snaží bránit všemi prostředky - jeho největším "prohřeškem" je tak stručné zaklení při rozbití lahve s vínem - je film nesmírně citlivý, britsky ponurý, ale ne depresivní, a nanejvýš pohlcující. Herecky i režijně prakticky bezchybné, z hlediska narativního mi chybělo nějaké vyvrcholení, silná scéna, která by se nesmazatelně zapsala do paměti. I přesto však zážitek. ()

Reklama

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Stejně, jako jsem nikdy neviděla Howards End, The Remains of the Day jsem měla zasunutý jen jako mlhavou vzpomínku na zajímavý trailer z dob VHS půjčoven. Nicméně dojem byl tak silný, že nebyl problém se nadchnout pro možnost shlédnout celý film na velkém plátně. A skutečně, nezklamal, ba naopak, předčil očekávání. Silný herecký koncert cele dle gusta, jaké si tělo žádá. #LFŠ ()

kitano 

všechny recenze uživatele

Majstrovske dielo plne hlbokych emocii ktore su skryte pod tenuckym, avsak nepreniknutelnym povrchom hlavneho hrdinu, majstrovsky podaneho Antony Hopkinsom. Tak smutnu filmovu postavu som este nestretol. Zijuci len pre svoju pracu, nemajuc pre seba sameho ani jediny okamih. Navonok uhladeny profesional, vovnutri citlivy, osamely, zaujimajuci sa o vsetky detaily a o vsetkych ludi a vo volnom case romanticke pribehy citajuci clovek, tuciaci po laske. A toto vsetko je nam podavane pomaly, postupne behom domyselne vykonstruovaneho pribehu, ktory je zlozeny z viacerych, velmi zaujimavych dejovych rovin, ktore v konecnom dosledku este viac rozvijaju "tragiku" hlavneho hrdinu. Film ma potesil aj pritomnostou Christophera Reeva, ktoreho som si doteraz mal moznost uzit len ako supermana, a teraz mozem konecne konstatovat ze tento chlapik bol nielen supermanom, ale aj dobrym a velmi presvedcivym hercom. Po poslednej scene filmu ma ovladol hlboky, uprimny smutok. A to sa moze podarit len skutocne vynimocnemu filmovemu dielu. (10/10) ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Appeasement. Pán s pocitem, že něco dluží, jej naivně prosazoval vůči nacistickému Německu, jeho majordomus s přesvědčením, že oddanost je nadevše, ho zase uplatňoval, když ustupoval potlačování vlastních citů. Oběma čas ukázal, jak hluboce se mýlili. Jeden přišel o důstojnost, druhý o to, co už se nikdy nedozví.. Sir Hopkins v roli muže, u něhož byla na prvním místě práce a na druhém nic, nepřekvapivě precizní, stejně jako výstavba Ivoryho dramatu o aristokratických a citových ulitách, které své majitele přehnaně chrání před okolním světem.. ()

Galerie (17)

Zajímavosti (15)

  • Ve snímku se nový americký majitel panství v Darlingtonu jmenuje pan Lewis (Christopher Reeve), avšak v knižní předloze se jmenuje pan Farraday. (chelseaman22)
  • Dopravní značení na křižovatce v George Inn je moderní. Vznik a používání dvojité bílé čáry je datováno až do 60. let 20. století. (chelseaman22)
  • Snímek je natočen dle knižní předlohy „Soumrak dne“ od Kazua Ishigura, za kterou dostal autor prestižní Bookerovu cenu. (chelseaman22)

Reklama

Reklama